Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 13:30:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:29:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
  

Auteur Topic: Stoomloks NS 2100 serie.  (gelezen 15368 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Stoomloks NS 2100 serie.
« Gepost op: 03 October 2012, 12:10:02 »
Hallo,
 Ik heb een vraag voor de kenners van de NS stoomtractie.
 Ik ben n.l. bezig met het bouwen van een model van de NS 2100 serie.
 Ik heb de lok 2104 in het museum tamelijk uitgebreid op mijn  foto's staan en heb het'' 2100 boek.''
 Toch mis ik wel dingen.
 Onderaan het machinistenhuis , zie ik een ''strip'' naast het trapje. Hierop zit wss de triple klep voor het remsysteem, omdat er leidingen naar boven lopen , waar de mcn de rem bedient.
Maar bij de loks in het 2100 boek zie ik die niet.  ???
 Aan de andere kant ,links onder het mach . huis zit ook een dergelijke ''strip''.Het lijkt wel of daar de injecteur zit. Ook dit apparaat zie ik niet op andere foto's in het ''2100 boek''.
 Kan iemand hier iets over vertellen? Iemand van de musea in den lande  mss ?
Vr groet,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2012, 12:32:49 »
Ik vermoed dat een plaatje van die strip veel gaat helpen in het beantwoorden van de vraag  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2012, 14:19:51 »
Hallo Paul,
 Beide ''strippen'' met apparatuur erop staan in het  topic :
Philotrain 870/37-kit NS2100, op  pagina 22 met antwoord # 317. Daar staan  de foto's .
 Vriendelijke groet,
                       Peter
« Laatst bewerkt op: 04 October 2012, 12:22:04 door Peter Kleton. Reden: zinsopbouw gecorrigeerd »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2012, 14:36:41 »
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 14:38:58 door roadster36 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2012, 16:39:42 »
 OK ,
 Dit zijn de onderdelen die ik bedoel.  ;)
Gaf ik ze de juiste naam ?
Staan ze nog in boeken vermeld ? Dan weet ik hoe ik ze een klein beetje kan namaken.
(Ik heb Harterink & Mook en het boek van  Labrijn.)
  Groeten ,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2012, 18:02:29 »
 >:(
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 18:30:44 door guest7823. Reden: verwijderd, omdat ik mezelf ging herhalen »

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2012, 18:21:05 »
Ik heb nog even de moeite genomen om het HELE draadje van Karst door te lezen en feitelijk staat daar ALLE informatie al een keertje. Misschien is het een idee indien je zelf ook even de moeite neemt om die informatie tot je te nemen  :-\

Tenslotte heeft Karst de moeite genomen het hele bouwproces te documenteren en daarmee z'n kennis en ervaring te delen. Laten we hem daar met het regelmatig tot ons nemen van die kennis op gepaste wijze voor bedanken  (y)

Verder hoef ik mezelf dan in ieder geval niet te herhalen  :'(.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 18:34:02 door guest7823 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2012, 19:12:02 »
 hallo Paul.
 Bedankt voor je antwoord.
 Voor de goede orde wilde ik je nog zeggen , dat ik in schaal 0 bouw, dus niet  het draadje als handleiding kan gebruiken om de lok in elkaar te zetten, wat je mss denkt. ;)
 Daardoor wil ik graag een beetje begrijpen hoe een bepaald onderdeel op de lok  functioneerde , zodat ik weet hoe ik het sterk vereenvoudigd na kan maken.
De beide boeken die ik noemde bespreken veel van die onderdelen en hoe ze werken  ,maar om terug te vinden welk onderdeel waar zit ,is wat anders, er zijn te veel soorten van...
 Vr groet ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2012, 21:09:26 »
OK, (deels) sorry  :-[, maar je vragen over het grootbedrijf staan er wel grotendeels in, inclusief de antwoorden. Kan me echter voorstellen dat je bij schaal O wel iets meer details wilt weten over de injecteurs. Het gaat hierbij echter over Monitor injecteurs en die zal je (uit mijn hoofd) niet zo snel vinden in de Nederlandse literatuur. De Monitors die op de 2100-en gebruikt werden komen van de (Engelse) WD loc's en als ik zo naar rechts kijk weet ik bijna zeker dat ik daar (bijna) niets over heb staan. (maar ik ga nog wel even spitten)

Is dus wel de vraag welk tijdstip je de door jou te laten bouwen loc wilt laten representeren. Indien je een loc van VOOR 1949 wilt bouwen heb je de links een voorverwarmer en voedingspomp en rechts een Gresham & Craven ketelfront injecteur.

Blz 31 (rechtsonder) van het 2100-en boek van Paul Henken laat de situatie zien met tweemaal G&C ketelfront injecteur (dus de uitvoering ZONDER voorverwarmer, eerste serie loc's)

Blz 36 laat de uitvoering zien met rechts G&C en links, naast de ketel de afsluiterwielen voor de voedingspomp

Het plaatje op blz 95, daar kan ik geen sjokola van maken  ??? In eerste instantie zou ik qua een aantal appendages zeggen dat het gespiegeld staat (ondanks dat stoker links zit en mcn rechts, maar dat is verklaarbaar). Echter daar zie je ter hoogte van het hoofd van de stoker (links) een wiel en handel van een G&C ketelfront injecteur en rechts zie je "niets". Op basis daatr van zou ik zeggen dat de foto gespiegeld is afgedrukt. Echter indien je naar stand regulateur en bediening vuurdeur kijkt klopt het met de afbeeldingen op blz 31 & 36  ??? ???

