Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 11:41:04
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorzeven
Vandaag om 11:38:27
Maasmuiden Haven door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:34
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door 1200blauw
Vandaag om 11:12:57
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:02
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 10:44:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:31:23
keerlusproblemen door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:20
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 10:10:49
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 10:10:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
20 jaar BNLS door Karben
Vandaag om 10:03:34
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006 door Gert Arkema
Vandaag om 09:07:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 08:48:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:32:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 08:16:05
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0 door Jelmer
Vandaag om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
  

Auteur Topic: Vierheim Epoche III/IV H0  (gelezen 205199 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #225 Gepost op: 11 February 2013, 20:41:50 »
Er is niet zoveel nieuws te melden.
Het nieuws dát er is, is wel weer leuk, want alle wissels in het schaduwstation zijn nu gepolariseerd, en nergens blijft meer een loc stil staan.

Nou kan ik wel foto's maken, maar dan staan ze toch stil...  ;D

Maar, om nou helemaal geen foto er bij te zetten is ook wat kaal...

Bij dezen:



Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #226 Gepost op: 11 February 2013, 20:48:27 »
Mooie foto!
Beetje jammer van die rangeerdershandgreep  :'( ;)
Ik zit ook een beetje raar tegen die rand boven het laadbordes aan te kijken, hoe zit dat precies? Of is er helemaal geen bordes?

Groet,
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #227 Gepost op: 11 February 2013, 20:58:41 »
Die greep is inderdaad een beetje krom...
Maar, zitten ze in het echt ook allemaal wel zo netjes? En zit er dan alle verf ook nog wel op?  ;)

Het laadperron lijkt inderdaad ietwat vreemd op de foto... Komt door het nabewerken.

Bij dezen, een betere: (onbewerkt)



Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #228 Gepost op: 11 February 2013, 21:00:57 »
mooi vuil die wagon (y) ;D
die trein.. gaat die ook nog vies worden? ;)
groeten,
Auke

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #229 Gepost op: 13 February 2013, 09:27:33 »
M'n locs laat ik voorlopig nog even redelijk 'schoon'...  ;D

Gister heb ik één van m'n 41er gecompleteerd, door de rangeerdershandgrepen en Kolbenstangenschutzrohren te plaatsen.


Het resultaat mag er zijn...

Het blijft een geweldig model. Zowel optisch als qua rijkwaliteiten!





Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 February 2013, 10:51:04 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #230 Gepost op: 13 February 2013, 10:31:01 »
Jazeker, het blijven mooie machines. Ik zou bijna zeggen, andere rookkastdeur, lichtmachine, echte kolen op de tender... maar goed, 't is maar net wat je zelf leuk vindt :D
Maar ik zou wel even kijken naar de treden onder de machinistencabine, het lijkt net alsof die wat naar achter aflopen. En de bufferhulzen, of hoe die ook maar heten, die zou ik zeker even rood verven.
Die Kolbenstangenschutzrohre halen zo'n lok wel helemaal op, vind ik. En mooi op de foto gezet, zo kan ik het niet!

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #231 Gepost op: 13 February 2013, 10:44:25 »
Heren,

Wat zijn in vredesnaam Kolbenstangenschutzrohre voor beschermingsbuizen. Oftewel waar zitten die dingen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #232 Gepost op: 13 February 2013, 10:48:40 »
De lange stangen voorop de cilinders.

@Jan: trap is recht. Het machinistenhuis staat wat voorover...
De nieuwe modellen van Roco vallen soms best tegen. Net zoals het drijfwerk, dat blijkt van kunststof te zijn... :(

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #233 Gepost op: 13 February 2013, 10:54:09 »
Hoi Gerard, Vrij vertaald betekent de term "Kolbenstangenschtzrohr" zoveel als "zuigerstangbeschermingsbuis". Je moet je voorstellen dat de zuiger, die dus in de cilinder heen en weer bewogen wordt, op een stang zit, de zuigerstang, die er enerzijds toe dient om de beweging van de zuiger via de drijfstang (en de koppelstangen) over te brengen naar de wielen. Anderzijds dient de stang natuurlijk als drager voor de zuiger, en is zowel aan de voor- als aan de achterkant van de cilinder gelagerd in de cilinderdeksels. Omdat met het heen en weer gaan van de zuiger de zuigerstang ook aan de voorkant van de cilinder tevoorschijn komt, wordt deze daar door de zuigerstangbeschermingsbuis beschermd tegen vuil en eventueel mechanische krachten.
@Ronald: ah, dat kan natuurlijk ook. Gelukkig maar, dat is makkelijker te verhelpen :D
Kunststof drijf- en koppelstangen? Ik dacht dat Roco de laatste tijd ertoe over ging die dingen van gegoten metaal te maken? Vreemd...

