Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
Vandaag om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
  

Auteur Topic: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936  (gelezen 11201 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Gepost op: 17 September 2012, 22:00:34 »
Hier een treinsamenstelling uit een totaal ander tijdperk. Maar zoals te zien binnenkort samen te stellen met (binnenkort) verkrijgbare modellen.
De D171 heeft wagens met verschillende bestemmingen. Je ziet de trein zoals deze tussen Amsterdam (CS) en Amersfoort reed, in Amersfoort kwamen er nog 4 rijtuigen bij, dat wordt wel erg lang.


Zie ook de discussie in Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2012, 20:59:51 »
Zo, wat foutjes uit de D171 gehaald en een nieuwe. Deze is iets langer en een stuk roder, er reden maar liefst 3 slaapwagens en een restauratie (tot Oldenzaal) van de Mitropa mee. Heel kleurrijk dus


dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2012, 21:02:28 »
Leuk! Ik ben erg benieuwd naar binnenlandse treinsamenstellingen uit de eerste helft van de jaren '50, komen die ook voorbij?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2012, 21:05:35 »
hiero? of vroeger?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2012, 21:12:10 »
Vroeger, 1950-1955 ongeveer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2012, 21:23:46 »
Hoi Dirkjan,

Heel fraai, die samenstelling van de D171.
Weet je toevallig ook de gewichten van bovengenoemde Nederlandse internationale rijtuigen?

Want de ovaalramer (gewicht 50 ton) gaat door het leven als ABd8.
ABd9 zijn de rijtuigen uit de serie AB7521 (45 ton), maar die werden hoofdzakelijk gebruikt voor het binnenlandse vervoer en incidenteel als buurlandrijtuig.
Verder is er nog als ABd9 de serie Bolkoppen (47 ton), maar die kwamen pas in 1939.

Gerard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2012, 21:36:59 »
Gerard,

dat wordt een cirkelvraagje, want de info heb ik bij jou vandaan  8)
De ABd9 in de 137 kan een 7521 zijn, want deze reed maar tot Oldenzaal. Ik zal het plaatje van de 137 aanpassen. De ABd9 in de 171 reed tot Leipzig en was dus niet een 7521 logisch gesproken. Blijft wat uitzoekwerk dus.
Maar als je nog meer treinen uit de VRM hebt, hou ik me aanbevolen om ze in een plaatje om te bouwen. Met de aankondigingen van Artitec en de 28 serie van Roco zijn veel treinen uit die tijd samen te stellen.

dirkjan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2012, 21:39:08 »
Hoi Dirkjan,

Van de week ga ik nog eens verder zoeken naar samenstellingen.

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2012, 21:42:26 »
Hele leuke samenstelling, graag meer uit dit tijdperk (y)

Ik heb al 1 ding om deze samenstelling exact te kopieren en dat is de 3758, nu nog wat rijtuigen te gaan  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 21:44:01 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2012, 21:44:20 »
Paar jaar eerder zou ook welkom zijn  (y) (y)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2012, 22:05:11 »
Een paar samenstellingen van eind jaren 20 zou inderdaad welkom zijn. Vooral treinen over Nijmegen zijn helemaal welkom (y)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2012, 22:35:00 »
Ik schud ze niet uit mn mouw. Als je dus goede foto's of andere info hebt over dergelijke treinen kan ik wel proberen de foto's te ontcijferen en af te leiden. Maar alles staat of valt met bronmateriaal.

dirkjan

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2017, 10:32:50 »
Als 1e/2e/3e klasse rijtuigen worden hierboven steeds Einheitswagen van Bauart 28 en later gebruikt. Deze lijken nogal op de slaaprijtuigen en restauratierijtuigen uit de zelfde serie, dat maakt de treinen wat minder gevarieerd. Zijn er voor D-treinen uit de jaren '30 ook nog andere zitrijtuigen te gebruiken? Roco heeft bijvoorbeeld mooie Beierse D-treinrijtuigen uitgebracht. Reden die alleen in treinen naar Zuid-Duitsland, of ook richting het oosten? Tot wanneer reden die ongeveer?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #13 Gepost op: 07 April 2017, 14:38:38 »
In internationaal verband werden -volgens mij- hoofdzakelijk Pruissische rijtuigen de grenzen overgestuurd. Maar ook omdat dat destijds de grootste spoorwegmaatschappij was.
Maar ik laat me graag door anderen overtuigen.

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: D171 Amsterdam - Amersfoort in 1936
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2017, 20:15:06 »
Mooie info dit!
Er is ook een foto van een D-trein A'dam -Berlijn op p. 97 van het boek over de OLDO. (van ca. 1934). Die samenstelling is wel behoorlijk anders, geen stalen maar een houten D en een bolkop op pos. 4 achter de restauratie ipv de ovaalramer. En een rijtje oudere houten rijtuigen achteraan.
Overigens,  DB op pos. 3 in het schema, moet neem ik aan DRG zijn?
« Laatst bewerkt op: 07 April 2017, 20:41:19 door janw »