Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
  

Auteur Topic: Single Track Kopstation  (gelezen 11778 keer)

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #45 Gepost op: 11 September 2012, 23:40:54 »
Chris heeft gelijk er zitten wel 4 keerlussen in, alleen zijn er 2 hele grote en 2 kleinere. Maar dit geeft een speels effect (denk ik) want als ik de treinen allemaal 1 kant op stuur dan word het zo statisch in mijn ogen?

Dat idee over een kopstation ook echt een eindpunt te laten zijn had ik idd in het begin maar het is ook wel leuk als sommige treinen echt meters kunnen maken. Daar heb ik het in het begin van dit draadje ook over gehad. Nou zou ik natuurlijk een ovaaltje kunnen maken aan de bovenkant maar ik denk niet dat ik dat zo mooi vind...

Iig bedankt voor de reacties  ;)

Mees

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #46 Gepost op: 12 September 2012, 00:42:05 »
ideetje misschien:
3 keerlussen (zag er nog 1 te koop hier voor 19,- geen belang zelf ipv 30,- nieuw)

zo krijg je een grote variatie treinen verloop.
station boven kan zowel onderlangs als bovenlangs bereden worden, en dus zie je de treinen zowel links als rechts binnenkomen.

(zo heb ik mijn station ook opgebouwd)


eenvoudig, toch veel variatie, en uit te breiden indien je dat wil...

even nog verder wat ideetjes uitgewerkt, zo zie je dat er best wat mogelijk is...



mvg
Mark

 
« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 01:04:10 door MC »

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #47 Gepost op: 12 September 2012, 00:49:42 »
uitbreidingen zijn altijd welkom ^^ mits het geld er is.....  ::) maar dit is nog wel een idee, hmm eens even uitwerken thx Mark voor de zoveelste keer  ;D  (y)

Mees

EDIT: Ik heb even geprobeerd wat jij hebt gedaan maar ik denk niet dat het op mijn baan gaat passen.. iig niet zoals ik het wil. Maar in principe kan ik mijn baanplan nog wel veranderen maar het moet echt een kopstation blijven want dat kan ik makkelijk/ goed passend krijgen :)
« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 01:05:03 door mees »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #48 Gepost op: 12 September 2012, 01:05:18 »
nog een kleine aanpassing gedaan in de vorige post.
nu pitten,...

graag gedaan.
koploper staat ook gereed, kun je je mail adres nog even pb-en?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #49 Gepost op: 12 September 2012, 01:18:13 »
Mees,

Wacht nog maar even met het eventueel aanschaffen van 4 keerlus-modules (of 3 volgens plan van MC). Jouw plan kan echt volstaan met 2 modules. Het is me nu echter te laat om alles in detail uit te leggen.

Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #50 Gepost op: 12 September 2012, 08:49:58 »
2 keerlussen is genoeg. Dat zie je bij meer banen. Mensen gaan nog altijd uit van een rondje rijden, en gaan daar waar ze vanaf wijken een keerlus oplossing zoeken. Maar je kunt het geheel ook zien als een dubbelsporige baan, gelijk gepoold. En dan heb je alleen een keerlus daar waar de de twee sporen aan elkaar legt aan het eind.

spoor 1: ------------------------------------
            ------------------------------------

spoor 2: ------------------------------------
            ------------------------------------

deze sluit je gelijk aan elkaar aan, dus beide plus boven, min beneden.

Dan kun je zonder problemen net zo veel verbindingen tussen de twee maken als je wilt, nergens loop je tegen een probleem aan.

Alleen helemaal links, en helemaal rechts gaan de 2 sporen via een halve cirkel weer aan elkaar, en daar kom je dan in de problemen omdat boven van spoor 1 dan beneden van spoor 2 wordt. Dus daar zowel rechts als links een keerlus. dus 2 keerlussen.
spoor 1:   ---------------------------------------
            /   ------------------------------------   \
           |  |                                                   |  |
spoor 2: \   ------------------------------------   /
              ---------------------------------------

In jouw plan heb je uiteindelijk 2 verbindingen tussen de sporen 1 en 2 zoals ik het versimpeld heb neergezet, Ook in die 2 sporen zou je de keerlus kunnen maken, maar denk dat je in de cirkels meer ruimte hebt om het op te vangen om de gehele treinlengte in de keerlus te kunnen krijgen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo :).

Groet,
Roelco

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #51 Gepost op: 12 September 2012, 09:16:38 »
Dat kan inderdaad ook nog.
Daar is dit forum (handig) voor.
Ik ben vanuit gegaan van Mees plan.

