Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644180 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2760 Gepost op: 21 March 2014, 09:20:56 »
Ben ik trouwens de enige die zich nogal ergert aan de houding van de Belgen en met name Descheermaecker? Het doet me denken aan het zich verkneukelen in de Vlaamse pers toen Fortis (een gedeelte van) ABN AMRO overnam.

Als iemand zich contant moet bewijzen, zou je je bijna gaan afvragen of daar misschien een goede reden voor is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Offline Offline
« Reactie #2761 Gepost op: 21 March 2014, 09:29:24 »
Valt wel mee hoor met "de Belgen". Descheermaecker is ook in eigen land een omstreden figuur. Het Fyra verhaal beslaat maar een deel van het boek. De rest gaat over alle andere conflicten die hij heeft gehad en waarbij de schuld altijd bij de anderen ligt, zoals ook in Belgiê nogal meesmuilend wordt geconstateerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2762 Gepost op: 21 March 2014, 09:29:53 »
Hallo allemaal,

Ik vind dat wij als BNLS met zijn allen een zaak moeten aanspannen tegen Ansaldo Breda. Nu gaat ons mooie soap draadje helemaal naar de kl*&%......dat kan toch niet zomaar  ;D ;D ;D

Beetje flauw dat ze de treinstellen terugnemen, terwijl iedereen zich had verheugd op jarenlang touwtrekken tussen NS en AB... bah.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 09:31:49 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2763 Gepost op: 21 March 2014, 11:22:54 »
Nu de Fyra stellen terug naar Italie gaan ,zullen ze , als ze nog elders gebruikt zouden  gaan worden wel hun  huidige kleur verliezen.
Ik denk daarom dat er van deze stellen nooit een modelversie zal komen.
 Had voor mij ook niet gehoeven ,ik vind ze echt niet mooi, netjes gezegd.
 Vr Gr ,
     Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #2764 Gepost op: 21 March 2014, 11:47:32 »
ik zou wel een model willen.

Ik vindt ze mooi van lelijkheid  :P

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

tinus

• Offline Offline
« Reactie #2765 Gepost op: 21 March 2014, 14:06:29 »
Word er niet eens een stel bewaard voor het stroomlijn museum in utrecht? :P

Tinus.

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #2766 Gepost op: 21 March 2014, 16:17:27 »
...,zullen ze , als ze nog elders gebruikt zouden  gaan worden wel hun  huidige kleur verliezen.
Ik denk daarom dat er van deze stellen nooit een modelversie zal komen....
 Vr Gr ,      Peter
Bied juist meer kans, want van een model in meerdere (kleur)uitvoeringen kan de oplage groter worden  :P

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #2767 Gepost op: 21 March 2014, 16:32:04 »
Ben ik trouwens de enige die zich nogal ergert aan de houding van de Belgen en met name Descheermaecker?

Nee hoor, zeker niet.

De Belgen lijken zichzelf nogal op de borst te slaan. Alsof het een wedstrijd is, een competitie: wie is het slimst, NMBS of NS.

Tsja. Dankzij het politieke klimaat verkreeg NMBS moeiteloos via onderhandse gunning de exploitatie van de HSL, waar NS door een totaal ander politiek klimaat in Nederland (fors) diende te betalen. De wedstrijd begon al met minimaal 1-0 voorsprong voor de NMBS.

Naar nu duidelijk blijkt, heeft NMBS altijd het belang van Thalys erg willen dienen - boven de Fyra. Ik heb toch de indruk, dat de hogesnelheidsverbinding vooral van belang is voor Nederland. Niet voor niets, heeft Nederland destijds een aanzienlijke bijdrage gedaan in de kosten voor aanleg van de HSL in België.

Het klimaat in België als het op spoorse zaken gaat, is uiterst anti-Nederlands (of eigenlijk: anti-alles wat niet Belgisch of Frans is). Zo werd ook het ongeluk destijds in Wetteren, gebruikt voor politieke doeleinden: men vond, dat het ongeval duidelijk aantoonde dat andere vervoerders niets op het Belgische spoor te zoeken hadden.

In gesprekken en discussies met Vlamingen, heb ik wel vaker het superieure gevoel geproefd dat sommigen hebben. Nederland, dat is vanuit veel Vlamingen het land van overdreven concurrentie op het spoor, uitgeklede service, kille sanering en een een doorgeslagen efficiënte, en vooral: een land van overvolle treinen die traag door oneindig laagland gaan.

