Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: Single Track Kopstation  (gelezen 11803 keer)

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2012, 12:36:18 »
Zo ik heb hier een nieuw plan, ik zal eerst het plaatje geven en dan de uitleg voor zover dat nodig is ;)



Rood is deel 2 dus wat ik later mss ga bouwen verder heb ik de keerlus naar idee van MC (Mark) niet opzichzelf laten aansluiten maar doorgetrokken naar het station waardoor het er veel mooier uitziet (vind ik....) ik heb alleen nog mijn twijfels over de engelse wissel die erin zit en of ik daar niet beter 2 gewone wissels van kan maken...?

Tips, op of aanmerkingen zijn altijd welkom dus kom maar op  ;D

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2012, 12:52:37 »
Engels wissels zijn dure dingen in aanschaf en onderhoud. Een spoorwegmaatschappij vermijdt ze zoveel mogelijk. Geldt zeker voor doorgaande sporen.

Zo ook drieweg wissels: als je in het station de ruimte hebt, zou je kunnen overwegen om daar een L en R wissel toe te passen. Voor de aanschafkosten in model maakt het niet zoveel uit.

In model maakt het niet heel veel uit. Je bedrijft immers je eigen spoorwegmaatschappij en doet je eigen ding.
Al heb ik zelf de ervaring dat je met louter gewone rechte wissels echt minder ontsporingen kunt verwachten...
« Laatst bewerkt op: 06 September 2012, 12:55:36 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8871
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2012, 13:08:58 »
Een driewegwissel kan je goed vervangen door 2 ingekorte wissels. Het ziet er wat beter uit en ik denk wel dat je er de ruimte voor hebt.

Groet,
Michel

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2012, 13:19:51 »
Bedankt! :)

Het is alleen wel zo dat ik hier thuis al een 3-weg wissel en een rechtse engelse wissel heb liggen dus dan hoef ik ze niet meer zelf te kopen. Maar als ik bijvoorbeeld door die engelse wissel rij problemen ga krijgen dan investeer ik daar toch liever in door er 2 gewone wissels van te maken.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #19 Gepost op: 06 September 2012, 13:30:42 »
Gewoon gebruiken als je ze al hebt!

Spanning erop en er met verschilend materieel overheen 'crossen' met verschillende snelheden, combinaties, en in alle richtingen.
Dat is de enige manier om er achter te komen. "The proof of the pudding is in the eating."  :)

Zorg dat je rails rondom het wissel netjes liggen en goed aansluiten. Dat scheelt al de helft.
Voor en na het wissel altijd een stuk recht spoor, minimaal de lengte van je langste loc/rijtuig. Is in de praktijk heel verstandig.

Let op: als er iets de neiging heeft om (steeds) te ontsporen, kan het natuurlijk ook aan het materieel liggen.
Het uitvogelen van dit soort storingen is een sport op zich.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2012, 13:50:08 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2012, 15:51:32 »
goeie tip over dat stuk rechtdoor thx  :D

Ik ga dit even toepassen op mijn baan en dan ben ik wel tevreden. Dan even in excel gooien en de prijs bepalen, vader overtuigen om me te helpen maar die is nu wel ziek dus even rustig aan doen  :-\

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #21 Gepost op: 07 September 2012, 01:02:56 »
Om de traditie maar even hoog te houden maar weer een late post  ;D en zowaar met een nieuw baanplan  :o naja nieuw.. verbeterd ;). Ik heb nog even nagedacht en ik ga het station links compleet vergeten en het houden bij de L die ik al heb. Maar deze heb ik nu wat netter uitgelegd. Nu maar eens het plan:



Zoals jullie kunnen zien ligt het er veel rustiger bij wat ik toch echt veel mooier vind. Let trouwens niet op die grijze stukken, dat zijn bergen die ongeveer zo gaan liggen maar die staan nog absoluut niet vast. Verder zou ik helemaal bovenaan ook nog een schaduw stationnetje kunnen maken maar dat weet ik nog niet zeker... ik ben er eigenlijk wel tevreden mee zo maar als er nog op of aanmerkingen zijn, ik hoor ze graag!  :)

PS: MC (Mark) (ja ik blijf het zo doen) ;) heel erg bedankt voor je tips via de pb'tjes   (y)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #22 Gepost op: 07 September 2012, 04:23:05 »
Hallo Mees,

zo laat was het toch niet?..... :D Dit plan ziet er goed uit. Veel beter dan eerst. Heb je al nagedacht over het materieel waar je mee gaat rijden? De stationssporen zijn niet al te lang. Misschien komen dan ook treinstellen hier goed voor in aanmerking (bij mij rijden er een stuk of zeventig  ;D). Wat goederentreintjes (buurtgoederen) erbij en je kan al een mooi bedrijf hebben.
Begreep je opmerking alleen niet over het station links, maar haal je niet gewoon links en rechts door elkaar? Dan zou ik het wel begrijpen. Succes met de verdere plannen en het begin van de bouw. (y)

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2012, 07:42:31 »
Toch maar eens hier een berrichtje posten.

