maar heeft iemand ook die man met zn stent gezien, die Grasmasters verkoopt die hij zelf van vliegenmeppers heeft gemaakt?Ik wil graag zo één kopen, maar geen gegevens van de man. Iemand misschien die het weet?
Briefjes hingen er zaterdag ook al . En voor mij werden mensen doorgestuurd naar een ander loket als ze voor de "verkeerde" beurs kwamen. Blijkbaar heel afhankelijk van wie er op dat moment kassa dienst had en misschien de tijd van binnenkomst?Gr.Eric
Voor tot Grassmaster verbouwde vliegenmepper zou je kunnen informeren bij ons forumlid (leden) J&J Vriend, hij maakte die dingen en stond voorheen op de stand van de NMF.m.vr.gr.Gerard
Heb 3 dagen Jaarbeurs achter de rug. Opvallende punten:(Punten zijn mijn mening, tenzij anders aangegeven als feit of meningen van andere bezoekers.)- Kassa`s:Op zaterdagochtend: 6 kassa´s bij Ingang HC en Ingang parkeergarage. 1 en 2 voor het Kampeerfestijn, 3 t/m 6 voor Eurospoor. Dat belooft wat! Later die ochtend een blik geworpen: Bij 1 en 2 lange rijen, 3 en 5 elk 1 klant en 6 dicht. Had het liever andersom gezien, maar helaas.- Banen: Zoals ieder jaar weer een aantal zeer fraaie naar, sommige met opvallende ' features'. Andere banen waren wat minder. Sommige clubs lijken ieder jaar aanwezig te zijn ongeacht wat ze tentoonstellen. Klacht die ik hoorde is dat men veel banen al eens eerder hadden gezien. Dat kan, maar een nieuwe baan bouwen kost veel tijd en als je een baan een keer hebt tentoongesteld gaat ie echt niet bij het grofvuil. Ik hoop wel dat men ooit eens de gulden middenweg weet te vinden tussen het compleet niet laten rijden van treinen en het zo hard mogelijk jakkeren met een ding wat in het echt nog geen 30 kan in een keerlus met R1. Het zal de beleving van de hobby zijn, in elk geval lopen mensen snel weg bij een baan waar niks rijdt (storingen daargelaten)- Winkels/Fabrikanten: Leuke verrassing was Bahnshop van de DB. Hadden goed spul zo te zien, voor de stand vaak best druk en veel van hun tasjes zien rondzweven in handen van de nieuwe eigenaar. Aanwezigheid van Piko was naar mijn mening super, terwijl de stand een beetje ' doods' overkwam. Ik verwacht geen Piko-fee die complete sets weggeeft, maar geeft wat gimmicks weg en probeer de jeugd het enthousiasme te laten krijgen door wat met een startset aan te kloten. Tip voor MTE: Volgend jaar weer foto´s bij de ' beursaanbiedingen' , niet iedereen weet wat een Br 204 is. Of was de printer kapot?- 'handelhal':ieder jaar moet ik concluderen dat het aanbod over het algemeen minder wordt. Veel `zooi` en weinig vernieuwing. Het lijkt wel of NL toch achter Duitsland aangaat. Door de opkomst van Ebay een jaar of 15 terug gingen vanaf die tijd de mooie artikelen over internet en ging de onverkoopbare meuk de beurs op, met als gevolg dat je in Duitsland geen fatsoenlijke modelspoorbeurzen meer hebt. In NL is Ebay veel kleiner, en ondanks de grootte van Marktplaats houden we standvastig vast aan het fenomeen Houten. En toch zie je ook daar geweatherde Lima plan E`s met wisselstroomwielen ongedoosd met een vraagprijs van 20 euro. Als organisatie heb je daar weinig invloed op, evenmin bij de onderlinge prijsverschillen. Je kunt niet vooraf alle aangebodene Roco VAM-wagens met elkaar gaan vergelijken. - Bezoekers: Veelzijdig is misschien het juiste woord. Heb mensen gebiologeerd naar modelbanen staan kijken, dames streng zien kijken als manlief wat kocht, dames met een glimlach iets voor manlief zien kopen (nog een fijne avond samen), mannen uit de UK goed zien inslaan, kinderen die zich vermaakten met de zelfspeelbanen etc. Natuurlijk ook veel klagers, en dat is niet nieuw. Mensen verwachten blijkbaar voor 15 euro (of iets minder) 3 hallen vol met treingelateerde stands waarbij het aanbod alleen hun aanspreekt. Dat gaat met deze veelzijdige hobby niet! Een ieder beleeft de hobby op zijn manier en dat komt ook tot uiting in het gebodene. Had wel het idee dat het aantal bezoekers weer lager lag dan voorgaand jaar, een trend die, als mijn bevindingen juist zijn, helaas al even bezig is. Dat, rekeninghoudend met de stijgende kosten, doet onder andere bij mij de vraag rijzen of Eurospoor niet op het punt komt om een 2-daags evenement te worden, als men dit jaarlijks wil blijven organiseren. Immers, de hallen moeten nu voor 4 dagen worden gehuurd. En die `crisis-show`zijn we ook nog niet van af.Persoonlijk zou ik het niet erg vinden.- Toiletten: Het spijt me vooraf, maar wil er toch een punt van maken. Je kunt, nu je dit weet, het overslaan of verderlezen.De potten heb ik niet bezocht (thuis altijd het beste) maar de urinoirs en de muur er achter waren zeker op zondagochtend ronduit goor. Sommige mannen kunnen blijkbaar om verschillende redenen niet goed richten en dat was goed te zien aan de vloer en de muur naast de urinoirs. Daarnaast waren op zondagochtend de donorharen (geen idee waarvoor) van de vorige dag nog ruim aanwezig.- Parkeerautomaten: Dit was voor velen een meer dan frustrerend dagdeel, want van moment kon je op sommige uren niet spreken. Als er meerdere evenementen in de Jaarbeurs worden georganiseerd loopt dit volledig vast. Ik sprak iemand die ruim 45 minuten in de rij heeft moeten staan met zeurende kinderen om zich heen. Bij andere hallen is dit veel beter geregeld en betaal je vooraf. Bij de Jaarbeurs kan het bezoekers afschrikken om de volgende keer weer te gaan, en als de trein geen optie is blijven mensen weg. Al met al vermaak ik me ieder jaar weer, maar zie/hoor wel een aantal zaken. Benieuwd of daar in de aanloop naar de volgende editie veranderingen in komen.
Heb nu veel geluiden gehoord dat men het niet meer de moeite vind om de vrijdag vrij te nemen en de volgende keer op zaterdag komt.
Het zou interressant zijn om de bezoekers aantaalen per dag te weten en de samenstelling.Vrijdag lijkt altijd een "kenners" dag te zijn. Zaterdag is de "samen met je modelspoorvriend" dag en zondag gezinnetjes met de welbekende, beruchte buggy's.Handelaren en leveranciers kunen voor hunzelf dan nagaan wat qua omzet en belangstelling de beste dag is en daar hun programma op aan passen.