Heußenstein : HO, DB 1957

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #2768 Gepost op: 21 March 2014, 17:08:14 »
Ben ik trouwens de enige die zich nogal ergert aan de houding van de Belgen en met name Descheermaecker?
Niets dan lof voor heer Descheemaecker, als enige nuchter en realistisch blijven terwijl je met allemaal roze bril dragende en de realiteitszin verloren hebbende volslagen halve garen te maken hebt, ik zeg hulde!  (y) 8)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #2769 Gepost op: 21 March 2014, 17:21:19 »
Jammer dat ze weggaan, nu zitten we nog jarenlang tegen die saaie gele troep aan te kijken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2770 Gepost op: 21 March 2014, 17:29:50 »
Ja, 't had toch wel wat, die vormgeving die zo rond het begin van onze jaartelling heel gebruikelijk was.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #2771 Gepost op: 21 March 2014, 17:47:46 »
Niets dan lof voor heer Descheemaecker, als enige nuchter en realistisch blijven terwijl je met allemaal roze bril dragende en de realiteitszin verloren hebbende volslagen halve garen te maken hebt, ik zeg hulde!  (y) 8)

Het moederbedrijf van Ansaldo maakt ook de Augusta-Westland helicopters. Daarmee zijn ook wat kwaliteitsproblemen met naar beneden komen als het niet moet, roest enz.
En Nederland vliegt er al mee, en heeft ook daarmee met hogere prijzen te maken gekregen, en corrosie na vluchten boven zee.

De Belgen hebben de corrosie problemen bij de fabriek al laten oplossen....

Met deze kennis nu is het denk ik verstandig zo snel mogelijk geld terug te krijgen, beter iets dan niets.

Groeten, Alexander

ddv

• Offline Offline
« Reactie #2772 Gepost op: 21 March 2014, 22:12:41 »
Hallo;

Proficiat allemaal .... om de belastingbetaler en de ritprijzen te ontzien gaat NS de komende 10 jaar, hoofdzakelijk i.v.m. het débacle met de Fyra, in totaal 340 miljoen extra besparen [bron NU.NL]. Wat dit voor de reizigers én het personeel betekent laat zich raden.

Ik begrijp dit wanbeleid al langer niet meer ... misschien straks alleen nog private partijen op het spoor en géén NS meer? Begin 20e eeuw zag men het licht en men maakte het versnipperde spoorwegnet één, nu doet men alle moeite het weer te versnipperen met een afzonderlijk bedrijf voor infra en structuur dus terug naar af anno 1830 !!

Het doet pijn te moeten erkennen dat de Belgen hierin i.d.d. slimmer zijn [geweest] NS heeft kapitalen moeten dokken voor die consessie en wou derhalve met ondeugdelijke spullen op de eerste rang zitten, foute boel in Nederland.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 22:17:22 door ddv »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #2773 Gepost op: 07 April 2014, 23:12:05 »
Beste allen,

Dit draadje heeft zich sinds de start ontwikkeld tot een draadje over de Fyra-treinstellen, met name de V250 en alle perikelen er om heen.

Afgelopen dagen zijn er een aantal discussies ontstaan die wel met hogesnelheidslijnen te maken hebben, maar niet meer direct met de Fyra. Deze berichten zijn afgesplitst en ondergebracht in een nieuw draadje:
Hoge(re) snelheidslijnen in en om NL: de zin en onzin

Vriendelijk verzoek dit draadje te gebruiken voor nieuws over de Fyra en de V250 stellen, en de andere discussies in het hierboven genoemde draadje te voeren.

Fijne avond, gr,

Bert

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2774 Gepost op: 08 April 2014, 13:28:46 »
En de soap gaat weer door .....

Citaat
NS heeft onmiddellijk de treinen die de falende Fyra vervangen, stopgezet. Het gaat om de IC direct van Amsterdam naar Rotterdam, die over het hogesnelheidsspoor rijdt, en de Beneluxtrein.

Er zijn problemen met de stroomtoevoer van de locomotief. "Bouwer Bombardier heeft ons gevraagd om alle treinen naar de kant te halen om ze na te kijken".

Dit is een quote van een artikel in de Telegraaf.

Zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/22484335/__Vervanger_Fyra_faalt__.html

Sander