Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 10:14:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643712 keer)

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2745 Gepost op: 18 March 2014, 00:17:27 »
Had men bij de NS niet beter vanuit die miljoenen verbeteringen aan de Fyra kunnen aanbrengen? Dan hebben ze ten minste een hogesnelheidstrein, nu hebben ze niks en loopt de NS nog eens vele miljoenen mis door a) geen treinkaartenverkoop en b) de te betalen rechten aan de Nederlandse staat voor het mogen exploiteren van de verbinding richting België. Voor 2025 heeft de NS geen nieuw hogesnelheidsmaterieel hoorde ik op RTL-nieuws.
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2746 Gepost op: 18 March 2014, 07:43:56 »
Die €125 miljoen (met bij doorverkoop dus nog maximaal €21 miljoen) is ter compensatie van/in ruil voor de Fyra's.
NS krijgt dat geld dus niet naast eigendom van de Fyra's, dus kan het dat geld er ook niet in investeren voor verbeteringen.

Laat een concurrent de HSL maar gaan uitbaten en laat NS de Benelux/Thalys maar ten volle benutten.
Echte concurrentie, waar wij als klant alleen maar beter van worden.
Niet het duurdere in gedwongen worden en het onderliggende goedkopere afschaffen, omdat beide in andere handen zijn ..........

Eurostar komt gelukkig op termijn ook al met rechtstreekse treinen Amsterdam-London.

Mvg, Michel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2747 Gepost op: 18 March 2014, 08:43:58 »
Ach ja, een beetje vertraging, dat zijn we wel gewend bij de spoorwegen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2748 Gepost op: 18 March 2014, 09:22:48 »
NS wilde Belgische Fyra's kopen

De NS heeft vorig jaar in een uiterste poging om het Fyra-project te redden aangeboden de drie Belgische Fyra-treinen over te nemen. NS-topvrouw Merel van Vroonhoven belde de Belgische NMBS enkele uren voordat het doek voor de Fyra definitief zou vallen.

Dat onthult de voormalige topman van de Belgische Spoorwegen, Marc Descheemaecker, in een boek dat vandaag verschijnt.

Descheemaecker schetst in het boek Dwarsligger hoe stroef de samenwerking met de NS verliep. Ook schrijft hij dat hij nooit in de Fyra heeft geloofd en al in 2009 liet onderzoeken of het mogelijk was onder het Fyra-contract uit te komen. Dat bleek toen juridisch onmogelijk. NS bleef tot eind mei 2013 in de trein geloven.

Verbijsterd

Volgens de afspraak zou België drie Fyra V250-treinen kopen, Nederland zestien. Toen de eerste treinen in december 2012 in dienst kwamen, bleken ze al na een maand hoogst onbetrouwbaar.

"Ik was verbijsterd", schrijft Descheemaecker over het NS-aanbod van 28 mei om de Belgische treinen over te nemen. "Weet je wel welk risico je loopt als je die treinen niet goed krijgt of het te veel kost? Dan zijn jullie echt de pineut. Voor mij is het goed, maar ik zou daar toch nog even helder over nadenken."

De NS trok het aanbod enkele uren later in, vlak voordat Descheemaecker in overleg ging met staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in Den Haag. Descheemaecker deelde Mansveld mee dat de NMBS stopte met de Fyra. De dag daarna besloot de Raad van Commissarissen van de NS het contract met Fyra-bouwer AnsaldoBreda ook op te zeggen.

Prestige-project

Descheemaecker schrijft dat hij nooit iets heeft gezien in de Fyra. Hij is zelfs trots op de uitkomst van het Fyra-debacle, omdat hij nooit heeft geloofd in het Nederlandse prestige-project. "Ik kijk tevreden terug op de kruistocht tegen de vroegere verkeerde beslissingen in een dossier dat ik heb bekampt vanaf februari 2003", aldus Descheemaecker.

Voor de reiziger en ook voor de NMBS is het volgens de Descheemaecker een goede zaak dat niet de Fyra, maar de Thalys en straks de Eurostar op het Nederlandse hogesnelheidstraject rijden. Thalys (Amsterdam-Brussel-Parijs) en Eurostar (Brussel-Londen) zijn deels in handen van de Belgische NMBS. De NS heeft tientallen miljoenen euro's verlies geleden op het Fyra-project.

