Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 23:10:51
Roco modellen op aliexpress door Edsko Hekman
Vandaag om 23:04:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 662510 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3615 Gepost op: 20 August 2017, 18:01:29 »
  ;D ;D ;D

Heb goede lijm in huis  8)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3616 Gepost op: 23 August 2017, 14:16:01 »
@prutser:
Hm, dat op die dingen FYRA stond was mij wel opgevallen... De rest van de (kennelijk aanwezige) logica in het kleurschema ontgaat mij helaas nog steeds :angel:
Maar dit verandert nog steeds niets aan mijn al eerder geponeerde mening: de AANLEG van dit specifieke tracé was megalomane ONZIN! Spoorverdubbeling binnen het Hoofdrailnet zou goedkoper en (VOORAL!) efficiënter zijn geweest. Immers, nú moeten de treinen méérdere malen wisselen van stroom- en/of beveiligingssysteem... De aloude BeNeLux deed dat net buiten Roosendaal één maal, was redelijk BETROUWBAAR en beslist geliefd, óók bij 'de gewone reiziger'.
Oké, ik ben oud en chagrijnig en mis dus inderdaad die simpele efficiënte directe verbinding vanuit DH naar Antwerpen: hopelijk mag ik dat ooit nog doen in de Mat-'57, maar die zinnige verbinding had moeten blijven bestaan met moderner materieel!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3617 Gepost op: 23 August 2017, 14:22:22 »
nú moeten de treinen méérdere malen wisselen van stroom- en/of beveiligingssysteem...
En wat is daar mis mee dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3618 Gepost op: 23 August 2017, 14:37:34 »
Bij mijn weten is dat nog steeds het zwakste punt in betrouwbare exploitatie.
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3619 Gepost op: 23 August 2017, 14:59:34 »
Maar dit verandert nog steeds niets aan mijn al eerder geponeerde mening: de AANLEG van dit specifieke tracé was megalomane ONZIN!

In het Engels heet dit "flogging a dead horse". Oftewel, dit is de zoveelste keer dat je met hetzelfde komt aanzetten. We snappen het.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3620 Gepost op: 23 August 2017, 15:04:11 »
Bij mijn weten is dat nog steeds het zwakste punt in betrouwbare exploitatie.
Alleen ligt dat niet aan de lijn maar aan het materieel dat erop rijdt (de Thalys kan het immers wel op hetzelfde stuk zonder problemen).

In het Engels heet dit "flogging a dead horse". Oftewel, dit is de zoveelste keer dat je met hetzelfde komt aanzetten. We snappen het.
Ah, dan laat ik het ook maar.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3621 Gepost op: 23 August 2017, 15:09:44 »
Oké, ik ben oud en chagrijnig en mis dus inderdaad die simpele efficiënte directe verbinding vanuit DH naar Antwerpen: hopelijk mag ik dat ooit nog doen in de Mat-'57, maar die zinnige verbinding had moeten blijven bestaan met moderner materieel!

Die verbinding is er gewoon, ieder uur met IC International. Duurt een half uurtje langer dan Thalys, maar is een stuk relaxter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3622 Gepost op: 23 August 2017, 15:10:44 »
I KNÓW Peter...
En tóch geef ik Mijn Koninkrijk voor dat paard... :laugh:

Tot nu toe ontkrachtte men mijn mening nauwelijks, werd die zelfs in de parlementaire enquête (zij het met tandenknarsen)  aanvaardt en beschreef "De Ontsporing" dit kostbare drama in ál haar pijnlijke facetten...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3623 Gepost op: 23 August 2017, 15:53:32 »
@Rick:
Is dat een excuus? Ondanks alle verhalen over 'marktwerking' wenst "De Reiziger" (die centraal heet te staan ::) ) slechts BETROUWBAAR vervoer van A naar B! Klachten zijn dus terecht...
Die reiziger heeft immers in 99,9% van de gevallen niet kunnen kiezen voor de concessiehouder, daar ook niet de benodigde kennis voor (die koopt hij immers via de overheid/het ambtenarenapparaat in via zijn belastinggelden) en is dus veelal 'de Sjaak'!

@henk: Ik ga zoeken! De reistijd boeit mij niet; het 'niet-moeten-overstappen' des te méér...

Frans

P.S. Een verzoek aan mensen, die mij willen aanspreken op mijn toon (of aanvallen op mijn standpunten): doe het via pb...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3624 Gepost op: 23 August 2017, 17:08:04 »
Tot nu toe ontkrachtte men mijn mening nauwelijks, werd die zelfs in de parlementaire enquête (zij het met tandenknarsen)  aanvaardt en beschreef "De Ontsporing" dit kostbare drama in ál haar pijnlijke facetten...

Ikzelf heb je argumenten vaak genoeg ontkracht, alleen heb je dat steeds gevoeglijk genegeerd zodat je je mening steeds opnieuw kon etaleren. Lees maar verder terug in dit draadje; het zijn minder pagina's dan er aan de parlementaire enquête besteed zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3625 Gepost op: 23 August 2017, 18:49:37 »
Het succes van de HSL hangt tocht niet van de Beneluxtrein, Fyra of hun opvolgers? Ik dacht dat Thalys de frequentie verhoogd heeft en dat de Eurostar een verbinding in de planning heeft staan. Dit zijn NMBS/SNCF-dochters  en geen NS, maar dat doet er toch niet aan af dat de HSL voor dit soort treinen gebouwd is en niet voor de treinen die NS laat rijden op het traject? 

