Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aandrijving metro gezocht
door
Remco vM
Vandaag
om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje
door
R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Roco 62255 BR 50 3140 H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco 62255 BR 50 3140 H0 (gelezen 23048 keer)
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Gepost op:
15 September 2012, 20:40:45 »
Roco 62255 BR 50 3140
Het voorbeeld:
De BR 50 ÜK is vanaf 1942 gebouwd, als uitgekleede versie van de BR 50. Het betrof een ÜbergangsKriegslokomtive. Dus, overgang naar een nieuw type. De loc was de voorloper van de BR 52. Dit type loc was nog weer verder vereenvoudigd.
De loc had 1600 pk, en kon zowel voor als achteruit 80 km/h halen.
Het model:
Het model van Roco is gebaseerd op de bedrijfstoestand van de 50er jaren van de vorige eeuw (Epoche III).
De loc is voorbereid voor het plaatsen van een 8 polige decoder (NEM 652).
Ook is de loc aan de tenderzijde voorzien van een kortkoppelingsschacht (NEM 362).
Van voren, in perspectief.
Van achter, in perspectief.
In profiel, een mooie lange loc!
Voorzijde. Leuke details zijn het dichte loopwiel en het ontbreken van de windleiplaten.
Mooie vrije doorkijk tussen ketel en drijfwerk. Het drijfwerk is (helaas) deels wel van kunststof...
Er lijkt aardig wat ruimte te zitten tussen de loc en de tender. Maar, het is eigenlijk alleen onder deze hoek, dat het echt opvalt. Alle bedrading én de cardanas (die van achter naar voor loopt, om de drijfwielen van de loc ook aan te drijven) lopen door het machinistenhuis. De doorkijk is echter helemaal vrij.
Mooie duidelijke opschriften.
De Wannentender (of kuiptender), geeft toch altijd een bijzondere 'look' aan het geheel.
De andere zijde van de ketel. Hier valt ook het kleine aantal appendages op. De loc is al ver uitgekleed t.o.v. een normale 50er. Dat is nu duidelijk te zien.
[img0]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04411.jpg[/img]
Het drijfwerk is gebruineerd. De ketel lijkt veel slanker zonder windleiplaten.
De voorzijde. Deze is voorzien van 2 punts verlichting d.m.v. LED's.
De achterzijde. Verlichting net zoals voorzijde.
Leuk snufje: de trap van het machinistenhuis kan naar buiten schuiven. Altijd handig in krappere bochten.
In uitgeschoven toestand...
Van bovenaf. Hier zijn de 2 dommen goed te zien, en alle kleine details.
[im]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04393_2.jpg[/img]
Een decoder is heel makkelijk in te bouwen, je haalt voorzichtig het kolen-laagje van de tender, en er is voldoende ruimte om een decoder in te stoppen. In dit geval een LP 4.0 (m'n snelste 'ombouw naar digitaal' tot nu toe!).
De loc rijdt rustig en soepel. Bochten van R2 zijn te doen, maar R3 zou ik zelf als minimum nemen. Omdat de loc cardanaandrijving heeft (dus aandrijving op 7 assen!) 'sleurt' hij zichzelf wel door krappere bogen heen. Met iets ruimere bogen gaat het wat makkelijker.
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #1 Gepost op:
15 September 2012, 21:30:34 »
Ronald,
het is een mooi ding, ik heb zelf de sound versie en z'n broertje br 52 met dezelfde technologie. Erg nette
rijeigenschappen, ook op termijn.
Fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #2 Gepost op:
15 September 2012, 22:04:54 »
Hallo Ronald,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, en wat heb je er weer een mooie reportage van gemaakt
Zelf ben ik sinds enkele maanden in het bezit van een BR 52 van Roco, de 62279 uit mijn hoofd.
Deze loc is wehrmachtgrau en uitgerust met sound. In de toekomst plaats ik nog wel een keer een foto van deze loc.
Het voordeel van deze kleur vind ik dat de plastic wielen minder opvallen. Dat heeft Fleischmann toch mooier voorelkaar bij hun BR 50ers, die hebben wel metalen wielen. Om deze reden is het tot nog toe ook mijn enige Roco stoomloc.
De locomotief rijdt probleemloos over R2 van Fleischmann-Profi, ook de bochtwissels gaan goed.
De uitslag van het voorloopwiel is dan echter al zo groot, dat de "kolbenschutzrohren"(spel ik dit goed?)
niet gemonteerd kunnen worden.
