Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door R1954
Vandaag om 17:17:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Rick
Vandaag om 17:07:11
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:40
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 16:37:54
Lodewickshaven door Ben
Vandaag om 16:20:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Roco AC modellen door Jelmer
Vandaag om 16:03:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
  

Auteur Topic: Baanplan Compustadt 240x140  (gelezen 2961 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Baanplan Compustadt 240x140
« Gepost op: 21 September 2012, 08:22:08 »
Beste mensen,

Na een tijdje gebouwd te hebben aan een trambaan Kastendorf (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39186.0 ) van 100 x 140 cm, kreeg ik onverwacht de gelegenheid voor een wat grotere baan. Na afweging wat te doen (eerst afbouwen, of afbreken en nieuw bouwen) heb ik voor dat laatste gekozen.

Ik heb de ruimte van een L-vorm, de ene poot 240, de andere poot 140 cm, met overal een breedte van 100 cm.

Mijn uitgangspunten :
- ik rijd met kleine wagens (dus R1 bochten zijn mogelijk).
- ik rijd met vast eenheden (dus geen rangeerterreinen e.d.)
- ik rijd met diesel, dus geen bovenleiding op de baan (alleen de tram heeft bovenleiding).
- ik houd niet zo van rangeren. Rijden is leuk, scenery is minstens net zo belangrijk.
- de 2 trams (van mijn vorige baan) moeten er ook op.
- de werkende veerpont over het kanaal (van mijn vorige baan) moet er ook op.
- ik wil wat bergen op de baan.
- een hoogliggend viaduct over de baan lijkt me ook fijn.

Met deze uitgangspunten heb ik minstens 30 baanplannen getekend. Daarvan zijn er 29 in de prullenbak gegooid, maar gelukkig blijft er toch één baanplan over. Hieronder eerst drie tekeningen van drie niveaus, daarna een kompleet plaatje.

Niveau 1 :


Niveau 2 :
[img [url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/compustadt_baanplan_niveau_2.gif]http://

Niveau 3 :


Volledige baan :


In wezen is het niet meer dan een ovaaltje, met op twee plaatsen uitwijksporen.
Na controle kom ik uit op een hellingspercentage van ongeveer 3 procent voor de trein (en 6 procent voor de tram, maar dat is in de praktijk geen probleem gebleken op mijn vorige baan). De 3 procent voor de trein (ook in een bocht) lijkt me nog goed haalbaar.

Links en rechtsbovenaan zijn twee bergmassieven, waarbij de trein korte stukjes in een tunnel zal verdwijnen. De rest van de baan is open, vlak terrein, waarbij gezegd moet worden dat de korte tak van de L-vorm (rechts onderaan) ongeveer 7 cm hoger ligt dan de rest van de baan. De stippellijn op het plan is de vorm van het kanaal, waarover een veerpont vaart (vanuit de twee insteekhavens aan de zijkant van het kanaal). De tram is handgetekend (lichtgrijs), en bestaat uit een pendellijn (rechts bovenaan voor een deel in een tunnel), die aan de linkerkant (bij het station) met een wissel op twee sporen kan vertrekken; er zullen twee trams in pendelverkeer komen te rijden. Op het treingedeelte is de schuingelegen lijn (van linksboven naar rechtsmidden) een hooggelegen viaduct. Het gedeelte met twee sporen (rechtsmidden van onder naar boven) en het hele gedeelte rechtsonder (de korte poot van de L-vorm) is 7 cm hoger dan het middengedeelte.

Met stippellijn is de loop van het kanaal aangegeven. Bij de twee insteekhavens komt de werkende veerpont te varen.

Te zijner tijd zal ik een bouw-draadje openen voor de nieuwe modelbaan. Het bouwdraadje van Kastendorf is inmiddels afgesloten.

Graag jullie opmerkingen.
Wim K
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 08:24:05 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2012, 12:49:22 »
Is er niemand die op de laatste regel van mijn post wil ingaan?
Groet,
Wim K

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2012, 18:39:31 »
Hallo Wim,

een leuke rijbaan. De genoemde 3 procent zal bij korte treinen geen probleem zijn. Met hoeveel treinen wil je eigenlijk gaan rijden, want je baanplan geeft niet veel plaats om een trein even weg te zetten. Drie a vier lijkt me wel mogelijk.
Het kopspoortje in je station is vrij kort, wellicht komt er direct achter een stationsgebouw of zo, anders zou ik hem iets langer proberen te maken.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2012, 18:42:12 »
Leuk, blijf ik volgen :D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2012, 19:30:04 »
Je zegt dat je de hoogten gecontroleerd hebt, maar als ik het plan naloop dan kan vlg mij 1 ding niet. nl. de wisselaansluiting geheel rechts.

(h0 of N?)
« Laatst bewerkt op: 24 September 2012, 19:38:39 door J J H S »
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #5 Gepost op: 24 September 2012, 19:36:03 »
Mooi plan. Als het schuine spoor een brug (viadukt) wordt dan is het compleet.
Naar de sectie bouwen en dan verder.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2012, 08:09:22 »
Beste mensen, dank voor de antwoorden.

@Marc: Ik ben nog maar een beginner (nou ja, 40 jaar geleden als kind een baantje). Ik bezit nu twee trams en e-e-n railbus (zie www.kusee.nl/modelbaan)  Binnenkort komt daar uiteraard wat bij, maar meer dan vier treinen zal het voorlopig niet worden. Ik denk aan een dieselloc met duitse tweeassers en een dieselloc met enkele goederenwagens. En wellicht nog een vierde trein. Zoals ik als schreef, rijden is leuk, rangeren niet. En voor mij is de scenery minstens net zo belangrijk (zo niet belangrijker) als het rijden. Met de plannen die ik nu heb, afgezet tegen de tijd die ik beschikbaar heb, kan ik wel een jaar of twee vooruit.

@Marc: Het kopspoortje bij het station is inderdaad kort. Voorlopig wil ik daar nog niets mee doen. Het is alleen voor de sier, ik zet er een goederenwagen neer en maak er een goederenloods bij. Misschien in de toekomst een perronnetje voor de railbus, maar dat is dan een wijziging na verloop van tijd.

@JJHS: Blijkbaar een misverstand. Geheel rechts ligt geen wissel. Daar gaat de baan op twee niveau's precies boven elkaar. Zie maar de losse tekeningen erboven. Op niveau nul ligt een halve cirkel, tegen de klok in vanaf het driesporige station naar de bovenkant van de tekening. En erboven ligt het spoor in een daling vanaf het viaduct (niveau 3) in een driekwart cirkel linksom naar het tweesporige station. Geen wissel daar rechts dus, maar boven elkaar liggende sporen.

Met vriendelijke groet,
Wim K

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2012, 08:47:23 »
Wim,

Achter de diesel wat drie assige wagens. Twee assig is wel heel klein.

Succes met bouwem. Ik heb wat inspiratie opgedaan.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.