Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
  

Auteur Topic: aanpassing VIRM en ICM  (gelezen 4586 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
aanpassing VIRM en ICM
« Gepost op: 01 October 2012, 10:25:15 »
Na het debacle afgelopen winter over stuifsneeuw en uitval van treinen heeft de NS er wel wat van geleerd.
Sterker nog, er wordt ook wat aan gedaan.
De NS heeft aan Nedtrain de opdracht gegeven om de treinstellen VIRM en ICM  beter winterproof te maken.
In de werkplaats in Onnen/Haren is men druk bezig met de zogenaamde winteracties.

Daarnaast worden alle ICM's voorzien van magneetremmen, doorglijden door blaadjes op de rails moet daardoor voorbij zijn.
omdat de klimaatactie in Onnen voorbij was ( en 91 % minder uitval en klachten over klimaat) is de hal in Onnen omgebouwd naar de magneetstraat.
Maar liefst 80 tijdelijke medewerkers zullen dinsdag 2 oktober onder leiding van zeer ervaren Nedtrain monteurs zeer specifieke werkzaamheden verrichten, dus elke monteur wordt slechts een paar handelingen geleerd, een andere monteur doet ook een klein aantal handelingen, enzovoort.
Deze monteurs mogen dus ook alleen die handelingen uitvoeren die ze zijn geleerd, en waar ze ook voor worden afgetoetst, Van de rest van de trein blijven ze af

Dit alles onder nauwlettend toezicht van de ervaren monteurs.
Uiteindelijk moeten twee treinen per dag worden voorzien van magneetremmen.
Pas na uitgebreide controles en testen gaan ze daarna weer de baan op.

Als het goed is zullen we dus wat treinen aangaat er veel minder last van hebben als er weer zo'n winter komt.
Wat de rails en wissels aangaat, dat is pakkie aan van Prorail, en wat zij gaan doen, dat weet ik niet.

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2012, 13:28:39 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2012, 20:37:22 »
Dat probleem is zeker niet groter. Daarvoor is voorzichtig rijden en Sandite wel genoeg hoop ik.

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2012, 21:37:00 »
Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is.

Doorslippen is nog altijd beter dan glijden, vlakke plaatsen heb je zomaar. Voor losse wielbanden moet je het wel erg bond maken.

ICM zal ondanks de magneetrem nog altijd last blijven houden van glijden, magneetrem komt nl. allen naar beneden bij een snelremming. Maw, als de machinist het juk/open overweg etc. wel erg dicht bij ziet komen en dus een snelremming inzet. Dus enkel in "noodsituaties" wordt de remweg verkort mbv de magneetrem

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2012, 21:57:50 »
Het is procedure bij glijden een snelremming in te zetten!
Gr. Silvester

eshabeer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2012, 21:06:12 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 22:33:48 door WesleyMunnik. Reden: Onodige citaat verwijderd! »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2012, 22:16:53 »
ABS? ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2012, 23:16:36 »
nee, ABI  ;D

mvg,
Robin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2012, 23:45:51 »
Ah oké, thx voor info.
Die procedure is bij alle materieel series gelijk?
Die regel is materieel-onafhankelijk. Geldt daarom dus op ieder materieelsoort.
Groetjes,
Emiel

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2012, 06:49:48 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dan moeten die machinisten bij NSR eens wat rustiger optrekken, dat voorkomt heel veel geslip!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2012, 14:06:23 »
Da's mooi, maar dit gaat alleen over remmen. Een nog groter probleem is toch het doorslippen bij optrekken, wat al helemaal niet goed voor de wielen is. Ben meer benieuwd naar die oplossing...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Dat valt opzich wel mee. Doorslippen is minder schadelijk dan blokkeren bij een remming. Dat blokkeren geeft platte kanten en rijden met platte kanten zorgt voor meer belasting op het draaistel door het gebonk. Doorslippen geeft hooguit kortstondig meer slijtage aan de wielband (en een irritant gepiep), maar meer ook niet.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2012, 12:44:02 »
Nou, doorslippen is anders ook weinig goed voor je tractiemotoren...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2012, 00:48:01 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2012, 16:52:04 »
Ook een leuk stukje:

SBS6 in het spoor van:

http://www.youtube.com/watch?v=5fgZIDuuwco

Kijk maar eens van 5:27-7:00 en van 18:36 - 19:29 en van 20:17 tot 21:29.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:aanpassing VIRM en ICM
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2012, 18:40:38 »
Zolang je het maximale toerental van de tractiemotor niet overschrijdt, valt dat wel mee. De anti-slip-rem schakelt vanzelf de tractie uit als er slip gesignaleerd wordt. En daarna is er ook nog de maximaal-beveiliging die bij overtoeren afschakelt, maar dat laatste heb ik bij een ICMm in de slip nog nooit meegemaakt.
Groetjes,
Emiel

Maximaal heeft totaal niets met slip te maken, alleen met te hoge stromen, als de motor of bekabeling stuk is.....
En ICMm heeft nog kleine slip en grote slip, de kleine slip regelt de elca terug en grote slip grijpt een garnaal op het bord beneden in en valt alles af....
« Laatst bewerkt op: 08 October 2012, 18:43:08 door johnny-VIRM »