Arrogantie

De samenwerking tussen de NS en de NMBS liep bijzonder stroef, blijkt uit het relaas van de Belgische spoorbaas, die negen jaar bestuursvoorzitter was van de NMBS voor hij er eind vorig jaar vertrok. "Onze mensen vertoonden een natuurlijke afweerreactie tegen het bijna naïeve enthousiasme van de Nederlandse collega's", aldus Descheemaecker.

De technici van de NS waren volgens hem arrogant en wisten te weinig van hogesnelheidstreinen. Het zat niet in de genen van de Nederlandse technici om te luisteren naar hun kleine Belgische collega's, die wel ervaring hadden met Thalys en Eurostar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo is te lezen in het boek van oud NMBS-topman Descheemaecker, wat vandaag verschijnt.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2749 Gepost op: 18 March 2014, 10:02:05 »
Tsja... fijn hoor, zo'n 'spectaculair' einde van het Fyra-debacle. Maar als reiziger koop je hier best weinig voor. Enig redelijk positieve is dat de oude Benelux-boemel weer terug is, waarmee een goedkoop alternatief voor de rit vanuit de Randstad naar België weer wordt aangeboden.

Op Nos.nl staat een artikeltje met wat interessante uitspraken van de NMBS-topman Descheemaecker.

"De samenwerking tussen de NS en de NMBS liep bijzonder stroef, blijkt uit het relaas van de Belgische spoorbaas, die negen jaar bestuursvoorzitter was van de NMBS voor hij er eind vorig jaar vertrok. "Onze mensen vertoonden een natuurlijke afweerreactie tegen het bijna naïeve enthousiasme van de Nederlandse collega's", aldus Descheemaecker."

Dat naïeve enthousiasme blijkt er niet alleen te zijn geweest ten aanzien van de kwaliteit van de V250-stellen, maar ook in de bereidheid van de NMBS om mee te werken aan het opzetten van een concurrent voor de Thalys, waar zij een flink aandeel in heeft. Welk belang heeft NMBS gehad bij de komst van de Fyra, die op de verbinding Brussel-Amsterdam (vv.) alleen maar reizigers van Thalys zou kunnen wegsnoepen? De Belgen wilden de Fyra niet, maar zagen deze wellicht als wisselgeld voor dossiers als IJzeren Rijn en Hedwigepolder. Toen beide dossiers in Nederland op de lange baan terecht kwamen, besloot men in het zuiden misschien de welwillendheid over de Fyra op een lager pitje te zetten. Het is in dat licht inderdaad naïef te noemen dat Nederlandse overheid en NS-directie verwachtten dat men in het zuiden de Fyra wel met open armen zou ontvangen.

"De technici van de NS waren volgens hem arrogant en wisten te weinig van hogesnelheidstreinen. Het zat niet in de genen van de Nederlandse technici om te luisteren naar hun kleine Belgische collega's, die wel ervaring hadden met Thalys en Eurostar."

Alle onderbuikgevoelens over arrogantie terzijde, de vraag is in hoeverre de Belgische kennis met Eurostar en Thalys relevant zou zijn geweest voor de Fyra. Beide concepten stammen af van de TGV, die de voor de Fyra-diensten vastgestelde materieelspecificaties ruimschoots overschreed: onnodig hoge maximumsnelheid en hoge aanschafkosten. (NB: Natuurlijk is de V250 geen kwaliteitswonder gebleken, maar an sich zouden de specificaties voldoende zijn geweest voor de dienstuitvoering)

Voorlopig zullen we het met wat aanvullende (dure) Thalys-verbindingen en wat Traxx'en met ICRm moeten doen. Natuurlijk kunnen we achteraf de nodige vragen stellen en ik kijk ook uit naar de parlementaire enquête, maar op korte termijn krijg je daar weinig voor terug. Aan de andere kant: zonder vallen en opstaan leer je ook niks...  ;)