Mvg, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
sneek
Offline
Berichten: 3874
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #3 Gepost op:
16 September 2012, 00:27:00 »
Sinds vorige week is de Roco 62447 uit, een van Zimo-sound voorziene 50'er met kastentender en 52-ketel in de uitvoering van rond 1960. Ook een prachtmodel.
De hier getoonde 62255, de ÜK-loc van Bw Oberlahnstein, is momenteel in de Roco-ramsj al voor € 189,-- verkrijgbaar.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #4 Gepost op:
16 September 2012, 10:19:38 »
die wat latere 50er staat bij mij ook nog op de verlanglijst. Verder hoop ik dat Roco nog weer
met een opgefriste EpIII 44er uitkomt.
De roco ramsch is een dermate structureel verschijnsel dat je er op kunt plannen: na 1 tot 2 jaar
gaat het model eruit, en kun je het met zo;n 30% korting opvissen
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #5 Gepost op:
16 September 2012, 10:58:50 »
Mooie kar dit. Hij verschilt inmiddels al meer van de gewone 50'er dan van de 52'er. De enige verschillen met een 52'er die ik zo zie is de vorm van het frame (barframe, 52'ers hadden meestal een plaatframe dat achter de bufferbalk meteen omhoog komt maar barframes kwamen ook voor), de cilinders, de stoomverdeling en de op afstand bediende kranen onder de dom aan de stokerszijde. Je zou er es een volledig aangeklede 50'er naast moeten zetten met grote windleiplaten, voorverwarmer op de ketel en vierkante tender, hebbie die ook?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #6 Gepost op:
16 September 2012, 11:55:59 »
Leuk idee! Ga ik zsm doen!
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #7 Gepost op:
16 September 2012, 20:17:16 »
Zoek de verschillen:
De 2 snuiten naast elkaar...
Van opzij...
Ik ga binnenkort de locs naast elkaar zetten, en échte vergelijkingsfoto's maken...
Stay tuned!
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Slipband
Offline
Berichten: 426
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #8 Gepost op:
16 September 2012, 20:47:49 »
Hoi
Helaas heeft roco de keuze tussen staaf en plaatframe nooit gemaakt.
Voor een staafframe is het frame ter hoogte van de drijfwielen gewoon te hoog. De bovenkant hoort hier gelijk te liggen aan de bovenkant van de bufferbalk
Dit frame op de foto's is plaatframe hoogte.
Groetjes Ferdinand
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 20:58:37 door Slipband
»
Gelogd
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket:
http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #9 Gepost op:
17 September 2012, 13:20:29 »
Bij dezen, de beide 50ers naast elkaar:
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re:Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #10 Gepost op:
17 September 2012, 17:03:32 »
Machtig mooie lok. Wat ook handig is, is dat Roco de stroomafname ten opzichte van oudere Br 50'ers en varianten heeft verbeterd. Deze lok neemt voor zover ik weet van alle drijfassen stroom af. De oudere deden dat alleen van as 2 en 3.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
rangeerduivel
Als het maar (model)treinen zijn
Offline
Berichten: 52
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #11 Gepost op:
31 December 2013, 11:18:53 »
Beste vrienden,
Ik heb een Roco br50 gekocht van een partikulier,weliswaar tweedehands maar toch in nieuwstaat(nog niet gereden)
Nu lees ik in dit draadje dat er een "oudere" versie bestaat,en daar hij nog niet verstuurd is weet ik niet welke versie ik mag verwachten.
Ik vind via google niet zo veel technische uitleg hierover.
Het gaat hier wel om de Belgische versie(cat nr 43291),zwart met thuisbasis Schaarbeek en rechthoekige tender.
Weet iemand welke technische versie dit is,al dan niet met NEM stekker/schachten,de vroegere dikke motor,en met de cardanaandrijving ja of nee...
Dank voor uw reactie
Rudy
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2013, 11:39:00 door rangeerduivel
»
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6834
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #12 Gepost op:
31 December 2013, 11:51:34 »
http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43291_8936.pdf
Zo te zien met cardan en dunne motor.
Gr, Ben.
Gelogd
rangeerduivel
Als het maar (model)treinen zijn
Offline
Berichten: 52
Re: Roco 62255 BR 50 3140 H0
«
Reactie #13 Gepost op:
31 December 2013, 12:42:19 »
Bedankt Ben,
Met deze link zijn meteen al mijn vragen opgelost,net wat ik zocht!
Grtn en prettige feesten
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Roco 62255 BR 50 3140 H0