Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Marklin Hamo Motorpost digitaliseren  (gelezen 12549 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Marklin Hamo Motorpost digitaliseren
« Gepost op: 09 september 2012, 13:40:30 »
Het werk aan de Martinair koploper ligt ff stil, dus tijd voor een ander projectje. Mijn Marklin Hamo Motorpost digitaliseren.
Wat ga ik aanpassen:
  • Motor spoel vervangen door ESU 51962 magneet.
  • Verwijderen voorste koppeling
  • ESU lopi v4 decoder plaatsen.
  • Verlichting printjes aanpassen conform de links van Modelspoorwijze en Hanulveen
  • Binnenverlichting
  • Extra stroom afnemer op het aangedreven wielstel plaatsen
  • De sluit lichten schakelbaar met de rijrichting zodat deze uit kunnen als er geen postwagons achter hangen.
Na enig zoekwerk op BNLS en het internet kom je de volgende links tegen: Deze en deze.

Omdat ook dit weer net iets anders kan laat ik jullie ook mijn versie laten zien.
Eerst openen we de lok door het verwijderen van de drie zelftappers uit de onderkant.
Hierna verwijderen we de originele print van het chassis en solderen alle bedrading los. Alleen de rode draad naar het wielstel laten we bestaan. Verder verwijderen we ook de metalen plaat tussen de stroomafnemers in de kap.



Ook de bedrading naar de contacten aan de uiteinden van het chassis worden verwijderd.



Nu is de motor aan de beurt. Schroef deze uit het chassis. Verwijder gelijk de koppelinghouder aan de voorzijde van de lok.
Haal voorzichtig de koolborstels uit het motor schild en verwijder daarna de twee schroeven uit het schild. Verwijder het schild en wip de veldspoel van zijn plek. Vervang deze door ESU magneet 51962 en monteer het motor schild weer op zijn plaats. Verwijder ook de zilverkleurige spoel en het kleine condensatortje tussen de koolborstelhouders. Monteer de motor weer in het chassis. Soldeer de decoder draden oranje en grijs aan het motorschild.



Nu moeten de ledprintjes uit de kap en worden deze aangepast zoals ook in de links is aan gegeven. Verwijder de cabines en daarna pak je de printjes er zo uit. Verwijder de rode stukjes tape van de printjes. Om de klodders tin te verwijderen heb ik gebruik gemaakt van desoldeerlitse (wordt gebruikt in de elektronica reparaties voor het verwijderen van componenten). Daarna kun je de verbindingen gemakkelijk door dremelen en de nieuwe verbindingen door solderen.
Ook ik heb er een plaatje van gemaakt. Bij fig A staat het orginele printje. De aangepaste print staat in fig B.



De linker en rechter contacten in de uiteinden van het chassis worden met een weerstandje van 1k2 aan de decoder verbonden volgens fig C (groen en wit) en fig D geel en violet). De middelste contacten worden met bauw van de decoder verbonden. Vergeet de weerstandjes niet te monteren, anders blaas je de ledjes op ;D.

In de kap monteerde ik mbv een stukje dubbelzijdige kleefband een iets ingekorte 230mm ledstrip van http://www.hufing-tronic.de/ die ik nog had liggen. Af je de 200mm gebruik (art WB  ad 200mm warmweiß) hoef je hem niet in te korten.



Voor de houder waar de zelftapper in de kap gaat, heb ik een gat in de ledstrip geboord.



De ledstrip heb ik gewoon op de stroomafname naar de wielen gesoldeerd (rood en zwart van de decoder) zoals je dat ook in personenwagons zou doen. Er werd immers post gesorteerd onder het rijden ;D. Wil je hem schakelbaar maken, dan zul je voor een decoder met nog een extra uitgang moeten kiezen zoals de ESU lopi v4 54614 met hulpprintje 51968 waarop dan AUX3 en AUX4 belastbaar aanwezig zijn. In dat geval kan de gelijkrichtbrug van de ledstrip vervallen en wordt deze aangesloten op Aux3 en blauw van de decoder.

De zwarte draad van de decoder wordt aan een soldeerlip gesoldeerd, die vervolgens met één van de schroefjes waar het originele printje mee vast zat op het chassis geschroefd.



De extra sleper wordt ook nu weer geknipt uit een Hufing sleper en met een rode decoderdraad (ook van Hufing ;) ) door het aangedreven wielstel geregen en samen met de rode draad van het andere wielstel op de rode draad van de decoder aangesloten.



Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:Marklin Hamo Motorpost digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 17:54:59 »
Vandaag de extra stroom afnemer geplaatst.



Tijdens het testen bleek de verlichting verkeerd om te werken zodat ik de oranje en grijze draad op de motor nog even moet wisselen ;D.

Voor het mappen van F0 en F1, de volgende CV's aangepast:
CV362=8, CV378=4, CV394=0 en Cv410=0

De sluitlichten, schakelbaar met F1...