Groeten, Geoffrey

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2750 Gepost op: 18 March 2014, 10:02:34 »
Komt er toch eindelijk een einde aan die soap! ;D ;D ;D ;D ;D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2751 Gepost op: 18 March 2014, 10:14:53 »
Ja, nog even laten bezinken, en dan zijn we alle leed vergeten en denken alleen maar met nostalgische gevoelens terug aan de korte tijd dat de Fyra bij 'ons' reed... en dan... dan is het tijd voor een mooi model, want die zal iedereen op z'n baan willen hebben.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2752 Gepost op: 18 March 2014, 12:41:46 »
NMBS haalt nu lekker uit naar NS, terwijl ze zeker geen schonen handen hebben. Samen met de SNCF hebben zij NS lang de worst voorgehouden van participatie in Thalys, terwijl zij ondertussen met de Nederlandse minister spraken over onderhandse gunning van de HSL. Toen deze gesprekken in een voor Thalys positief uitgangspunt kwamen, ging de participatie van NS in Thlays niet meer door. Van partners, naar concurrenten.

Dat NS niet veel later veel te hoog inschreef in de aanbesteding, is gezien de eerdere dolksteken in de rug door de aandeelhouder en de partners, begrijpelijk. En niet te vergeten dat de politiek toen net een koes insloeg van concurrentie op het spoor en NS onder tucht van de markt. En tot slot was toen nog sprake van een HSL-Oost en -Noord.

Dat vervolgens een unieke serie hogesnelheidsstellen moest worden ontwerpen, vloeit weer voort uit te te hoge inschrijving.
Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2753 Gepost op: 18 March 2014, 13:06:40 »
Descheermacker moet je zeker niet op zijn mooie ogen geloven, maar het nodige mismanagement aan de kant van de NS en de Nederlandse overheid was er zeker.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2754 Gepost op: 18 March 2014, 13:50:44 »
De Scheermaker... da's toch geen familie van De Mesmaeker? KLIK    ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2755 Gepost op: 20 March 2014, 22:09:40 »
"Gelukkig" volgen er geen (financiële) consequenties voor de verantwoordelijken (die inmiddels elders een dikbetaalde baan gekregen hebben). *kuch* ;D

Jammer dat er tenminste een krappe 90 miljoen is weggegooid, het vroegere spul (deels) gesloopt is en er dus nòg eens een enorme bak geld tegenaan gesmeten moet worden om onder de streep gezien geen zichtbare verbetering voor de reiziger eraan over te houden. Managen in Nederland, een waardig begrip! (y)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2756 Gepost op: 20 March 2014, 22:14:01 »
Amen !!!!!!

Een laat nou al die pruts managers en politici eerst meer eens gaan biechten.
Niet dat ik enige fiducie heb dat dit ook maar enigszins helpt voor de toekomst ..........

Mvg, Michel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2757 Gepost op: 21 March 2014, 00:33:18 »
"Gelukkig" volgen er geen (financiële) consequenties voor de verantwoordelijken (die inmiddels elders een dikbetaalde baan gekregen hebben). *kuch* ;D

Jammer dat er tenminste een krappe 90 miljoen is weggegooid, het vroegere spul (deels) gesloopt is en er dus nòg eens een enorme bak geld tegenaan gesmeten moet worden om onder de streep gezien geen zichtbare verbetering voor de reiziger eraan over te houden. Managen in Nederland, een waardig begrip! (y)
Ik weet het niet, maar volgens mij was er geen voorganger van de V250, en is er zeker niets van gesloopt...?

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2758 Gepost op: 21 March 2014, 07:33:13 »
@44, "want die zal iedereen op z'n baan willen hebben" No way hier absoluut geen model van die kruimel dief op mijn baan. >:(
Groetjes
Johnny

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2759 Gepost op: 21 March 2014, 07:55:01 »
Ik wel hoor.

Ik weet het niet, maar volgens mij was er geen voorganger van de V250, en is er zeker niets van gesloopt...?

Nee, naar Brussel kunnen we nu kiezen uit een peperdure Thalys of weer in de boemel alsof er in 30 jaar niks is veranderd. Het idee achter de V250 sloot goed aan bij de wens van de klant, maar daar heeft de NMBS duidelijk geen boodschap aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.