Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:04:07
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door verst107
Vandaag om 20:03:47
100x "Het is Weekend" foto's!!! door sjoerd74
Vandaag om 19:59:26
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Marc tramt
Vandaag om 19:56:45
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Koerts
Vandaag om 19:55:50
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Koerts
Vandaag om 19:53:37
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
Vandaag om 19:48:48
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 19:48:28
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem door Ronald Koerts
Vandaag om 19:34:23
H0 baan Zuid Limburg door Marij Stoffels
Vandaag om 19:29:38
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 19:28:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:15:59
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:37:31
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 18:34:00
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 18:33:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:31:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:29:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:22:23
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 18:22:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:15:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 18:14:47
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 18:06:15
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door gtw6016
Vandaag om 17:47:27
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 17:38:45
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 17:11:05
Roco 2020 nieuws door v140
Vandaag om 17:01:32
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 17:00:27
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 16:55:51
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Rolando
Vandaag om 16:48:15
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 16:41:34
  

Auteur Topic: Roco 62255 BR 50 3140 H0  (gelezen 18072 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2641
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Gepost op: 15 september 2012, 20:40:45 »
Roco 62255 BR 50 3140



Het voorbeeld:

De BR 50 ÜK is vanaf 1942 gebouwd, als uitgekleede versie van de BR 50. Het betrof een ÜbergangsKriegslokomtive. Dus, overgang naar een nieuw type. De loc was de voorloper van de BR 52. Dit type loc was nog weer verder vereenvoudigd.
De loc had 1600 pk, en kon zowel voor als achteruit 80 km/h halen.

Het model:

Het model van Roco is gebaseerd op de bedrijfstoestand van de 50er jaren van de vorige eeuw (Epoche III).
De loc is voorbereid voor het plaatsen van een 8 polige decoder (NEM 652).
Ook is de loc aan de tenderzijde voorzien van een kortkoppelingsschacht (NEM 362).


Van voren, in perspectief.


Van achter, in perspectief.


In profiel, een mooie lange loc!


Voorzijde. Leuke details zijn het dichte loopwiel en het ontbreken van de windleiplaten.


Mooie vrije doorkijk tussen ketel en drijfwerk. Het drijfwerk is (helaas) deels wel van kunststof...


Er lijkt aardig wat ruimte te zitten tussen de loc en de tender. Maar, het is eigenlijk alleen onder deze hoek, dat het echt opvalt. Alle bedrading én de cardanas (die van achter naar voor loopt, om de drijfwielen van de loc ook aan te drijven) lopen door het machinistenhuis. De doorkijk is echter helemaal vrij.


Mooie duidelijke opschriften.


De Wannentender (of kuiptender), geeft toch altijd een bijzondere 'look' aan het geheel.


De andere zijde van de ketel. Hier valt ook het kleine aantal appendages op. De loc is al ver uitgekleed t.o.v. een normale 50er. Dat is nu duidelijk te zien.

[img0]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04411.jpg[/img]
Het drijfwerk is gebruineerd. De ketel lijkt veel slanker zonder windleiplaten.


De voorzijde. Deze is voorzien van 2 punts verlichting d.m.v. LED's.


De achterzijde. Verlichting net zoals voorzijde.


Leuk snufje: de trap van het machinistenhuis kan naar buiten schuiven. Altijd handig in krappere bochten.


In uitgeschoven toestand...


Van bovenaf. Hier zijn de 2 dommen goed te zien, en alle kleine details.

[im]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04393_2.jpg[/img]
Een decoder is heel makkelijk in te bouwen, je haalt voorzichtig het kolen-laagje van de tender, en er is voldoende ruimte om een decoder in te stoppen. In dit geval een LP 4.0 (m'n snelste 'ombouw naar digitaal' tot nu toe!).

De loc rijdt rustig en soepel. Bochten van R2 zijn te doen, maar R3 zou ik zelf als minimum nemen. Omdat de loc cardanaandrijving heeft (dus aandrijving op 7 assen!) 'sleurt' hij zichzelf wel door krappere bogen heen. Met iets ruimere bogen gaat het wat makkelijker.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 654
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2012, 21:30:34 »
Ronald,