De frontlichten....



De binnenverlichting, niet schakelbaar....



Gezien ik nog steeds niet geheel tevreden ben met de stroomafname, ga ik er toch een postwagon met stroomvoerende koppeling achter hangen.
Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re:Marklin Hamo Motorpost digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2012, 18:30:08 »
hallo ruudns

misschien kun je hier wat mee.
kijk eens naar deze link.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31114.msg477749.html#msg477749

heb mij MP ook digitaal gemaakt met een powerpack.
eerste keer even de MP laten staan op de rails zodat de powerpack zich kan opladen
rijd daarna zonder hokken of stoten probleemloos. rij zelf flieschmann profi rails.
ESU heeft dit in de boekjes staan. kan met de 52614 V3.0
V4.0 met meerdere versies volgens de boekjes.

ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:Marklin Hamo Motorpost digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2012, 21:09:15 »
@Ronald: Dat draadje kon ik al (daar staat ook een stukje van mij in ;) ). Verder vind ik een pwr-pack een dure oplossing. De lok heeft meer dan 25 jaar stil gelegen. Ik zal hem eerst eens flink laten rijden, kijken of het verbeterd en anders komt er gewoon een vaste postwagen achter em stroomafname op alle wielen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:Marklin Hamo Motorpost digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2012, 19:13:45 »
Vandaag eindelijk maar weer eens wat tijd vrijgemaakt om de oude gedigitaliseerde marklin Hamo motorpost te voorzien van een nog betere stroomafname dmv een stroomvoerendekoppeling en een postwagon.
Eerst een dubbelpolige stroomvoerende Viessmann op de MP geplaatst en aangesloten.
Daarna een roco postwagon van zolder uit de doos opgesnord en eens wat beter bekeken. Deze wagons hebben een vrij lange koppelingsarm onder de wagon zitten en ashouders die met het bochtenwerk kunnen mee bewegen. Toch wil ik stroomafname van beide assen, sterker nog liefst van alle wielen. Dan hebben we op deze manier vier in plaats van twee extra stroomafname punten. Dat zal het rijden met deze lok zeker ten goede komen ;).

Eerst de kap van de wagon gehaald omdat ik dacht dat ik als ballast een metaalplaat boven de bodem zag liggen en bovendien blijft deze wagon nogal moeilijk liggen met zijn ronde dak vorm.
De "metaal plaat" bleek te bestaan uit een blok "plastic" ballast. Heel gunstig, daar ik de stroomafnemers in de wagenbodem wil plaatsen en ze op deze manier géén sluiting kunnen maken in het ballastblok (y).

Eerst maar eens stroomafnemers gebogen van een stuk uitgewalste en getrokken autogeen lasdraad (daar is nl ook een  fosforbrons versie van) en van één zo'n staaf van een meter, trek je misschien wel een meter of tien draad in diverse dikte.
Van deze draad heb ik vier slepers gebogen. De U in de slepers gelijk maar eerst vertind omdat je het nogal slecht soldeert als ze onder de wagon zitten.



Vervolgens eerst aangetekend waar de slepers moeten komen en daarna de assen verwijderd. De stroomafnemers met een hete soldeerbout, door de wagenbodem tot in het ballastblok gedrukt. Zo dat zit stevig vast ;).
Daarna de Viessmann koppeling in de houder gedrukt en de bedrading op de koppelboom vast gelijmd met een paar druppels Kristal Klear. Na het drogen de imitatie remleidingen en appendages uit de bodem getrokken en de bedrading naar de verst afgelegen slepers getrokken en daar samen met een dun stukje decoderdraad vast gesoldeerd. Waarom niet naar de slepers die direct naast de koppeling zitten, zul je denken? Nou, de assen en de koppelingsboom bewegen en door de bedrading door te trekken naar de andere kant, heeft deze een betere mogelijkheid om goed te bewegen. De mee aangesoldeerde decoderdraad wordt naar de voorste slepers geleid en daar vast gesoldeerd. Alvorens de bedrading wordt vast gesoldeerd heb ik natuurlijk wel eerst gemeten welke draad van de koppeling de "rode" en welke de "zwarte" is, zodat er géén sluiting zal ontstaan als de wagon aan de MP wordt gekoppeld ;D. Na het solderen van de bedrading wordt de remleiding en appendages weer terug op zijn plek gedrukt zodat deze de bedrading netjes op zijn plaats houd.

Dan is hier het resultaat van een uurtje hobbyen, een close-up (foto's zijn klik-baar)..........



Door de lange slepers kunnen de ashouders nog goed bewegen.
.........en dan rest nog een foto van het geheel....



Op mijn meter test-spoor is dit al een enorme verbetering, samen met de eerder aangebrachte extra sleper onder de MP. Mocht het straks op de toekomstige baan nog niet voldoende blijken, dan wordt er op dezelfde manier nog een tweede postwagon aangepast ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).