Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:33:24
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
  

Auteur Topic: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB  (gelezen 2137 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Gepost op: 21 May 2007, 23:42:43 »
Hallo,

Ik heb een baan liggen, nu wordt deze digitaal.

Nu heb ik alleen een vraag.

Om de hele baan te voorzien van stroom, heb ik niet voldoende aan alleen mijn IB + Trafo 70VA.

Dus nu wordt het andere deel voorzien d.m.v. Power 3 Booster + Trafo 70VA.

Vertel mij als ik wat fout doe graag :).

Nu zit ik alleen te twijfelen waar ik de baan "doormidden" hak om het zo te zeggen zodat het ene deel door IB en andere deel door Power 3 worden aangestuurd.

Iemand idee?

Baanplannen:

NIVEAU 0

NIVEAU -1

Suggesties welkom :)
Nederlands H0 Modelspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2007, 08:11:12 »
De verdeling heeft niks te maken met je baanplan. Rails vragen geen stroom.
Je moet je eerst een beeld proberen te vormen waar de treinen rijden en dat is dan de basis voor de verdeling. Dus waar de meeste treinen op een kluitje zitten, daar heb je het meeste vermogen nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2007, 09:00:26 »
Hallo,

Ik gebruik misschien soms de verkeerde woorden/termen zoals stroom enzo.

Maar waar komen de meeste modellen te rijden.

Dat is:

NIVEAU 0
Daar zullen de meeste treinen rijden.... spoor 1 tm 5 personen en 6 en 7 goederen.

NIVEAU -1
Daar zullen op de 6 doorgaande sporen treinen constant rijden en de zijsporen die doodlopen zullen treinen opgesteld staan.

Ik hoor graag hoe iemand dit dan ziet...

Nederlands H0 Modelspoor

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2007, 09:22:40 »
Ik sluit me bij Klaas aan. Een stilstaande trein vraagt niks, behalve wat de verlichting of eventueel sounddecoder wil hebben. Een rijdende trein vraagt meer, een optrekkende/omhooglopende het meeste. Aannemende dat op je station en in je schaduwgedeelte ook treinen stilstaan lijkt de meest voor de hand liggende verdeling direkt voor en achter je stationsporen, maar ik heb uiteraard geen idee van je "dienstregeling"...
Je kunt ook in de 4 sporen halverwege de helling de scheiding aanbrengen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2007, 09:26:16 »
Dus zo bijv:



Want de meeste treinen zullen op NIVEAU 0 rijden.... de meeste stilstand op NIVEAU -1.

Blauw is de "scheiding"
« Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 09:38:26 door jumboy »
Nederlands H0 Modelspoor

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2007, 09:33:47 »
Het is wel relevant als je de keerlusschakeling van de Power 3 wilt gebruiken.

Dan moet je zowel de keerlus als het aansluitende spoor (of sporen) op dezelfde Power 3 aansluiten.

Ik geloof echter dat in dit plan geen keerlussen zitten. Wellicht een idee om in het schaduwstation een lus te maken? Kan gemakkelijk zo te zien, en geeft een hoop extra mogelijkheden. En je hebt er alle elektronica al voor in huis!

David.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2007, 09:37:51 »
David, keerlus is geen optie.

De sporen liggen zo vast.

De sporen bovenin en onderin gaan naar niveau 0.
Nederlands H0 Modelspoor

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2007, 23:28:13 »
Wat vinden jullie van het idee zoals ik later in het draadje aangeef in de tekening?

Dus tussen de blauwe delen een Power 3...

Ik hoop gauw een reactie te zien, dan kan ik gauw weer verder met de baan :).

En nog 1 vraag; ik heb genoeg aan een IB + 70VA trafo en een Power 3 + 70VA trafo?

Thnx!

Greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #8 Gepost op: 23 May 2007, 00:02:31 »
Gezien de informatie tot nu toe denk ik dat het handigst is om de scheidingen net aan weerskanten van het station te leggen.
De ene booster voedt dan het station, de andere voedt het schaduwstation en de vrije baan.

Wat vermogen betreft denk ik dat je ruim genoeg hebt. Misschien kun je alles wel op 1 booster zetten. Probeer je maar eens voor te stellen hoeveel treinen er tegelijk kunnen rijden. Mijn inschatting: in het station 1 weggaande en 1 binnenkomende trein en nog een rangerende loc. In het schaduwstation 1 binnenlopende en 1 uitrijdende trein, en 1 op beide stukken vrij baan. Dat zijn totaal 7 treinen gelijktijdig.

Bedenk bij de IB wel dat je een 70VA trafo niet vol kunt uitnutten. De IB levert maximaal 50 VA aan de baan. Van de Power 3 weet ik het niet uit mijn hoofd, staat vast wel ergens in de handleiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #9 Gepost op: 23 May 2007, 08:56:45 »
Klaas,

Ik denk dat zelfs die 7 treinen nog aan de hoge kant is.

Als er namelijk een inkomende trein in het station is en een uitgaande bij het schaduwstation dan moet je in de vrijebaan minstens 4 blokken hebben want bij 3 blokken staat de trein in de vrije baan stil.

Hoeveel stroom een trein trekt is moeilijk te voorspellen, zelf heb ik recentelijk eens de testen in railhobby er op nagelopen maar een lok zit rond 200ma echter bij elke berekening gaan we met z'n allen uit van 500ma per trein.

Persoonlijk zou in deze baan in 2 delen opsplitsen maar op 1 booster aansluiten als het dan nodig is kan je zo de 2e booster aansluiten.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #10 Gepost op: 23 May 2007, 20:55:13 »
Wim, 200mA per lok is doorgaans de idle-loop. Leg je vinger tegen de wieltjes en je ziet je meter rap richting 1 A oplopen. Ik heb dat eens analoog gemeten, dat zal digitaal niet veel anders zijn. Als je dan middelt met 500 mA, OK. Maar 4 omhooglopende treinen kunnen dus zo 4 A uit je systeem trekken; bij een aanzettende trein denk ik dat het veel lager ligt omdat de decoder gewoon zelf de spanning regelt en de lok daarop vrij snel reageert.
Ik werk zelf met Roco (Lokmuis-2) digitaal en 1 versterker draait bij mij probleemloos met 6 treinen (waarvan sommige 5-6 meter lang zijn en door 250 graden bochten worden getrokken). Die trafo is ook maar 42VA. Nou draaien mijn wissels wel op een aparte trafo, dat scheelt dus ook.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Waar de scheiding maken voor Power 3 en IB
« Reactie #11 Gepost op: 24 May 2007, 17:23:07 »
Louis,

Ik denk toch dat die 500 ma per trein aan de hoge kant is.

Op mijn baan staan 16 treinen waarvan 10 personen en 6 goederen.
Alle assen van de goederen wagons zijn voorzien van weerstandslak en trekken ook stroom. De personen treinen varieren van 3 tot 6 wagons en de goederen van 0.5 tot 4.00 meter.

Bij mij 10 treinen tegelijk rijden en van de personen treinen branden alle lampen, alleen de stilstaande 6 loks gebruiken geen stroom en 2 zijn vorozien van geluid.

Verbruik volgens de ampere meter welke op de trafo zit is ca. 3,5 ampere.

Dat is gemiddeld beduidend onder de 500ma.

Ik rij wel uitsluitend met materiaal wat niet ouder is dan 10 jaar.

Vandaar mijn opmerking de meeste berekeningen zijn te hoog.