Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door jerrytrein
Vandaag om 12:46:58
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 12:44:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28

Auteur Topic: Single Track Kopstation  (gelezen 11834 keer)

mees

• Offline Offline
Single Track Kopstation
« Gepost op: 04 September 2012, 02:05:17 »
Hallo,

Ik ben alweer eventjes bezig met het ontwerpen van een baan en denk nu wel weer een mooi idee te hebben. Ik wil gaan rijden in h0 met Fleischmann profigleis. De interesse in de hobby schommelt nogal tussen heel veel tot bijna niks door omstandigheden als school enzo maar het zit ondertussen weer op een piek en omdat ik denk dat ik een mooie baan heb verzonnen (die ook daadwerkelijk past...) denk ik dat ik er maar zo eens mee door zou kunnen gaan. dan hier mijn baanplannen (ja het zijn er 2 want ik weet nog niet zeker welke beter is).

Op beide plannen is de indeling hetzelfde, namelijk:
- Links onder komt stad + station
- Rechts soort van schaduwstation op dezelfde hoogte als de rest van de baan die wss ook gwn zichtbaar blijft.
- De rest is nog onbekend qua precieze indeling behalve dat het wss wel bergachtig word en ik het compleet naar fantasie zal gaan bouwen.
- Verder is er geen vast tijdperk maar wil ik eigenlijk wel alleen diesel rijden want ik wil geen bovenleiding hoeven te paatsen  ::) Daarom zie je ook overal dat je kunt omlopen omdat ik het niet mooi vind als een 'trek' trein word geduwd (als U me begrijpt...)

Het verschil tussen de baanplannen zit voornamelijk, of eigenlijk alleen, in het gedeelte links onder. Namelijk of ik wel (baanplan 2) rond zou kunnen blijven rijden. Want dat is op zich wel mooier maar dat gaat wel een beetje ten koste van het station. Verder is de beschikbare ruimte 2,80M breed en 3,50M lang. De linker poot is 1M breed, de rechter 0.80M. De ruimte tussen de bovenkant en het grijze vlak is ook 1M. Het grijze vlak is de plek waar ik ben en waar dus niks is. (naja vloer..) De baan wordt 0,80M hoog i.v.m. het schuine dak. De tafel gaat wss volgens het 'raam' model gemaakt worden maar dat word nog bekeken.

Hmm de klok bied niet veel hoop voor mijn fitheid morgen zie ik nu... Naja dan maar moe op school, je moet wat voor de hobby over hebben  ;) . Ik zal mezelf nog even snel een beetje voorstellen dat is wel zo netjes en dit is toch al een lang verhaal geworden.... Ik ben Mees, 17 jaar en student in de 1ste klas van het HBO en na net 3 maanden vakantie gehad te hebben vandaag de eerste schooldag weer gehad. Wonend bij mijn ouders hoop ik nog steeds op een beetje sponsoring van hun kant  ;D maar ja die hebben ze natuurlijk al wel gegeven door de ruimte beschikbaar te stellen. Dit was het wel ik hoop op mss nog wat tips en op of aanmerkingen :) (of niet natuurlijk want dan heb ik een top baanplan ;)

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Single Track Kopstation
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2012, 10:06:17 »
Mijn tip zou zijn om kleiner te beginnen. Als je interesse schommelt, krijg je met een kleiner baantje sneller de indruk dat je wat moois aan het maken bent, wat je interesse een boost kan geven. Kleine(re) baantjes hoeven helemaal niet saaier te zijn!

Verder vind ik het baanplan bovenaan in de tekening niet helemaal logisch. Er zijn twee lijnen die  naar hetzelfde station rechts leiden, dat ziet er voor mij wat vreemd uit.

Hoop dat je wat met mijn tips/opbouwende kritiek kan!

Mvg, Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

mees

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2012, 10:57:38 »
@Bjorn

Bedankt voor je reactie, kleiner beginnen heb ik idd ook al vaker voorbij horen komen hier thuis (a) maar is het dan slim om het bij een kopstation te houden of toch maar te gaan voor een ovaal?
Die 2 sporen lopen elk naar een ander deel van het station links dus daarom zijn ze niet helemaal gelijk en ik vind het er wel mooi uitzien :)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2012, 11:15:56 »
Ik zou niet kleiner beginnen hoor. Weet niet wat je in materiaal al hebt, maar dit is een mooi plan waar je je lekker op kunt uitleven.

En het hoeft niet allemaal in 1 week klaar toch?

Ook die twee sporen naar hetzelfde station is helemaal niet verkeerd, zeker als je 1 deels verdekt maakt door:
1 bergen/tunnel
2 bos
3 gebouwen.