Zelf zou ik de wissel die naar je schaduwstation gaat nog bedekken.
(Neem aan dat donkergrijs onder een heuvel valt)
dan blijft je verassings effect groter.

Ook de extra opstel lijntje wat midden boven uit de berg komt zou ik vanaf de wissel halen.
Niet halverwege je spoor, maakt je rijlengte langer op het opstel spoor die in de berg zit.
Zorg dat je overal bij kan komen


Verder,..... waneer ga je bouwen!? (y)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2012, 09:23:09 »
De 3 sporen van het station eindigen nu vlak tegen de keerlus aan.
Eigenlijk is dat geen fraai gezicht; in werkelijkheid kom je zoiets nergens tegen, of alleen in hoge uitzondering.

Ik zou overwegen om een groter deel van die lus onder de grond te stoppen. Of op een of andere manier laten verwijnen in een rij huizen of een flinke fabriek.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2012, 17:46:05 »
Ik vind die keerlus zo dicht op het station idd ook niet zo mooi daarom maar ik toch nog een nieuwe versie om te kijken of ik dat kan wegwerken..

@ Marc, Ja hje hebt gelijk ik bedoelde rechts, foutje  ::)

Maar er zal nog een beetje veranderen als mijn fantasie meewerkt... en anders, ik heb nog het hele weekend ^^

Thx voor de reacties, altijd welkom!  (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2012, 18:09:39 »
Kun je niet zoiets doen?



Het stationsgebouw lig dan aan het eind over de sporen.
Perrons moet je weer even opnieuw intekenen.
Jeroen

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #27 Gepost op: 08 September 2012, 01:01:07 »
Zo, Klaar! :D iig zo denk ik er nu over... het kan altijd nog veranderen maar dit is wel een baanplan waar als ik naar kijk gewoon meteen van hou. Het is heerlijk rustig en niks ligt echt strak, (hopen dat dat ook in het echt lukt...)

@ J J H S ( Jeroen) thx voor het idee dat heeft me zeker geholpen, ook met nieuwe inspiratie krijgen  (y) alleen zoals je wss wel kunt zien is de bocht in mijn station veel minder scherp :)

Maargoed dan nu maar het baanplan voor ik het vergeet xD



Ik zal het een en ander toelichten beginnend bij links onder :)

die enkele aftakking is een opstelspoortje en dat kleine spoortje daaraan vast is een plek om een loc te kunnen parkeren.
Dan het station maar dat mag duidelijk zijn  ;D zoals door Jeroen al aangegeven nu mooi in een lichte boog.
Daarboven word het heel rustig en bergachtig (ik ga nog even kijken waar de bergen precies komen :))
Dan bovenaan mogelijkheid voor een schaduwstationnetje die er denk ik wel gaat komen maar daar gaan we het hier thuis nog even over hebben wat handig is (graag ook meningen van jullie, al zullen jullie wss allemaal 'ja' zeggen  ;D)
En dan als laatste nog een heel lang opstelspoor met een wit vlekje aan het eind...... daar ga ik proberen een soort van klif te maken waar het spoor boven het andere spoor eindigt  :o. Ik heb dit al helemaal in mijn hoofd zitten alleen ik moet nog even gaan kijken hoe ik het ga doen....  ::)

Verder zoals altijd tips, op of aanmerking; kom maar op!  (y)

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #28 Gepost op: 11 September 2012, 12:52:28 »
Zo, nu eindelijk tot een definitief baanplan gekomen:



ik ga denk ik op eurospoor de rails kopen want het is daar wss goedkoper? dus pas daarna ga ik beginnen met bouwen en dan ga ik dat denk ik ook wel hier op BNLS bijhouden maar dat gaan we nog even zien...

Tips, op en aanmer... u kent het wel  ;D

Mees

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #29 Gepost op: 11 September 2012, 16:15:04 »
Ja, op beurzen is het meestal wel iets goedkoper, al valt dat toch altijd tegen. Als je geen rails nodig hebt zie je het overal liggen en als je er komt als je rails nodig hebt kun je het nergens vinden  :-\. Ik heb dit hele draadje niet gelezen (ga ik nu doen) dus ik weet niet wat voor systeem je nodig hebt. Misschien een tip: op dit forum wordt vrij regelmatig rails via EHBO aangeboden voor lage prijzen, maar misschien had je dat ontdekt.

Over het plan: Waarvoor dient dat korte spoortje bij de engelse wissel?