Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:33:24
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB (gelezen 2137 keer)
jumboy
Offline
Berichten: 913
Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Gepost op:
21 May 2007, 23:42:43 »
Hallo,
Ik heb een baan liggen, nu wordt deze digitaal.
Nu heb ik alleen een vraag.
Om de hele baan te voorzien van stroom, heb ik niet voldoende aan alleen mijn IB + Trafo 70VA.
Dus nu wordt het andere deel voorzien d.m.v. Power 3 Booster + Trafo 70VA.
Vertel mij als ik wat fout doe graag
.
Nu zit ik alleen te twijfelen waar ik de baan "doormidden" hak om het zo te zeggen zodat het ene deel door IB en andere deel door Power 3 worden aangestuurd.
Iemand idee?
Baanplannen:
NIVEAU 0
NIVEAU -1
Suggesties welkom
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26707
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #1 Gepost op:
22 May 2007, 08:11:12 »
De verdeling heeft niks te maken met je baanplan. Rails vragen geen stroom.
Je moet je eerst een beeld proberen te vormen waar de treinen rijden en dat is dan de basis voor de verdeling. Dus waar de meeste treinen op een kluitje zitten, daar heb je het meeste vermogen nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #2 Gepost op:
22 May 2007, 09:00:26 »
Hallo,
Ik gebruik misschien soms de verkeerde woorden/termen zoals stroom enzo.
Maar waar komen de meeste modellen te rijden.
Dat is:
NIVEAU 0
Daar zullen de meeste treinen rijden.... spoor 1 tm 5 personen en 6 en 7 goederen.
NIVEAU -1
Daar zullen op de 6 doorgaande sporen treinen constant rijden en de zijsporen die doodlopen zullen treinen opgesteld staan.
Ik hoor graag hoe iemand dit dan ziet...
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #3 Gepost op:
22 May 2007, 09:22:40 »
Ik sluit me bij Klaas aan. Een stilstaande trein vraagt niks, behalve wat de verlichting of eventueel sounddecoder wil hebben. Een rijdende trein vraagt meer, een optrekkende/omhooglopende het meeste. Aannemende dat op je station en in je schaduwgedeelte ook treinen stilstaan lijkt de meest voor de hand liggende verdeling direkt voor en achter je stationsporen, maar ik heb uiteraard geen idee van je "dienstregeling"...
Je kunt ook in de 4 sporen halverwege de helling de scheiding aanbrengen.
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #4 Gepost op:
22 May 2007, 09:26:16 »
Dus zo bijv:
Want de meeste treinen zullen op NIVEAU 0 rijden.... de meeste stilstand op NIVEAU -1.
Blauw is de "scheiding"
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 09:38:26 door jumboy
»
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #5 Gepost op:
22 May 2007, 09:33:47 »
Het is wel relevant als je de keerlusschakeling van de Power 3 wilt gebruiken.
Dan moet je zowel de keerlus als het aansluitende spoor (of sporen) op dezelfde Power 3 aansluiten.
Ik geloof echter dat in dit plan geen keerlussen zitten. Wellicht een idee om in het schaduwstation een lus te maken? Kan gemakkelijk zo te zien, en geeft een hoop extra mogelijkheden. En je hebt er alle elektronica al voor in huis!
David.
Gelogd
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #6 Gepost op:
22 May 2007, 09:37:51 »
David, keerlus is geen optie.
De sporen liggen zo vast.
De sporen bovenin en onderin gaan naar niveau 0.
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
jumboy
Offline
Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #7 Gepost op:
22 May 2007, 23:28:13 »
Wat vinden jullie van het idee zoals ik later in het draadje aangeef in de tekening?
Dus tussen de blauwe delen een Power 3...
Ik hoop gauw een reactie te zien, dan kan ik gauw weer verder met de baan
.
En nog 1 vraag; ik heb genoeg aan een IB + 70VA trafo en een Power 3 + 70VA trafo?
Thnx!