Je krijgt dan op beide stations de mogelijkheid om op 2 manieren weg te rijden. Gebruik het zelf ook, 2 sporen om van mijn kop station naar mijn doorgaand station te rijden. Puur op het vlakke baanplan ziet het er vreemd uit, maar eenmaal neergelegd met de aankleding zijn het gewoon twee sporen van het station die elk een eigen dal in rijden ( in mijn geval dan )

Het wel rond kunnen rijden heeft een voordeel dat je niet altijd hoeft om te lopen, je kunt dan zeg maar 1 trein rond laten rijden terwijl je zelf andere dingen doet, is er toch wat te zien. Zeker als er eens iemand komt kijken is dat wel leuk, en heb je ook tijd om wat uitleg te geven.

Je verliest iets in ruimte op je stations sporen, maar is dat niet op te vangen door hoogte verschil? Laat de rondgaande sporen dalen zodat ze er onderdoor kunnen? Krijg je een station met sporen op verschillend nivo, afhankelijk van de ruimte kan dat best mooi overkomen. Als dat toch niet mogelijk was zou ik alsnog wel het rondrijden als optie houden.

En wat het klein beginnen betreft. Leg eventueel een deel van het plan vast uit en begin daarmee, en werk dat verder uit. b.v. je station links, en de keerlus bovenaan.
Het station rechts kan dan later altijd nog worden toegevoegd. Je kunt dan al beginnen, je kunt rijden, en je kunt aan de aankleding beginnen, en als het bevalt, de verzameling te groot wordt kun je gaan werken aan het tweede station.

Succes, en laat als je zo ver bent eens wat van de baan zien :).

Roelco

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2012, 11:26:28 »
Je verliest iets in ruimte op je stations sporen, maar is dat niet op te vangen door hoogte verschil? Laat de rondgaande sporen dalen zodat ze er onderdoor kunnen? Krijg je een station met sporen op verschillend nivo, afhankelijk van de ruimte kan dat best mooi overkomen. Als dat toch niet mogelijk was zou ik alsnog wel het rondrijden als optie houden.

En daar geeft Roel een mooie aanzet. Als je het verbindingsspoor tussen de onderste en bovenste spoorlijn weghaalt, kan je een boven en beneden station bouwen. Het bovenstation is het kopstation in oude vorm, het beneden station het doorgangsstation. Wel verlies je dan weer het voordeel van de trein blijvend latenrijden, aan de andere kant komt er een extra speelmogelijkheid voor terug.

Groet,
Michel

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2012, 11:49:15 »
De interesse in de hobby schommelt nogal tussen heel veel tot bijna niks door omstandigheden als school enzo maar het zit ondertussen weer op een piek ...

In mijn schooltijd dacht ik ook dat ik weinig tijd had. Geniet er nog maar van.
Straks: een baan, vrouw, eigen huis, kindjes. Vooral die laatsten kosten je een aantal jaren veel tijd (wat je ook voor geen goud wilt missen!), met een afname van je persoonlijke activiteiten.
Kids op de middelbare school, dan neemt je eigen tijd weer merkbaar toe.
Dus: laat je niet weerhouden en duik gewoon in die modelspoorhobby als je het leuk vindt. Je baan hoeft niet morgen af te zijn...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

mees

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2012, 20:46:47 »
Thx voor alle reacties :)
Ik moet alleen wel zeggen dat het budget enigszins een probleem vormt  ::) dus dat ik toch wat kleiner ga beginnen. Ook is de tijd dat ik nog bij mijn ouders woon een issue... naja ook niet echt anders kan vaders er nog altijd mee door  ;D die heb ik toch ook stilletjes aan de hobby geholpen ^^. Ik zal later deze avond even mijn nieuwe versimpelde plan tonen. Ik wil er eerst zelf tevreden mee zijn maar dat vind ik lastig want ik heb in eens veel meer ruimte...

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2012, 22:23:52 »
Aha, een pa die wilt helpen, uitbuiten!!! budget een probleem, nu al, wat moet dat dan later, als MarcNL omschrijft, dan nog maar echt weinig budget, zonder goede afspraken met je toekomstige partner...
Laat je pa NU maar schuiven. ;D 8) ;D
Bouw op modules, dat ik makkelijker met verhuizen en je hoeft niet eens helemaal je baan op te breken, veel delen zijn opnieuw bruikbaar.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

mees

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2012, 23:05:20 »
Ik ben nog niet echt bezig met de toekomst to be honest... En ook of mijn pa mij financieel wil helpen is nog de vraag, maar het valt te proberen  ;D Verder laat het 'versimpelde' plan nog even op zich wachten want mijn hoofd zit vol ideeën maar het ziet er allemaal niet mooi/ goed uit...