Groet,
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #234 Gepost op: 13 February 2013, 13:38:04 »
Bij dezen nog een illustratie bij het verhaal van Jan, een aantal platen van Kolbenstangenschutzrohren...


52 3879


23 071


01 1075
Deze loc is een 3 cilinder locomotief, en deze heeft dus nog een 3e cilinder, waar ook weer zo'n 'stang' uit komt...


... die hier mooi te zien is, onder de opstap naar de rookkast...


Net zoals bij deze 2 44ers...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #235 Gepost op: 14 February 2013, 12:15:27 »
Heren,

Werking van een stoomlocomotief is mij op "professionele" maner bijgebracht door een machist (mijn opa) en het leerboek "de locomotief". Maar dit soort beschermingsmiddelen had ik nog nooit van gehoord. Ik vind persoonlijk die voor de derde (midden) cilinder wat overdreven.
Bedankt voor de les

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #236 Gepost op: 14 February 2013, 13:19:11 »
Juist die derde cilinder moet 'schoon' blijven. Die zit onder de rookkast...

Op deze manier blijft het 'vet' ook binnen. Er is echt wel over nagedacht, ze zitten er niet voor niks op... ;)
Het is trouwens ook niet als beschermingsmiddel, maar gewoon, omdat het nut heeft, geplaatst...
 
Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 14:09:05 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #237 Gepost op: 18 February 2013, 20:57:57 »
Binnenkort (lees: waarschijnlijk morgen) ga ik de PC weer aan de baan 'hangen'.

Het wachten was op een LCD monitor (een buismonitor zou heel veel ruimte vreten, op m'n al zo krap bemeten ruimte). Deze zal waarschijnlijk morgen, of ergens deze week komen.
Ik ga dus een 'desktop' bouwen. Daar komt tegelijk een programmeerspoor (voor m'n LokProgrammer).

Ik weet nog niet, of ik de hele baan ga automatiseren, maar ik wil in ieder geval de wissels aansluiten, zodat ik overzichtelijk m'n wisselstraten kan bedienen.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #238 Gepost op: 19 February 2013, 14:25:14 »
De monitor komt waarschijnlijk morgen...

Maar, vandaag zat er ook nog wat leuks bij de post!

Bij dezen wat foto's van m'n nieuwe aanwinst.
Ik had al een blauw-beige Mitteleinstiegswagon liggen (hoorde bij de collectie 'van' Vierheim). Dit was een stuurstanduitvoering. Het leek me wel leuk, om er nog een 'normale' 2e klasuitvoering bij te hebben.
Deze kwam ik tegen op Ebay, voor een schappelijke prijs.


Welke de nieuwe is, is duidelijk, lijkt me... ;)


Mooi sleepje zo...


Staat prima achter de 212...


Hier is het verschil tussen de beide wagons goed te zien.


De stuurstand is door Michiel van een mooi subtiel laagje patina voorzien. Aan mij nu de taak, om enigszins in de buurt van deze weathering te komen... Identiek wil ik niet, maar een beetje 'gelijk' is dan toch wel aardig...


Nog een laatste foto van de 'stuurstandzijde' van de 'oude'...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

mallet96

  • Gast
Re:Vierheim Epoche III/IV H0
« Reactie #239 Gepost op: 19 February 2013, 17:02:22 »
Hallo Ronald,

Mooie aankoop en een mooie combinatie. Wat mij wel opvalt op de 3e foto, het lijkt of de trede van de loc scheef zit. Hoort dat zo of heb ik het goed.

Groet, Marcel