Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 16:05:30
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:03:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:17:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
  

Auteur Topic: 4 sporige helix  (gelezen 2645 keer)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
4 sporige helix
« Gepost op: 08 October 2012, 14:39:03 »
Hallo beste mensen,
Ik ben een tijdje afwezig geweest maar ben nu weer terug. Ik heb de volgende vraag: Voor een nieuw baanontwerp (schaal N) zou ik eigenlijk een 4 sporige helix moeten bouwen. De buitendiameter zal ongeveer 80 cm kunnen worden en de binnendiameter ongeveer 60 cm. Er zullen Peco flexrails op komen te liggen. De buitenste twee sporen zullen gebruikt worden voor stijgend en de binnenste voor dalend verkeer. Heeft iemand ervaring met een 4 sporige spiraal en is dit wel een goed plan? Of is het verstandiger om het plan te wijzigen en twee 2 sporige helixen te maken.

Mvg: Geert S.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
    • J.M.Models
Re:4 sporige helix
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2012, 02:16:35 »
Het zou volgens mij misschien kunnen. Het is afhankelijk wat je maximale steiging mag zijn in schaal-N. Ik denk begrepen te hebben dat in schaal-N mindersteil gewerkt kan worden in een spiraal dan in schaal H.O.

In H.O. is de maximale steiging 2,5%, zodat alle materiaal betrouwbaar omhoog kan rijden. Bij een diameter in schaal-N van 79,5cm kom je uit op 2% (bij een hoogteverschil van 5cm). Bij een diameter van 75cm komt je dan al uit op 2,3%.

Dat zouden dan de 2 stijgende banen zijn. Ik zou daar eerst een proefopstelling van maken om te kijken of al je materieel omhoog kan rijden.

Zelf zou ik toch kijken of je jou grootste diameter wat groter kunt maken. Hoe vlakker de stijging hoe beter.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:4 sporige helix
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 09:01:43 »
Informatie over klimspiralen is ook te vinden in:
de encyclopedie

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:4 sporige helix
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 09:39:20 »
t maakt natuurlijk niet uit of je een 2 , 4 of 6 sporige helix maakt. De stijging is het belangrijkste issue.
Gebruik je de Excel sheet dan zie je vanzelf wat je stijging kan zijn.

Let wel op dat bij 4 sporen er altijd boven of onderin ergens wissels komen of leg je die buiten je helix aan?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:4 sporige helix
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2012, 16:35:13 »
@J.Moors,
Dank voor je berekeningen en goed idee om een proefopstelling te maken.

@ Dick,
Leerzaam stukje in de encyclopedie.

@Han,
Het stijgingspercentage is inderdaad het belangrijkste issue. Mijn maximale diameter zal echter niet groter dan 80 cm. kunnen zijn. Ik heb van H0 op N moeten overstappen vanwege een met verhuizing gepaard gaand ruimtegebrek. De wissels komen buiten de helix te liggen.

@Allen,
Dank voor jullie adviezen, maar op dit ogenblik lijkt mij het maken van de proefopstelling het beste. Het zal wel schelen dat ik niet met erg lange treinen rij. Ik begin pas in N en moet hierin nog wat ervaring opdoen en heb ook nog niet zo'n grote verzameling aan materieel.

Mvg: Geert
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.