Greetz JB
Gelogd
Nederlands H0 Modelspoor
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26707
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #8 Gepost op:
23 May 2007, 00:02:31 »
Gezien de informatie tot nu toe denk ik dat het handigst is om de scheidingen net aan weerskanten van het station te leggen.
De ene booster voedt dan het station, de andere voedt het schaduwstation en de vrije baan.
Wat vermogen betreft denk ik dat je ruim genoeg hebt. Misschien kun je alles wel op 1 booster zetten. Probeer je maar eens voor te stellen hoeveel treinen er tegelijk kunnen rijden. Mijn inschatting: in het station 1 weggaande en 1 binnenkomende trein en nog een rangerende loc. In het schaduwstation 1 binnenlopende en 1 uitrijdende trein, en 1 op beide stukken vrij baan. Dat zijn totaal 7 treinen gelijktijdig.
Bedenk bij de IB wel dat je een 70VA trafo niet vol kunt uitnutten. De IB levert maximaal 50 VA aan de baan. Van de Power 3 weet ik het niet uit mijn hoofd, staat vast wel ergens in de handleiding.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Romijn
Offline
Berichten: 347
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #9 Gepost op:
23 May 2007, 08:56:45 »
Klaas,
Ik denk dat zelfs die 7 treinen nog aan de hoge kant is.
Als er namelijk een inkomende trein in het station is en een uitgaande bij het schaduwstation dan moet je in de vrijebaan minstens 4 blokken hebben want bij 3 blokken staat de trein in de vrije baan stil.
Hoeveel stroom een trein trekt is moeilijk te voorspellen, zelf heb ik recentelijk eens de testen in railhobby er op nagelopen maar een lok zit rond 200ma echter bij elke berekening gaan we met z'n allen uit van 500ma per trein.
Persoonlijk zou in deze baan in 2 delen opsplitsen maar op 1 booster aansluiten als het dan nodig is kan je zo de 2e booster aansluiten.
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #10 Gepost op:
23 May 2007, 20:55:13 »
Wim, 200mA per lok is doorgaans de idle-loop. Leg je vinger tegen de wieltjes en je ziet je meter rap richting 1 A oplopen. Ik heb dat eens analoog gemeten, dat zal digitaal niet veel anders zijn. Als je dan middelt met 500 mA, OK. Maar 4 omhooglopende treinen kunnen dus zo 4 A uit je systeem trekken; bij een aanzettende trein denk ik dat het veel lager ligt omdat de decoder gewoon zelf de spanning regelt en de lok daarop vrij snel reageert.
Ik werk zelf met Roco (Lokmuis-2) digitaal en 1 versterker draait bij mij probleemloos met 6 treinen (waarvan sommige 5-6 meter lang zijn en door 250 graden bochten worden getrokken). Die trafo is ook maar 42VA. Nou draaien mijn wissels wel op een aparte trafo, dat scheelt dus ook.
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Wim Romijn
Offline
Berichten: 347
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
«
Reactie #11 Gepost op:
24 May 2007, 17:23:07 »
Louis,
Ik denk toch dat die 500 ma per trein aan de hoge kant is.
Op mijn baan staan 16 treinen waarvan 10 personen en 6 goederen.
Alle assen van de goederen wagons zijn voorzien van weerstandslak en trekken ook stroom. De personen treinen varieren van 3 tot 6 wagons en de goederen van 0.5 tot 4.00 meter.
Bij mij 10 treinen tegelijk rijden en van de personen treinen branden alle lampen, alleen de stilstaande 6 loks gebruiken geen stroom en 2 zijn vorozien van geluid.
Verbruik volgens de ampere meter welke op de trafo zit is ca. 3,5 ampere.
Dat is gemiddeld beduidend onder de 500ma.
Ik rij wel uitsluitend met materiaal wat niet ouder is dan 10 jaar.
Vandaar mijn opmerking de meeste berekeningen zijn te hoog.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB