Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: ModelspoorExpo Mechelen  (gelezen 30327 keer)

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:ModelspoorExpo Mechelen
« Reactie #60 Gepost op: 27 October 2012, 19:41:04 »
Ook ik ben vandaag naar Mechelen geweest. Dit om eens te zien hoe deze beurs, die door de klinknageltellers de hemel in geprezen werd, zich verhoud tot het "verguisde" Eurospoor.

Na net iets meer dan een uurtje rijden kwam ik rond 1330u aan bij de "Nekker". Eerste tegenslag, Parking 4Euro....hmmm, dus als rasechte Ollander maar aan de andere kant tussen alle Belgen geparkeerd. iets verder lopen, maar wel gratis parkeren  (y) natuurlijk ging het na een hele morgen met zon net hagelen toen ik naar de inkom liep  :-\
Daar aangekomen was ik blij dat ik niet al te vroeg was, want in tegenstelling tot Eurospoor, waar wel een stuk of 6 kassa's waren, bleek er hier slechts een loketje met twee personen aan de zijkant...hier al vast een pluspunt voor Eurospoor.

Bij binnenkomst eerst naar de wc. hmmm tweede tegenvaller, betalen zei de strenge kuismadam aan de deur! helaas had de madam meer oog voor de centen dan voor de kuis  :-\ En weer een punt voor Eurospoor want daar gratis wc's

Daarna de hal in. Wat direct opvie in de enorme betonnen hal; (zeer) slechte verlichting. Het was erg donker en door het grijze beton ook niet echt sfeervol. En inmiddels is het al 3-0 voor Eurospoor!
Daarna rondgestruind. Is bij Eurospoor de handel gescheiden van de banen (met uitzondering van enkele winkeliers) hier staat alles kris kras door elkaar heen. Daarbij is de eerste commerciele stand die ik zie Margot's uit DLD die we ook in Houten zien. Tweede is Marnan....hmmm lijkt wel of ik in Houten ben, want ook de volgende handelaar is een "Ollander" en met een grote berg zooi op zijn kraam. Verder handelaren vooral met grote zooi op staqpels op de kraam gekwakt. In tegenstelling tot Eurospoor (verguisd om zjn zogenaamde zooi) ben ik in een goed half uurtje uitgekeken bij de "koopjes."
Vervolgens maar eens gekeken bij de grote kramen van de ook in Houten staande firma's Olaarts en Van Biervliet. Helaas is het aanbod ondanks de grote hoeveelheden niet echt schokkend.....heel veel witte dozen met voornamelijk Duitse meuk en weinig spannende andere waar. Eurospoor staat inmiddels ver voor in punten!
Dan de banen. Zeker een aantal leuke banen, maar het valt op dat het aantal door mij verwachte Belgische banen erg tegenvalt. Het grote station Oostende is helaas nog lang niet af, ook al is het imposant, enige trein die ik een beetje zie rijden is een thalys (lekker makkelijk rangeren op een kopstation)
Een Franse baan die ik wel leuk vond (noord Frankrijk) was fraai, maar helaas reden van de ca 15 treinen in het schaduwstation er maar twee, als de baan dan alleen bestaat uit een paradebaanvak ben je ook weer snel verder. Na een kop koffie voor/bij KJ (gezellie) nog een keer een rondje gemaakt waar me wel positief opviel het fraaie kleine Belgische baantje La gare de Robbe. Gebouwd in een oude kast en met bedienaar in fraai ouderwets kostuum (zeker dat laatste vond ik erg grappig)
Aangezien de broodjes hesp al op waren en de kip er inmiddels aardig uitgedroogd uit zag de hal om 1600u maar weer verlaten. 2,5 uur op deze beurs was in mijn ogen toch een stuk korter als dat ik dat op Eurospoor had gedaan, al was het maar omdat er meer te snuffelen viel bij de handel.

Of ik de volgende keer weer ga trek ik ernstig in twijfel......

Gert1

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 27 October 2012, 20:02:41 »
Ho ho, Floris, wel eerlijk blijven hè?
Als je bij Eurospoor parkeert ben je doodleuk 12 euro kwijt. Dus drie keer zoveel als onze Belgische vrienden van je vragen!
Daar gaat je eerste 'doelpunt'. Afgekeurd wegens valsspelen!  :P

Bij Eurospoor waren zes kassa's, maar daarvan waren er twee in gebruik voor de Camping-beurs.
Blijft dus over vier stuks. En als je tijdens 'spitsuur' kwam stond je daar toch een kwartier in de rij.
Op hetzelfde tijdstip in Mechelen was de wachttijd een minuutje. Doelpoging, maar helaas naast geschoten!  ;)

Ach ja 40 cent voor de sanitaire stop. Klopt. Maar heb je in de gaten dat je voor de toegang in Utrecht veel meer betaalde?
Voor het prijsverschil kon je flink wat keren gaan jeweetwellen.  Ik zal niet zeggen dat je weer hebt gemist, want dan heeft die kuismadam nog extra werk.  ;D

De verlichting? Tja, die was misschien wat minder. Maar een goeie modelbaan heeft zijn eigen verlichting. Als je als modelbouwer anno 2012 nog vertrouwt op de zaalverlichting, dan ben je in de jaren tachtig van de vorige eeuw blijven steken!

Over smaak valt verder niet te twisten. Die baan uit Oostende is weliswaar nog niet af, maar toch wel heel imposant.
En naast 'Gare de Robbes' (de 'kleerkast'-modelbaan) stonden er nog een aantal pareltjes. Eurospoor zou willen dat het ooit zoveel kwalitatieve inzendingen zou krijgen voor een diorama-wedstrijd.

Met een sportieve kwinkslag en groet,
Gert

PS: De 'handel' en de modelbanen staan wel min of meer gescheiden hoor. Maar dan op zijn 'Belgisch': De handel aan de randen, de dealers enzo voorin en de rest voor de modelbanen en diorama's.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2012, 20:14:20 door Noordwaarts. Reden: PS toegevoegd »

dennie

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 27 October 2012, 20:09:56 »
Zeg floris dan heb je toch de verkeerde wc gepakt bij rechts de ingang zat eentje te lezen en je kon zo doorlopen niks met betalen,wat wel irritant was,die wc hokjes waren zo klein,je kreeg amper net de deur dicht.
Van ls models dat bericht was wel bekend dat ze in rechtszaak bezig waren,maar dat ze niet deelnamen aan belgische beurzen/tentoonstelling was mij niet bekend.
groet dennie

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #63 Gepost op: 27 October 2012, 20:34:17 »
Ik vond het wel meevallen met de kou, misschien dat het ligt dat ik niet hoger stookte in mijn auto dan 18 graden, met een reis van ruim een uur voor de boeg.

Wat vond ik ervan, niet super maar gewoon goed. Banen waren zeker mooi, vooral als je 0 of LGB rijdt, die waren ten overvloeden en zeker de moeite waard.

Qua handelswaar was het bar slecht voor mij, geen enkel n-spoor waar te nemen op een lokje of wagen na.
Verder zag ik ook niet veel HO materieel in NS, dus daar hoef je ook niet voor te komen.
Wat ze verder aanboden was gewoon rommel, loc'n van 100 euro die al zeker 30 jaar oud waren, en ja het waren geen verzamel objecten.

Uiteindelijk gekocht.
Tran 75d decoder
Peco  engelsewissel n-spoor code55
Artitec roeiboten n-spoor
Artitec schakelkasten n-spoor
2 mini servo's

Minpunten:
handelswaar
alles super duur
Leveranciers als Trix, Marklin,Roco,Fleiscmann,Peco en dergelijke hadden geen verkoop.

Pluspunten:
ruime opzet
netjes verzorgt
Stand Mitropa, super gewoon.
Stand Artitec, als altijd.
Stand Markenburg, wat kan laser cut met karton in n-spoor mooi zijn. Perfect.
Ik ga zeker wat bij je bestellen.
Betreft techniek, o.a. Digirails en Hans de loof waren aanwezig. Dus stel je vraag aam hen.

Qua banen wat ik echt maar dan echt mooi vond op volgorde,
Gasselte
Tongeren 1940
Veldhoven 1935
Thornybury hill
De Kempen
Lippstadter Eisenbahnfreunde n-spur

Groeten, Maarten

« Laatst bewerkt op: 28 October 2012, 10:50:58 door maarten41 »
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Gert1

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 27 October 2012, 20:47:50 »
Verder zag ik ook niet veel HO materieel in NS, dus daar hoef je ook niet voor te komen.

"Awel zulle, ge komt toch niet helemaal naar ons schone Vlaanderen voor Hollandse modellekes?"   :D

De charme van een buitenlandse beurs is nou juist dat je eens wat anders tegen komt, lijkt mij.

mvg,
Gert

Rubedino

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 27 October 2012, 20:59:18 »
Citaat
Wat vond ik ervan, niet super maar gewoon goed. Banen waren zeker mooi, vooral als je 0 of LGB rijdt, die waren ten overvloeden en zeker de moeite waard.