Indien je jou loc d'r een beetje knapjes uit wilt laten zien zal een versie voor 1940 moeten bouwen. Kijk maar eens goed naar foto's:
  • glanzend ketelbeplating e.d. -> 80 % kans dat de foto VOOR 1940 is
  • doffe ketelbeplating e.d. -> 80% kans dat de foto NA 1945 is gemaakt
Kortom als je je loc er niet helemaal mat uit wilt laten zien -> voor 1940 -> met een ketelfrontinjecteur en een voedingspomp / voorverwarmer en dan ben je van al hetgedoe met die "strippen" en wat er achterzit af.

DEUVM.

PS ik heb (digitale) scans van de 2100 H&M tekeningen. Mocht je in de categorie "eigen gebruik" zitten ......

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #9 Gepost op: 03 October 2012, 21:29:48 »
When in need as fireman: Grap the Black Book !!!!!


Monitor Injector uit "Handbook for Railway Steam Locomotive Engine Man, by Ian Allan 2003, ISBN  07110 0628 8"


Gebruikte kleuren in "Handbook for Railway Steam Locomotive Engine Man, by Ian Allan 2003, ISBN  07110 0628 8"

Kortom, hiermee moet je redelijk kunnen uitvlooien wat de pijpenbrij achter die "strip" doet. De "overflow"is die elleboog pijp die krom naar beneden wegloopt en in de buitenlucht eindigd. Het is dus zeker geen luchtremapparatuur / triple klep, zoals je in je eerste mailtje aanname Daar heb ik vast ook nog wel een plaatje van, maar dat ga ik nu niet doen  ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #10 Gepost op: 03 October 2012, 21:37:13 »
Hallo Paul,
 Mooi dat je de situatie begrijpt. ;). Ik had eerder moeten zeggen dat ik in schaal 0 bouw.
 Ik zal eerst eens denken in welke tijd ik de lok wil nabouwen.
Het is wel zo, dat ik de 2104 niet voor niets gekozen heb , want ik wilde een 1:1 voorbeeld hebben , waar ik heen kan gaan en foto's van kan maken en opmeten . (Jammer  dat die 6300 zo weg gestopt is ).
Het boek ligt hier naast me en ik ga je verhaal nalezen met het boek erbij. Gelukkig heb ik denk ik de kennis van de injecteurs in alle vormen in de boeken staan, nu nog zien dat ik ze in mijn hoofd krijg.  ;)
Ik hou je wel op de hoogte.
 Met vriendelijke groet ,
                                Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2012, 21:44:27 »
Als je de NSM 2104 wilt bouwen ga je gang met fotograferen en opmeten.

Als je een NS 2100 wilt bouwen: vergeet dat ding!!!! D'r klopt geen moer meer van.

Op zich is de NSM 2104 prima voor de matig geïnteresseerde leek, maar historisch aan teveel kanten onjuist.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2012, 21:45:16 »
Voor de vergelijking, een Triple Valve:


mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2012, 21:51:03 »
@ Rick:

Hmmmmm. Je hebt gelijk, maar ik had meer dat model met het bolletje in mijn hoofd of is dat een verstopt onderdeel van de remkraam  ??? ???

Tripleklep zal je in ieder geval zelden of nooit aan de zijkant van een loc vinden. Die zit meestal ergens tussen het frame of stelbalken.

Maar goed jou tekeningen zijn meestal Engels georienteerd, terwijl Nederlandse appendages op een gegeven moment (en zeker qua luchtremmen) meer Duitse georienteerd waren

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #14 Gepost op: 04 October 2012, 03:43:51 »
Ik realiseer me nu dat dit waarschijnlijk de "oorspronkelijke" Triple Valve is van meneer Westinghouse is, die eigenlijk in 1873 al vervangen is door de "Improved Triple Valve".
Hier de Improved Triple Valve

Dit komt allemaal uit een onderdelencatalogus van Westinghouse, dus als de NS Westinghouse producten heeft gebruikt(en ik weet zeker dat sommige wagens een WHB uitrusting hadden) dan zouden die ook in dat boekje voor moeten komen.

Bij de twee locs hier weet ik tenminste dat de triple valve(en de rest van het WH pijpenbrij) aan de buitenkant van het frame zit, maar dat zijn een 2' C '2T loc en een 2' D '1 loc, dus de ruimte tussen de frames onder de cabine was al bezet ::) Maar zoals je zegt, het is appels met peren vergelijken, en kennende de ingenieurs van de NS zullen ze die dingen wel tussen de frames verstopt hebben. Leuk voor de poetser en de modelbouwer, maar vast geen pretje voor het onderhoudspersoneel ::)

mvg,
Rick