Baanontwerpen is keuzes maken.
En soms ideeen laten varen...

Daarom is mijn baan ook al de 3de
Nu eindelijk tevree

mvg
Mark

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #52 Gepost op: 12 September 2012, 09:24:33 »
Mees,

Inmiddels heeft Roelco een uitstekende uitleg gegeven. Mijn verhaal is eigenlijk identiek.

Jouw ontwerp ziet er uit als een 'L-vormige' baan. Als je de 'knik' eruit denkt, heb je in feite een lang ovaal met in het middendeel enkele sporen, die oversteken tussen de twee hoofdsporen van het ovaal. Je kunt dat geheel ook zien als een 'hondebot' (hondenbot ?). In dat geval sluit je het hele middendeel qua polariteit identiek aan en vormen de twee grote bogen aan de uiteinden de keerlussen. En daarmee kom je dus op 2 keerlussen, ongeacht het aantal sporen in het middendeel.

Sander

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #53 Gepost op: 12 September 2012, 19:57:20 »
Ik snap jullie verhaal maar ik heb een vraagje, als ik idd bij de beide rails links + doe en rechts - (bijv.) Dan draai ik daarmee de trein toch nog niet om als het gwn een ovaal is? of denk ik nou verkeerd? 

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #54 Gepost op: 13 September 2012, 01:43:31 »
Ik zat er al een tijdje op te wachten maar het is me eindelijk gelukt... Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door een 2de baanplan te maken die eigenlijk ook prima is...  ::)



En de vorige:



Okee een paar dingen, Ten eerste welke vinden jullie beter? Verder zijn de grijze delen weer niet zichtbaar alleen weet ik nog niet zeker of dat bergen gaan worden maar wss wel.
Persoonlijk denk ik dat de nieuwe beter is omdat ik op minder ruimte (relatief) toch een leuker plan heb (denk ik). Maar ik vind de oude wel mooier, maar naarmate ik langer naar die ander kijk begin ik daar ook wel wat in te zien... Dus lastig lastig lastig  ::). Prijs technisch zal de nieuwe wel wat goedkoper zijn, dat is toch ook iets om rekening mee te houden  ;)

Sleep well everyone  ;D

Mees

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #55 Gepost op: 13 September 2012, 07:32:27 »
Ik vind het stations gedeeldte van je nieuwe plan er beter uit zien. Het horizontale van je oude plan vind ik wel beter dan dat van het nieuwe,
Maar, dat is mijn mening. Eigenlijk moet je het zelf beslissen.

Groet,
Paul

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #56 Gepost op: 13 September 2012, 08:05:57 »
ik vind het nieuwe station mooier, wordt denk ik wel lastig alle treinen samen met het perron goed te krijgen omdat het in een bocht zit :)
verder de kruisen? zijn dat kruiswissels of gewone kruisen?
er wordt hier vaak gesproken over dat je de kruiswissels moet voorkomen :) omdat deze storingsgevoelig zijn
verder moet je ook nadenken over de scenery.. waar komt het station? :)
groeten,
Auke

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #57 Gepost op: 13 September 2012, 08:15:52 »
Ziet er mooier uit. Zeker wel

Met een groot lap karton is je perron goed over te nemen op mdf of ander hout.

Station zou ik persoonlijk rechts houde in het 3 hoek puntje.

Als je gaat voor singel track zou ik dat ook zo doen.
dus 1 spoortje naar schaduwstation (boven je station) en maak een passage waar ik eerder aangaf. Blijft je variatie groter. Desnoos een 3wegswissel.

Succes!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #58 Gepost op: 13 September 2012, 08:50:21 »
Ik zou gaan voor het onderste plan, je oude dus.
Kleine aanpassing daarin zou dan zijn dat je het kopstation laat aftakken van het verbindingsspoor. Dus van zelfde spoor als je lok workshop sporen aftakt. En als je het dan voor elkaar kunt krijgen met een kruising dan is het helemaal mooi omdat je dan vanuit je lokworkshop / lok verzorging, direct een nieuwe lok voor de binnen gekomen trein kunt zetten, en je niet het "hoofdspoor" op moet om om te rijden.

Het doorgaande station in de bocht is wel een mooie oplossing, maar je gaat wel van je kopstation afwijken, en dat geeft in elk geval rangeer werk. Nee, ik zou het bij de onderste houden, met bovengenoemde kleine aanpassing.

Roelco

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #59 Gepost op: 13 September 2012, 16:21:45 »
Bedankt voor de reacties  (y)

Hier dan de (denk ik) verbeterde versie



graag weer jullie feedback  (y)

Mees