;D
Spoor 1 (1:32) wel maar weinig tot geen LGB gezien.

Mvg

Kees-Jan

LGB is eigenlijk dat je TT treinen hebt met N spoordraaistelen en rails.........
(duikt nu weg om geen klapjes van tuinkabouters te krijgen  ;D).

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #66 Gepost op: 27 October 2012, 21:08:19 »
"Awel zulle, ge komt toch niet helemaal naar ons schone Vlaanderen voor Hollandse modellekes?"   :D

De charme van een buitenlandse beurs is nou juist dat je eens wat anders tegen komt, lijkt mij.

mvg,
Gert

Klopt wat je zegt, maar gaf het meer aan voor onze NL modelspoorders.
Ben zelf ook meer gechameerd voor het buitenlandse hoor.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2012, 21:16:30 door maarten41 »

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #67 Gepost op: 27 October 2012, 21:11:47 »
Ben elke editie nog geweest tot nu toe en deze was wel de minste, nog steeds goed, maar niet super. Voor het eerst ook niks gekocht. Wel leuk was een aantal verrassende nieuwe aankondigingen voor de Nederlandse en Belgische markt.

Dat van die wc's, dat is in Genk ook. Ik ben dan net een echte Hollander en weiger te betalen (lees: doe net of m'n neus bloedt). Uit principe, omdat ik vind dat die wc's betaald moeten worden uit de inkom en inderdaad meestal schoner zijn zonder toiletjuffrouw.

Weer lekker gegeten in de stad trouwens na afloop en de Westmalle was helemaal lekker  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 October 2012, 21:13:29 door Sicco Dierdorp »

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #68 Gepost op: 27 October 2012, 21:15:35 »
;D
Spoor 1 (1:32) wel maar weinig tot geen LGB gezien.

Mvg

Kees-Jan

LGB is eigenlijk dat je TT treinen hebt met N spoordraaistelen en rails.........
(duikt nu weg om geen klapjes van tuinkabouters te krijgen  ;D).

Spoor één of het was LGB, het was er volop te zien
Verder, is jouw mening, geirriteerd  misschien dat ik je niet opgenomen heb in de pluspunten.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2012, 21:25:26 door maarten41 »

Gert1

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 27 October 2012, 21:25:02 »
Ben elke editie nog geweest tot nu toe en deze was wel de minste, nog steeds goed, maar niet super. Voor het eerst ook niks gekocht. Wel leuk was een aantal verrassende nieuwe aankondigingen voor de Nederlandse en Belgische markt.

Dat van die wc's, dat is in Genk ook. Ik ben dan net een echte Hollander en weiger te betalen (lees: doe net of m'n neus bloedt). Uit principe, omdat ik vind dat die wc's betaald moeten worden uit de inkom en inderdaad meestal schoner zijn zonder toiletjuffrouw.

En zo begrijpen die Vlamingen ineens ook waar het Hollandse gezegde 'stank voor dank' vandaan komt!   8)

Welke nieuwe aankondigingen voor de Nederlandse markt heb jij gezien?

mvg,
Gert

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #70 Gepost op: 27 October 2012, 21:27:04 »
nog fotoos van de beurs??

eric

nederbelg

• Online Online
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rubedino

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 27 October 2012, 21:41:09 »
Prima vermaakt en zeer gastvrij ontvangen. Een weekendje ontspanning dus. Van het beurs gebeuren weinig gezien en morgen weer vroeg op.
Koos gaat mee morgen zodat er voor mij ook wat tijd is om rond te lopen.

Mvg

Kees-Jan

metpetergaathetbeter

• Offline Offline
  • http://www.amsac.be/
« Reactie #73 Gepost op: 27 October 2012, 21:41:32 »
ben vandaag ook geweest, vest aangehouden, inderdaad frisjes maar in de loop van de middag werd het er toch aangenaam !jammer dat LS er niet was, maar leven gaat ook verder zonder LS !

Gezellige beurs en daar het bij ons maar een uurtje ver is morgen nog eens bezoeken heb trouwens mijn kaart voor morgen reeds aangeschaft !

Groeten Peter ;)

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #74 Gepost op: 27 October 2012, 21:43:12 »
Welke nieuwe aankondigingen voor de Nederlandse markt heb jij gezien?

Wat ik via-via begreep (maar ik ben niet zo 'bij' als het om Nederlands materieel gaat) ging het om een NS 1500
Kan best zijn dat iedereen dat al wist behalve ik hoor  ;D