Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Stoomloks NS 2100 serie.  (gelezen 14568 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Stoomloks NS 2100 serie.
« Gepost op: 03 oktober 2012, 12:10:02 »
Hallo,
 Ik heb een vraag voor de kenners van de NS stoomtractie.
 Ik ben n.l. bezig met het bouwen van een model van de NS 2100 serie.
 Ik heb de lok 2104 in het museum tamelijk uitgebreid op mijn  foto's staan en heb het'' 2100 boek.''
 Toch mis ik wel dingen.
 Onderaan het machinistenhuis , zie ik een ''strip'' naast het trapje. Hierop zit wss de triple klep voor het remsysteem, omdat er leidingen naar boven lopen , waar de mcn de rem bedient.
Maar bij de loks in het 2100 boek zie ik die niet.  ???
 Aan de andere kant ,links onder het mach . huis zit ook een dergelijke ''strip''.Het lijkt wel of daar de injecteur zit. Ook dit apparaat zie ik niet op andere foto's in het ''2100 boek''.
 Kan iemand hier iets over vertellen? Iemand van de musea in den lande  mss ?
Vr groet,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2012, 12:32:49 »
Ik vermoed dat een plaatje van die strip veel gaat helpen in het beantwoorden van de vraag  ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2012, 14:19:51 »
Hallo Paul,
 Beide ''strippen'' met apparatuur erop staan in het  topic :
Philotrain 870/37-kit NS2100, op  pagina 22 met antwoord # 317. Daar staan  de foto's .
 Vriendelijke groet,
                       Peter
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2012, 12:22:04 door Peter Kleton. Reden: zinsopbouw gecorrigeerd »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2012, 14:36:41 »
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2012, 14:38:58 door roadster36 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2012, 16:39:42 »
 OK ,
 Dit zijn de onderdelen die ik bedoel.  ;)
Gaf ik ze de juiste naam ?
Staan ze nog in boeken vermeld ? Dan weet ik hoe ik ze een klein beetje kan namaken.
(Ik heb Harterink & Mook en het boek van  Labrijn.)
  Groeten ,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2012, 18:02:29 »
 >:(
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2012, 18:30:44 door guest7823. Reden: verwijderd, omdat ik mezelf ging herhalen »

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2012, 18:21:05 »
Ik heb nog even de moeite genomen om het HELE draadje van Karst door te lezen en feitelijk staat daar ALLE informatie al een keertje. Misschien is het een idee indien je zelf ook even de moeite neemt om die informatie tot je te nemen  :-\

Tenslotte heeft Karst de moeite genomen het hele bouwproces te documenteren en daarmee z'n kennis en ervaring te delen. Laten we hem daar met het regelmatig tot ons nemen van die kennis op gepaste wijze voor bedanken  (y)

Verder hoef ik mezelf dan in ieder geval niet te herhalen  :'(.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2012, 18:34:02 door guest7823 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2012, 19:12:02 »
 hallo Paul.
 Bedankt voor je antwoord.
 Voor de goede orde wilde ik je nog zeggen , dat ik in schaal 0 bouw, dus niet  het draadje als handleiding kan gebruiken om de lok in elkaar te zetten, wat je mss denkt. ;)
 Daardoor wil ik graag een beetje begrijpen hoe een bepaald onderdeel op de lok  functioneerde , zodat ik weet hoe ik het sterk vereenvoudigd na kan maken.
De beide boeken die ik noemde bespreken veel van die onderdelen en hoe ze werken  ,maar om terug te vinden welk onderdeel waar zit ,is wat anders, er zijn te veel soorten van...
 Vr groet ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:09:26 »
OK, (deels) sorry  :-[, maar je vragen over het grootbedrijf staan er wel grotendeels in, inclusief de antwoorden. Kan me echter voorstellen dat je bij schaal O wel iets meer details wilt weten over de injecteurs. Het gaat hierbij echter over Monitor injecteurs en die zal je (uit mijn hoofd) niet zo snel vinden in de Nederlandse literatuur. De Monitors die op de 2100-en gebruikt werden komen van de (Engelse) WD loc's en als ik zo naar rechts kijk weet ik bijna zeker dat ik daar (bijna) niets over heb staan. (maar ik ga nog wel even spitten)

Is dus wel de vraag welk tijdstip je de door jou te laten bouwen loc wilt laten representeren. Indien je een loc van VOOR 1949 wilt bouwen heb je de links een voorverwarmer en voedingspomp en rechts een Gresham & Craven ketelfront injecteur.

Blz 31 (rechtsonder) van het 2100-en boek van Paul Henken laat de situatie zien met tweemaal G&C ketelfront injecteur (dus de uitvoering ZONDER voorverwarmer, eerste serie loc's)

Blz 36 laat de uitvoering zien met rechts G&C en links, naast de ketel de afsluiterwielen voor de voedingspomp

Het plaatje op blz 95, daar kan ik geen sjokola van maken  ??? In eerste instantie zou ik qua een aantal appendages zeggen dat het gespiegeld staat (ondanks dat stoker links zit en mcn rechts, maar dat is verklaarbaar). Echter daar zie je ter hoogte van het hoofd van de stoker (links) een wiel en handel van een G&C ketelfront injecteur en rechts zie je "niets". Op basis daatr van zou ik zeggen dat de foto gespiegeld is afgedrukt. Echter indien je naar stand regulateur en bediening vuurdeur kijkt klopt het met de afbeeldingen op blz 31 & 36  ??? ???