mees

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2012, 23:42:09 »
Bij deze het baanplan, ik heb dit plan net serieus in een kwartier verzonnen door even het goeie plaatje van internet af te hebben gehaald en inspiratie op te hebben gedaan  (y) Dan hier het baanplan.

er zitten 2 soort van verborgen keerlussen in die ik al in de tekening heb geïsoleerd. verder heb ik de mogelijk om een beetje te rangeren. graag jullie meningen :)

EDIT: het is een compleet nieuw baanplan dan hiervoor want na nog een paar keer naar de vorige te hebben gekeken was die toch te saai en deze geeft veel meer voldoening. Maarja.. je weet maar nooit dat kan morgen ook anders zijn.. Maar ik vond het niet nodig om weer een nieuw bericht te plaatsen dus dan maar op deze manier :)
« Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 01:58:11 door mees »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2012, 08:20:36 »
Weer een slaapdagje op school vandaag aan de tijden te zien:)

Om eerlijk te zijn, vind die laatste saai, die eerste zit tenminste rangeer werk in. Je kunt daar van station naar station rijden, en als je die ronde om het station doet kunnen je treinen ook een rondje rijden.

Die tweede is meer rondjes rijden, wel met wat verschillende mogelijkheden en keer acties, maar het blijven rondjes rijden. Met 1 klein kopstation waar je wat rangeerwerk hebt.

Hangt er natuurlijk vanaf waar je voorkeur naar toe gaat, rijdende treinen, of rangeerwerk?

Met oog op budget, heb je al iets aan materiaal, of moet je echt nog helemaal beginnen?
Dit met de vraag van welke eenvoudiger te beginnen is. Je laatste plan heb je ook 15 wissels nodig.
Je tweede plan kun je beginnen met 8 wissels, je hebt dan je station, het rondje er omheen, en aan de andere kant het rondje.
Later kun je dat dan uitbreiden.
Je laatste plan kun je ook nog wel wat eenvoudiger beginnen, maar dan wordt het naar mijn idee nog saaier.

En als je ooit gaat verhuizen kunnen modules handig zijn, maar ja, dan moet je in de nieuwe woning wel weer een ruimte hebben waar je met die modules ook uit komt.

mees

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2012, 21:37:41 »
Ja i know het was weer laat  ::) dat doe ik eigenlijk standaard... mss ben ik daarom altijd zo moe.....  ;D. Maar ik heb nu pas door dat ik idd het eerste plan in 2 delen kan maken wat het idd wel veel beter maakt... IK ga eens even kijken hoe dat uitpakt qua prijs en hoe het eruit ziet enzo :) dat zien jullie later op de avond (dus mss weer rond 2en ofzo ben morgen toch vrij  ;D) Thx voor de tip!  (y)

Verder heb ik nu 3 treinen maar daarvan kan ik er eigenlijk maar 1 gebruiken want de andere hebben panto's en ik vind het toch wel mooi/ realistisch om alleen maar diesel te hebben (mss ook nog stoom maar daar voel ik minder voor) en de diesel die ik nu heb is een moderne lok dus ook daarvan ben ik nog niet zeker of ik die ga gebruiken...

mees

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2012, 22:06:29 »
Antwoord komt toch sneller dan verwacht ;)

het is alleen dat ik bovenaan nu wel erg leeg vind dus als jullie tips hebben, brand maar los!  (y)

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #13 Gepost op: 06 September 2012, 03:40:46 »
Hallo Mees,

ik zou me er geen zorgen over maken dat het bovenin nog wat leeg is. Als je later de uitbreiding gaat maken is dat gauw gevuld en je kan het landschap e.d. toch al maken daar, dan hoef je later alleen de rails toe te voegen. Wel zou ik die twee korte kopsporen anders leggen. Koppelen in een boog is lastig, dus ik zou die sporen altijd recht leggen (vanaf het wissel) en wellicht ook wat lager in het station laten beginnen, zodat je wat meer lengte ter beschikking hebt. Ook de keerlus bovenin zou ik leggen zoals je die in je plan had staan (2 hierboven dus). Anders wordt het later lastig de uitbreiding er in te maken zoals je dat getekend hebt.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

mees

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2012, 12:07:09 »
Nou ben ik een keer niet degene die laat wakker is  ;D. Maar thx voor de reactie ik had dat idd ook al bedacht van die keerlus... maar ik moet dus eigenlijk gwn mijn baanplan houden zoals het eerste baanplan maar dan dus zonder de sporen naar het linker station?

MC (Mark) bedankt voor je pb'tje ik ga eens even kijken of ik het kan verwerken in het grootte baanplan.