Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:44:18
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
Vandaag om 16:39:56
Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Lokführer Bas
Vandaag om 16:38:41
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door treinengup
Vandaag om 16:37:06
Je koopt een oud boek.... door Menno
Vandaag om 16:25:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tijgernootje
Vandaag om 16:18:06
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door Jeronimos
Vandaag om 16:02:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:56:49
Warme Stoof van SNCF voor NS, artikel in Loco Revue door jowi
Vandaag om 15:42:50
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:26:01
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door peterha
Vandaag om 15:17:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 15:17:00
Show je werkplek door tijgernootje
Vandaag om 15:08:54
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:47:08
LocoNet booster op ECoS 5000 door Eenerspoor
Vandaag om 14:34:04
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 13:46:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 13:33:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 13:17:05
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door KoosDeJong
Vandaag om 11:47:11
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door TonM
Vandaag om 11:30:58
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:25:51
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door Sven
Vandaag om 11:13:15
Zelf bomen en struiken maken door Sven
Vandaag om 11:12:04
Bezetmelding DR5052 met draaischijf 7286 door RdW1963
Vandaag om 10:32:02
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 10:15:09
Cubana door BartvD
Vandaag om 10:09:31
Rollende Landstrasse Fleischmann/Roco HO type Saadkms door Hasenwald
Vandaag om 10:08:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Niels81
Vandaag om 09:54:52
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 09:14:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:11:58
  

Auteur Topic: Marklin plan 75 01/2015  (gelezen 1474 keer)

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Marklin plan 75 01/2015
« Gepost op: 01 januari 2021, 14:08:31 »
Zoals in eerste topic aangegeven, na 25j de marklin opnieuw uitgehaald.
Heb altijd het standaard baantje uit de startersdoos gehad, met wat aanvulling bij.

Nu komt er een "echte" baan.
Allé, is nog klein, naar de normen hier: 300x120
Na 15 jaargangen pdf's van het magazine Marklin doorgenomen te hebben, is de keuze hierop gevallen:


Rails: k-rails

Periode scenery: '80-'90, zwitsers decor met kleine "lokale" touch :o

Zal met de klassieke blauwe transformator en delta module opgebouwd worden.
Zodat er een 4 tot 5 treintjes kunnen circuleren ;D

Binnekort de open opbouw.
Ik ga 3 demonteerbare modules maken van 100x120.
Op die manier is het nog enigszins verplaatsbaar.
Bedoeling is volledig uit triplex te maken van 12mm.

Zal een hele uitdaging worden om die rails en overgangen netjes te krijgen...


Alle tips of opmerking zijn welkom (y)
Is een premiere voor mij.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2021, 14:12:28 door Retrotreintje »

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2021, 08:21:57 »
De module van 120x100 zal in triplex 12mm zijn.
intern nog is opgedeeld naar 50x40.
Stevig genoeg?

De railtraject en platformen/vlakke delen (dorp etc.) zou ik uitsnijden uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2021, 14:15:27 »
(...) uit 9mm triplex.
Of toch beter dikkere triplex nemen?
Ik begon met 12 mm. Dat is te zwaar om te tillen (om mobiel te zijn). Bovendien, hoewel hardhout, trok het toch krom. Daarna ben ik overgestapt op 9 mm, en inmiddels werk ik met 6 mm populier.
Dat verwerkt makkelijker, draagt lichter, en is handzamer en goedkoper.

Die 6 mm is prima voor het dragen van rails. Mijn zwaarste locs van HAG (750 gram) laten het niet doorbuigen. Het aantal steunpunten maakt wel uit. En dwarsverbindingen van licht en dun hout maken het geheel ook een stuk degelijker. Ik heb hier bakken gezien met 2 tot 3 mm dik triplex (die hebben meer dwarsverbindingen, en zijn altijd verlijmd). Maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Mijn minimumdikte-keus heeft met twee dingen te maken: schroeflengte en de vraag of ik het  landschap modelleren met gips wil doen. Gips is zwaar, veel zwaarder dan de trein zelf. Het verwerkt mooier, maar vraagt meer van de constructie.

Denk verder na over klankkast-effecten en geluidsisolatie onder de rails, ongeacht met welk type rails je gaat werken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2021, 21:56:29 »
Bedankt voor de tips.

Ondertussen is het eerste segment gemaakt.
Conclusie: 15cm hoogte is teveel. Maar goed, de latten zijn gezaagd ;D
Zal dus zo blijven.
Lijkt ook vlak te zijn. Een prestatie :P
Geheel lijkt wel stevig genoeg te zijn. Vijzen en toch finaal noch lijm gebruikt.
Morgen proberen de 2 andere segmenten te maken.

Het weegt zeker genoeg. Met 1 man zal dat niet verplaatsbaar zijn. Maar met
2 personen moet dit toch lukken, denk ik.
Ik had precies gezien dat NOCH met een soort "lappen" werkt. Lijkt mij toch lichter
te zijn dan gips. Wordt er nog zoveel gips gebruikt? Lijkt mij oud en vooral zwaar.

Daarna eens kijken om ze netjes aan mekaar te koppelen.
Dacht met 2 moeren te werken, en aan de buitenkant scharnieren.
Moet ook niet dikwijls uit mekaar. Is meer een soort van "back-up" systeem, als het nu
toch is nodig zou blijken.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8168
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 09:23:07 »
Hoi onbekende (even voorstellen kan in Persoonlijk),

Zo te zien: Welkom op het forum.  (y) Altijd aardig om een herbeginner weer zo bezig te zien. Een "oud" baanplan niet al te groot. Lekker uit de oude doos. In verhouding veel landschap. Ben benieuwd hoe het verloop gaat zijn. Ben wel benieuwd naar wat fotos van de bouw. Het is altijd leuk om de ontwikkelingen te zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 19:53:45 »
Dag Ronald,

Het voorstelhoekje is mij niet gekend.
Ik zal er is langsgaan ;)

"Oud" baanplan? Is het zo oubollig ;D
Ik zou graag wel wat scenery erbij zetten. Dat maakt het voor mij net wat leuker.
Zo in elk klein stukje wel iets speciaals.

Als er zo enorm veel rails liggen, ga ik mijzelf daarin verliezen vrees ik.

Vandaag de onderbouw begonnen:
Ondertussen de 3 delen kunnen maken.
Al bij al mag ik niet klagen.
Eerste keer dat ik zo met hout aan de slag ga.


Volgende stap:

-Aan mekaar zetten en centreren met moeren.
-beslissing: poten, al dan niet regelbaar of schragen
- in het centrale deel een stuk uitsnijden en 2 uitschuifbare "lades" maken.
Eentje voor tranformator etc.
Een tweede voor de 7072 kastjes B)

Groeten,

Lionel

Retrotreintje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Marklin plan 75 01/2015
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2021, 18:14:57 »
Huidige stand van zaken:
De 3 modules zijn aan mekaar gekoppeld met bouten, staan op schragen (zal ook zo blijven).
Gaten voor bedrading zijn voorzien. Uitschuifbare lades voor besturing zijn ook gemaakt.

Nu wachten op rails, en dan ga ik het originele marklin plan uitvoeren.
Met wat boeken en plankjes, het hele tracé maken. Dan de hellingen en doorgangen
nakijken. We zien wel of het enigszins haalbaar is dan.