Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Plan K is gearriveerd  (gelezen 65026 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #165 Gepost op: 23 September 2012, 21:14:57 »
Ook bij mij is plan K gearriveerd (y)
Eerst maar eens begonnen met mijn verbouwde Fleischmann K's naast de nieuwe Elotracks te te zetten, kan ik langzaam wennen aan de overgang. En die verbouwing was al zo'n verbetering... ;D.





Zo, nu mag'tie langzaam tevoorschijn komen;




De kop wat dichterbij;




Wat er binnen te zien is;


en zonder vel;


Alles bij elkaar; Wel aardig, best wel leuke aankoop. ;D ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #166 Gepost op: 24 September 2012, 00:41:15 »
Heeft iemand al met de rijtuigen gereden?
We weten nu vrij goed hoe de rijtuigen eruit zien.
Maar hoe zit het met de mechanische eigenschappen?
Werkt bijvoorbeeld het kortkoppelmechaniek naar behoren?

Hallo,

Foto, boven Plan D, onder Plan K.



Het kortkoppelmechaniek is vrijwel hetzelfde als dat van de Roco Plan D. Een aantal malen is hier het achterste draaistel ontspoort als het rijtuig aan het einde van de trein loopt.
Het is zo dat bij een bocht het draaistel de koppelingsboom iets meeneemt, dat is op zich niet erg, als hij na de bocht maar in de rechtuitstand terugveert. Bij mijn exemplaren zaten er bramen op de koppelingsboom bij de rode pijl, hier door veert deze niet goed terug en blokkeert daarmee het draaistel als dit de andere kant op wil draaien. Nadat de bramen verwijderd waren, geen ontsporingen meer gehad.

De Roco Plan D heeft aan één kant van het rijtuig twee nokjes die op het draaistel rusten, hierdoor staat het rijtuig stabiel. De Plan K heeft dit niet, hierdoor is het rijtuig een beetje wiebelig. Overigens net als de stalen D en de Plan N waarmee hij in dezelfde trein zit.

Als je het model in de handen hebt, vind ik enkele details ook wat grof, maar als geheel met die kleur blauw, echt heel gaaf  (y).

Groeten Jan.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2850
  • Duitsland TP III/IV
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #167 Gepost op: 24 September 2012, 00:45:31 »
Mijn setje Plan K's i.c.m. Plan N en stalen D heeft afgelopen vrijdag moeiteloos rondgereden op de baan van onze vereniging.
Geen haperingen, trammelant of andere ongemakken.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #168 Gepost op: 24 September 2012, 00:51:37 »
Vrijdag kreeg ik een telefoontje van mijn winkelier. Morgen ga ik ze halen maar ik zal toch heel goed opletten deze keer. Moet je eigenlijk altijd natuurlijk wel, maar een gewaarschuwd mens telt voor 22 tegenwoordig! ;D.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1419
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #169 Gepost op: 24 September 2012, 11:39:29 »
Heel erg mooie rijtuigen, die mogen wat mij betreft ook wel in N uitkomen!

Groeten,
Oscar
Maar heeft Arnold deze dan al niet eens uitgebracht, het staat me bij dat ik zoiets in de magazijnen heb.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #170 Gepost op: 24 September 2012, 12:50:37 »
Geen plan K, maar Arnold heeft plan D volgens mij uitgebracht. Was dacht ik maar een type bak met meerdere opschriften om verschillende types plan D voor te stellen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #171 Gepost op: 24 September 2012, 12:59:46 »
Ze zijn wel eens als plan D verkocht maar de bak was wl degelijk een plan K. Deze plan K was het laatste N-modelletje dat ik kocht voordat er overgestapt werd naar HO. Besteld bij Kruipers Hobbiehuis, n.a.v. hun advertentie in de Railhobby, eind 1985 als ik het mij goed herinner...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #172 Gepost op: 24 September 2012, 13:23:43 »
Is bij jullie de afstand tussen de K en de stalen D gekoppeld (beide met uitgeklapte vouwbalgen uiteraard) ook zo groot?
Is er iets voor te verzinnen dat ze korter koppelen zonder het risico op overbufferen?
GJP

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #173 Gepost op: 24 September 2012, 14:15:13 »
Ivo TB laat op pagina 11 zien dat de Plan K en Stalen D keurig strak gekoppeld zijn. Heb je wel kortkoppelingen toegepast?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #174 Gepost op: 24 September 2012, 14:16:51 »
Ja,....eh,......nou.. Ze staan tegen elkaar, maar er zitten geen koppelingen in de NEM schachten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #175 Gepost op: 24 September 2012, 14:19:13 »
Ok, had ik niet gezien. Staan ze MET kortkoppelingen dan ver uit elkaar? En hoe ver is ver?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #176 Gepost op: 24 September 2012, 14:19:19 »
Maar heeft Arnold deze dan al niet eens uitgebracht, het staat me bij dat ik zoiets in de magazijnen heb.
Die zijn al meer dan 25 jaar oud, tijd voor een nieuwe uitgave. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #177 Gepost op: 24 September 2012, 14:24:04 »
Mispoes laat op pagina 7 foto's zien van Plan K met Stalen D waar wel een kortkoppeling aan de rijtugien zit (Roco). De bakken staan inderdaad wat ver uit elkaar.  :(

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #178 Gepost op: 24 September 2012, 14:47:33 »
Lekker dan Ivo  ;).
Ik gebruik Roco kortkoppelingen en volgens mij zijn dit de kortstkoppelende kortkoppelingen (had een titel van Suske en Wiske kunnen zijn).
Ruimte is toch gauw een 3 a 4 mm in rust en getrokken gaat het al snel naar de halve cm. Lijkt mij niet een kwestie van de houder iets inkorten zoals ik dat bijv. met de plan E van Artitec wel heb gedaan.

Gert Jan

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Plan K is gearriveerd
« Reactie #179 Gepost op: 24 September 2012, 16:45:15 »
De mijne staan ook tussen een Stalen D en Plan N, waarbij de ruimte tussen Plan K en Stalen D inderdaad groter is dan tussen Plan K en Plan N (NB. met Roco-kortkoppelingen).
Verder lijkt het inderdaad of er bij draaistellen en/of kortkoppelingsmechanisme hier en daar wat 'scherpe kantjes' zitten die een goed functioneren in de weg staan. Heb nog niet gekeken wat er precies aan de hand is, want als ik het geheel met een beetje beleid - lees: op schaalsnelheid - door de (GeoLine-)wisselstraten laat rijden, blijft alles op de rails.
Al hoor je ook dan geluidjes die duiden op het overwinnen van de hierboven genoemde scherpe kantjes.

Verder niets dan lof over de rijtuigen. De ontbrekende vouwbalgen worden nageleverd, en dat geldt ook voor de bij mijn exemplaren door de verpakking platgedrukte (en in één geval gebroken) handgrepen. Enige opvallende uiterlijke minpuntje zijn de nogal grove handgrepen naast de deuren. Iets wat optisch nog wordt versterkt door de lichte kleur, waarschijnlijk. Eigenlijk - maar da's hier vast vloeken in de kerk - vind ik van een afstandje de meegegoten Plan D handgrepen er beter uitzien. Tenminste, onder de bij mij normale modelbaan-condities. En met mijn sterkte van brilleglazen  8)

Eric
« Laatst bewerkt op: 24 September 2012, 20:34:29 door NS-freak »