Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: aanpassing VIRM en ICM  (gelezen 4570 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
aanpassing VIRM en ICM
« Gepost op: 01 October 2012, 10:25:15 »
Na het debacle afgelopen winter over stuifsneeuw en uitval van treinen heeft de NS er wel wat van geleerd.
Sterker nog, er wordt ook wat aan gedaan.
De NS heeft aan Nedtrain de opdracht gegeven om de treinstellen VIRM en ICM  beter winterproof te maken.
In de werkplaats in Onnen/Haren is men druk bezig met de zogenaamde winteracties.

Daarnaast worden alle ICM's voorzien van magneetremmen, doorglijden door blaadjes op de rails moet daardoor voorbij zijn.
omdat de klimaatactie in Onnen voorbij was ( en 91 % minder uitval en klachten over klimaat) is de hal in Onnen omgebouwd naar de magneetstraat.
Maar liefst 80 tijdelijke medewerkers zullen dinsdag 2 oktober onder leiding van zeer ervaren Nedtrain monteurs zeer specifieke werkzaamheden verrichten, dus elke monteur wordt slechts een paar handelingen geleerd, een andere monteur doet ook een klein aantal handelingen, enzovoort.
Deze monteurs mogen dus ook alleen die handelingen uitvoeren die ze zijn geleerd, en waar ze ook voor worden afgetoetst, Van de rest van de trein blijven ze af

Dit alles onder nauwlettend toezicht van de ervaren monteurs.
Uiteindelijk moeten twee treinen per dag worden voorzien van magneetremmen.
Pas na uitgebreide controles en testen gaan ze daarna weer de baan op.

Als het goed is zullen we dus wat treinen aangaat er veel minder last van hebben als er weer zo'n winter komt.
Wat de rails en wissels aangaat, dat is pakkie aan van Prorail, en wat zij gaan doen, dat weet ik niet.

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2012, 13:28:39 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2012, 20:37:22 »
Dat probleem is zeker niet groter. Daarvoor is voorzichtig rijden en Sandite wel genoeg hoop ik.

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2012, 21:37:00 »
Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is.

Doorslippen is nog altijd beter dan glijden, vlakke plaatsen heb je zomaar. Voor losse wielbanden moet je het wel erg bond maken.

ICM zal ondanks de magneetrem nog altijd last blijven houden van glijden, magneetrem komt nl. allen naar beneden bij een snelremming. Maw, als de machinist het juk/open overweg etc. wel erg dicht bij ziet komen en dus een snelremming inzet. Dus enkel in "noodsituaties" wordt de remweg verkort mbv de magneetrem

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2012, 21:57:50 »
Het is procedure bij glijden een snelremming in te zetten!
Gr. Silvester

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2012, 21:06:12 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 22:33:48 door WesleyMunnik. Reden: Onodige citaat verwijderd! »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2012, 22:16:53 »
ABS? ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2012, 23:16:36 »
nee, ABI  ;D

mvg,
Robin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2012, 23:45:51 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Die regel is materieel-onafhankelijk. Geldt daarom dus op ieder materieelsoort.
Groetjes,
Emiel

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2012, 06:49:48 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dan moeten die machinisten bij NSR eens wat rustiger optrekken, dat voorkomt heel veel geslip!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2012, 14:06:23 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat valt opzich wel mee. Doorslippen is minder schadelijk dan blokkeren bij een remming. Dat blokkeren geeft platte kanten en rijden met platte kanten zorgt voor meer belasting op het draaistel door het gebonk. Doorslippen geeft hooguit kortstondig meer slijtage aan de wielband (en een irritant gepiep), maar meer ook niet.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2012, 12:44:02 »
Nou, doorslippen is anders ook weinig goed voor je tractiemotoren...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2012, 00:48:01 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2012, 16:52:04 »
Ook een leuk stukje:

SBS6 in het spoor van:

http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco

Kijk maar eens van 5:27-7:00 en van 18:36 - 19:29 en van 20:17 tot 21:29.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2012, 18:40:38 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Maximaal heeft totaal niets met slip te maken, alleen met te hoge stromen, als de motor of bekabeling stuk is.....
En ICMm heeft nog kleine slip en grote slip, de kleine slip regelt de elca terug en grote slip grijpt een garnaal op het bord beneden in en valt alles af....
« Laatst bewerkt op: 08 October 2012, 18:43:08 door johnny-VIRM »