Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: aanpassing VIRM en ICM  (gelezen 4668 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
aanpassing VIRM en ICM
« Gepost op: 01 October 2012, 10:25:15 »
Na het debacle afgelopen winter over stuifsneeuw en uitval van treinen heeft de NS er wel wat van geleerd.
Sterker nog, er wordt ook wat aan gedaan.
De NS heeft aan Nedtrain de opdracht gegeven om de treinstellen VIRM en ICM  beter winterproof te maken.
In de werkplaats in Onnen/Haren is men druk bezig met de zogenaamde winteracties.

Daarnaast worden alle ICM's voorzien van magneetremmen, doorglijden door blaadjes op de rails moet daardoor voorbij zijn.
omdat de klimaatactie in Onnen voorbij was ( en 91 % minder uitval en klachten over klimaat) is de hal in Onnen omgebouwd naar de magneetstraat.
Maar liefst 80 tijdelijke medewerkers zullen dinsdag 2 oktober onder leiding van zeer ervaren Nedtrain monteurs zeer specifieke werkzaamheden verrichten, dus elke monteur wordt slechts een paar handelingen geleerd, een andere monteur doet ook een klein aantal handelingen, enzovoort.
Deze monteurs mogen dus ook alleen die handelingen uitvoeren die ze zijn geleerd, en waar ze ook voor worden afgetoetst, Van de rest van de trein blijven ze af

Dit alles onder nauwlettend toezicht van de ervaren monteurs.
Uiteindelijk moeten twee treinen per dag worden voorzien van magneetremmen.
Pas na uitgebreide controles en testen gaan ze daarna weer de baan op.

Als het goed is zullen we dus wat treinen aangaat er veel minder last van hebben als er weer zo'n winter komt.
Wat de rails en wissels aangaat, dat is pakkie aan van Prorail, en wat zij gaan doen, dat weet ik niet.

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2012, 13:28:39 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2012, 20:37:22 »
Dat probleem is zeker niet groter. Daarvoor is voorzichtig rijden en Sandite wel genoeg hoop ik.

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2012, 21:37:00 »
Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is.

Doorslippen is nog altijd beter dan glijden, vlakke plaatsen heb je zomaar. Voor losse wielbanden moet je het wel erg bond maken.

ICM zal ondanks de magneetrem nog altijd last blijven houden van glijden, magneetrem komt nl. allen naar beneden bij een snelremming. Maw, als de machinist het juk/open overweg etc. wel erg dicht bij ziet komen en dus een snelremming inzet. Dus enkel in "noodsituaties" wordt de remweg verkort mbv de magneetrem

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2012, 21:57:50 »
Het is procedure bij glijden een snelremming in te zetten!
Gr. Silvester

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2012, 21:06:12 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 22:33:48 door WesleyMunnik. Reden: Onodige citaat verwijderd! »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2012, 22:16:53 »
ABS? ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2012, 23:16:36 »
nee, ABI  ;D

mvg,
Robin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2012, 23:45:51 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Die regel is materieel-onafhankelijk. Geldt daarom dus op ieder materieelsoort.
Groetjes,
Emiel

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2012, 06:49:48 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dan moeten die machinisten bij NSR eens wat rustiger optrekken, dat voorkomt heel veel geslip!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2012, 14:06:23 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat valt opzich wel mee. Doorslippen is minder schadelijk dan blokkeren bij een remming. Dat blokkeren geeft platte kanten en rijden met platte kanten zorgt voor meer belasting op het draaistel door het gebonk. Doorslippen geeft hooguit kortstondig meer slijtage aan de wielband (en een irritant gepiep), maar meer ook niet.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2012, 12:44:02 »
Nou, doorslippen is anders ook weinig goed voor je tractiemotoren...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2012, 00:48:01 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2012, 16:52:04 »
Ook een leuk stukje:

SBS6 in het spoor van:

http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco

Kijk maar eens van 5:27-7:00 en van 18:36 - 19:29 en van 20:17 tot 21:29.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2012, 18:40:38 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Maximaal heeft totaal niets met slip te maken, alleen met te hoge stromen, als de motor of bekabeling stuk is.....
En ICMm heeft nog kleine slip en grote slip, de kleine slip regelt de elca terug en grote slip grijpt een garnaal op het bord beneden in en valt alles af....
« Laatst bewerkt op: 08 October 2012, 18:43:08 door johnny-VIRM »