Indien je jou loc d'r een beetje knapjes uit wilt laten zien zal een versie voor 1940 moeten bouwen. Kijk maar eens goed naar foto's:
  • glanzend ketelbeplating e.d. -> 80 % kans dat de foto VOOR 1940 is
  • doffe ketelbeplating e.d. -> 80% kans dat de foto NA 1945 is gemaakt
Kortom als je je loc er niet helemaal mat uit wilt laten zien -> voor 1940 -> met een ketelfrontinjecteur en een voedingspomp / voorverwarmer en dan ben je van al hetgedoe met die "strippen" en wat er achterzit af.

DEUVM.

PS ik heb (digitale) scans van de 2100 H&M tekeningen. Mocht je in de categorie "eigen gebruik" zitten ......

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:29:48 »
When in need as fireman: Grap the Black Book !!!!!


Monitor Injector uit "Handbook for Railway Steam Locomotive Engine Man, by Ian Allan 2003, ISBN  07110 0628 8"


Gebruikte kleuren in "Handbook for Railway Steam Locomotive Engine Man, by Ian Allan 2003, ISBN  07110 0628 8"

Kortom, hiermee moet je redelijk kunnen uitvlooien wat de pijpenbrij achter die "strip" doet. De "overflow"is die elleboog pijp die krom naar beneden wegloopt en in de buitenlucht eindigd. Het is dus zeker geen luchtremapparatuur / triple klep, zoals je in je eerste mailtje aanname Daar heb ik vast ook nog wel een plaatje van, maar dat ga ik nu niet doen  ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:37:13 »
Hallo Paul,
 Mooi dat je de situatie begrijpt. ;). Ik had eerder moeten zeggen dat ik in schaal 0 bouw.
 Ik zal eerst eens denken in welke tijd ik de lok wil nabouwen.
Het is wel zo, dat ik de 2104 niet voor niets gekozen heb , want ik wilde een 1:1 voorbeeld hebben , waar ik heen kan gaan en foto's van kan maken en opmeten . (Jammer  dat die 6300 zo weg gestopt is ).
Het boek ligt hier naast me en ik ga je verhaal nalezen met het boek erbij. Gelukkig heb ik denk ik de kennis van de injecteurs in alle vormen in de boeken staan, nu nog zien dat ik ze in mijn hoofd krijg.  ;)
Ik hou je wel op de hoogte.
 Met vriendelijke groet ,
                                Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:44:27 »
Als je de NSM 2104 wilt bouwen ga je gang met fotograferen en opmeten.

Als je een NS 2100 wilt bouwen: vergeet dat ding!!!! D'r klopt geen moer meer van.

Op zich is de NSM 2104 prima voor de matig geïnteresseerde leek, maar historisch aan teveel kanten onjuist.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:45:16 »
Voor de vergelijking, een Triple Valve:


mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #13 Gepost op: 03 oktober 2012, 21:51:03 »
@ Rick:

Hmmmmm. Je hebt gelijk, maar ik had meer dat model met het bolletje in mijn hoofd of is dat een verstopt onderdeel van de remkraam  ??? ???

Tripleklep zal je in ieder geval zelden of nooit aan de zijkant van een loc vinden. Die zit meestal ergens tussen het frame of stelbalken.

Maar goed jou tekeningen zijn meestal Engels georienteerd, terwijl Nederlandse appendages op een gegeven moment (en zeker qua luchtremmen) meer Duitse georienteerd waren

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Stoomloks NS 2100 serie.
« Reactie #14 Gepost op: 04 oktober 2012, 03:43:51 »
Ik realiseer me nu dat dit waarschijnlijk de "oorspronkelijke" Triple Valve is van meneer Westinghouse is, die eigenlijk in 1873 al vervangen is door de "Improved Triple Valve".
Hier de Improved Triple Valve

Dit komt allemaal uit een onderdelencatalogus van Westinghouse, dus als de NS Westinghouse producten heeft gebruikt(en ik weet zeker dat sommige wagens een WHB uitrusting hadden) dan zouden die ook in dat boekje voor moeten komen.

Bij de twee locs hier weet ik tenminste dat de triple valve(en de rest van het WH pijpenbrij) aan de buitenkant van het frame zit, maar dat zijn een 2' C '2T loc en een 2' D '1 loc, dus de ruimte tussen de frames onder de cabine was al bezet ::) Maar zoals je zegt, het is appels met peren vergelijken, en kennende de ingenieurs van de NS zullen ze die dingen wel tussen de frames verstopt hebben. Leuk voor de poetser en de modelbouwer, maar vast geen pretje voor het onderhoudspersoneel ::)

mvg,
Rick