Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: 4 sporige helix  (gelezen 2689 keer)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
4 sporige helix
« Gepost op: 08 October 2012, 14:39:03 »
Hallo beste mensen,
Ik ben een tijdje afwezig geweest maar ben nu weer terug. Ik heb de volgende vraag: Voor een nieuw baanontwerp (schaal N) zou ik eigenlijk een 4 sporige helix moeten bouwen. De buitendiameter zal ongeveer 80 cm kunnen worden en de binnendiameter ongeveer 60 cm. Er zullen Peco flexrails op komen te liggen. De buitenste twee sporen zullen gebruikt worden voor stijgend en de binnenste voor dalend verkeer. Heeft iemand ervaring met een 4 sporige spiraal en is dit wel een goed plan? Of is het verstandiger om het plan te wijzigen en twee 2 sporige helixen te maken.

Mvg: Geert S.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:4 sporige helix
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2012, 02:16:35 »
Het zou volgens mij misschien kunnen. Het is afhankelijk wat je maximale steiging mag zijn in schaal-N. Ik denk begrepen te hebben dat in schaal-N mindersteil gewerkt kan worden in een spiraal dan in schaal H.O.

In H.O. is de maximale steiging 2,5%, zodat alle materiaal betrouwbaar omhoog kan rijden. Bij een diameter in schaal-N van 79,5cm kom je uit op 2% (bij een hoogteverschil van 5cm). Bij een diameter van 75cm komt je dan al uit op 2,3%.

Dat zouden dan de 2 stijgende banen zijn. Ik zou daar eerst een proefopstelling van maken om te kijken of al je materieel omhoog kan rijden.

Zelf zou ik toch kijken of je jou grootste diameter wat groter kunt maken. Hoe vlakker de stijging hoe beter.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:4 sporige helix
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2012, 09:01:43 »
Informatie over klimspiralen is ook te vinden in:
de encyclopedie

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:4 sporige helix
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2012, 09:39:20 »
t maakt natuurlijk niet uit of je een 2 , 4 of 6 sporige helix maakt. De stijging is het belangrijkste issue.
Gebruik je de Excel sheet dan zie je vanzelf wat je stijging kan zijn.

Let wel op dat bij 4 sporen er altijd boven of onderin ergens wissels komen of leg je die buiten je helix aan?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:4 sporige helix
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2012, 16:35:13 »
@J.Moors,
Dank voor je berekeningen en goed idee om een proefopstelling te maken.

@ Dick,
Leerzaam stukje in de encyclopedie.

@Han,
Het stijgingspercentage is inderdaad het belangrijkste issue. Mijn maximale diameter zal echter niet groter dan 80 cm. kunnen zijn. Ik heb van H0 op N moeten overstappen vanwege een met verhuizing gepaard gaand ruimtegebrek. De wissels komen buiten de helix te liggen.

@Allen,
Dank voor jullie adviezen, maar op dit ogenblik lijkt mij het maken van de proefopstelling het beste. Het zal wel schelen dat ik niet met erg lange treinen rij. Ik begin pas in N en moet hierin nog wat ervaring opdoen en heb ook nog niet zo'n grote verzameling aan materieel.

Mvg: Geert
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.