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3626 Gepost op: 23 August 2017, 21:00:59 »
Systeemwissels moeten het probleem niet zijn. Hooguit kostenverhogend.

Ik heb afgelopen weken als Syntus/Keolis Mcn 10 dagen lang, 6 keer per dienst, bij Abellio NRW gereden tussen Arnhem en Wesel (D), waarbij je per rit binnen een paar kilometer het volgende moet doen :

- vertrekken uit Zevenaar met veel tractie
- gelijk na station Zevenaar bevestigen om naar ETCS over te schakelen
- ATB wordt ETCS
- tractie tot een bepaald punt, waar je ongeveer 80 km/u kunt halen
- tractie naar neutraal
- snelschakelaar gaat automatisch uit m.b.v. GPS
- DC stroomafnemer gaat automatisch omlaag m.b.v. GPS
- automatische omschakeling van 1.5kV DC naar 25kV AC m.b.v. GPS
- als dit niet automatisch gebeurt, moet je dit alsnog met de hand selecteren (gebeurt af en toe)
- altijd handmatig inschakelen van de snelschakelaar en daarmee opzetten van de AC stroomafnemer
- weer tractie tot 125 km/u
- GSM-R handmatig omzetten van NL naar D netwerk
- bevestigen overgang naar PZB
- ETCS wordt PZB
- opschakelen naar 140 km/u
- tractie neutraal
- handmatig snelschakelaar uit
- handmatig omschakelen van 25kV AC naar 15kV AC
- handmatig snelschakelaar in
- na inschakeling en weer stroom hoeft niet meer te worden opgeschakeld naar kan worden uitgerold tot in station Emmerich

Dit verloopt vrijwel zonder storingen. Elk uur weer.

Omgekeerde richting gaat min of meer tegengesteld. Dan schakel je uit Emmerich op tot 140 km/u, wisselt naar 25kV AC en ETCS en rijdt met zo'n 125 km/u richting de sluis naar 1.5kV DC. Hier mag je met 80 km/u door heen maar wordt met max. 60 km/u gedaan i.v.m. bevestiging ATB en inrijseinen er vlak achter.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3627 Gepost op: 23 August 2017, 21:25:50 »
Oké, ik negeer na deze reactie dit draadje voorlopig wel weer...

@ingenium: lézen collega! Inhoudelijke reacties uiteraard hier, meningen over mijn toon of stijl graag via pb!

@MR: Wat er over dat tracé rijdt zal me worst wezen; voor mijn part Bello! Het gaat mij erom, dat die Thalys vrijwel net zo goed over (al dan niet verdubbeld) bestaand traject kan, eventueel mínder stops en inderdaad wat langzamer, maar aanzienlijk goedkoper en wellicht efficiënter...

@Peter Korsten: Hier zullen wij het wel nooit over eens worden  ;)

@Michel: Dank je voor die opsomming en uitleg! Véél gaat dus (meestal) automatisch, maar het ís nogal een lijst... Het klinkt wellicht negatief, maar bij zo'n systeemwissel kan dus héél véél fout gaan.

Betrouwbare dienstverlening bestaat volgens mij zéker door het elimineren van potentiële problemen en dan kan ik met het huidige HSL-traject alleen maar (overbodige) nodeloze punten zien...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3628 Gepost op: 23 August 2017, 21:37:24 »

@MR: Wat er over dat tracé rijdt zal me worst wezen; voor mijn part Bello! Het gaat mij erom, dat die Thalys vrijwel net zo goed over (al dan niet verdubbeld) bestaand traject kan, eventueel mínder stops en inderdaad wat langzamer, maar aanzienlijk goedkoper en wellicht efficiënter...

Dat is toch een gepasseerd station? De lijn ligt er immers. Overigens is wat langzamer een understatement. Flink langzamer. De bestaande lijn had dan wel een upgrade nodig gehad. Dat was wellicht een te verkiezen optie geweest, maar zoals men pleegt te zeggen: As is verbrande turf.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3629 Gepost op: 23 August 2017, 23:06:38 »
Frans,

Bij de grens passage en daarmee dubbele systeemwisselingen van de FLIRT3 van Abellio NRW gaat ongeveer 35% automatisch en 65% door manuele commando's.

Ja, elk systeem en elke wisseling tussen systemen is een storingsrisico. Maar een ander alternatief is er niet. En voor een internationale regionale semi-stopdienst die sinds begin april rijdt tussen Emmerich en Arnhem, moet ik constateren dat hij overduidelijk in een behoefte voorziet, want elke rit is de trein behoorlijk goed bezet.

Op de aanvangsfase na zijn er nu nauwelijks nog (ver)storingen bij de dagelijkse grens overschrijdingen.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2017, 17:57:41 door Michel van den Hof »