het is een mooi ding, ik heb zelf de sound versie en z'n broertje br 52 met dezelfde technologie. Erg nette
rijeigenschappen, ook op termijn.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2012, 22:04:54 »
Hallo Ronald,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, en wat heb je er weer een mooie reportage van gemaakt (y)
Zelf ben ik sinds enkele maanden in het bezit van een BR 52 van Roco, de 62279 uit mijn hoofd.
Deze loc is wehrmachtgrau en uitgerust met sound. In de toekomst plaats ik nog wel een keer een foto van deze loc.
Het voordeel van deze kleur vind ik dat de plastic wielen minder opvallen. Dat heeft Fleischmann toch mooier voorelkaar bij hun BR 50ers, die hebben wel metalen wielen. Om deze reden is het tot nog toe ook mijn enige Roco stoomloc.
De locomotief rijdt probleemloos over R2 van Fleischmann-Profi, ook de bochtwissels gaan goed.
De uitslag van het voorloopwiel is dan echter al zo groot, dat de "kolbenschutzrohren"(spel ik dit goed?)
niet gemonteerd kunnen worden.

Mvg, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3411
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2012, 00:27:00 »
Sinds vorige week is de Roco 62447 uit, een van Zimo-sound voorziene 50'er met kastentender en 52-ketel in de uitvoering van rond 1960. Ook een prachtmodel.
De hier getoonde 62255, de ÜK-loc van Bw Oberlahnstein, is momenteel in de Roco-ramsj al voor € 189,-- verkrijgbaar.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 654
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2012, 10:19:38 »
die wat latere 50er staat bij mij ook nog op de verlanglijst. Verder hoop ik dat Roco nog weer
met een opgefriste EpIII 44er uitkomt.

De roco ramsch is een dermate structureel verschijnsel dat je er op kunt plannen: na 1 tot 2 jaar
gaat het model eruit, en kun je het met zo;n 30% korting opvissen

fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
    • belse roestkraam
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2012, 10:58:50 »
Mooie kar dit. Hij verschilt inmiddels al meer van de gewone 50'er dan van de 52'er. De enige verschillen met een 52'er die ik zo zie is de vorm van het frame (barframe, 52'ers hadden meestal een plaatframe dat achter de bufferbalk meteen omhoog komt maar barframes kwamen ook voor), de cilinders, de stoomverdeling en de op afstand bediende kranen onder de dom aan de stokerszijde. Je zou er es een volledig aangeklede 50'er naast moeten zetten met grote windleiplaten, voorverwarmer op de ketel en vierkante tender, hebbie die ook?

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2641
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2012, 11:55:59 »
Leuk idee! Ga ik zsm doen!
Je rolt van het één in het ander...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2641
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2012, 20:17:16 »
Zoek de verschillen:  ;)





De 2 snuiten naast elkaar...




Van opzij...

Ik ga binnenkort de locs naast elkaar zetten, en échte vergelijkingsfoto's maken...

Stay tuned!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2012, 20:47:49 »
Hoi

Helaas heeft roco de keuze tussen staaf en plaatframe nooit gemaakt.

Voor een staafframe is het frame ter hoogte van de drijfwielen gewoon te hoog. De bovenkant hoort hier gelijk te liggen aan de bovenkant van de bufferbalk
Dit frame op de foto's is plaatframe hoogte.

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 16 september 2012, 20:58:37 door Slipband »
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2641
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2012, 13:20:29 »
Bij dezen, de beide 50ers naast elkaar:











Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
  • MSc Micro-Electronics
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2012, 17:03:32 »
Machtig mooie lok. Wat ook handig is, is dat Roco de stroomafname ten opzichte van oudere Br 50'ers en varianten heeft verbeterd. Deze lok neemt voor zover ik weet van alle drijfassen stroom af. De oudere deden dat alleen van as 2 en 3.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 11:18:53 »
Beste vrienden,
Ik heb een Roco br50 gekocht van een partikulier,weliswaar tweedehands maar toch in nieuwstaat(nog niet gereden)
Nu lees ik in dit draadje dat er een "oudere" versie bestaat,en daar hij nog niet verstuurd is weet ik niet welke versie ik mag verwachten.
Ik vind via google niet zo veel technische uitleg hierover.
Het gaat hier wel om de Belgische versie(cat nr 43291),zwart met thuisbasis Schaarbeek en rechthoekige tender.
Weet iemand welke technische versie dit is,al dan niet met NEM stekker/schachten,de vroegere dikke motor,en met de cardanaandrijving ja of nee...
Dank voor uw reactie

Rudy  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2013, 11:39:00 door rangeerduivel »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3467
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2013, 11:51:34 »
http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43291_8936.pdf

Zo te zien met cardan en dunne motor.

Gr, Ben.

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2013, 12:42:19 »
Bedankt Ben,
Met deze link zijn meteen al mijn vragen opgelost,net wat ik zocht!

Grtn en prettige feesten