Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43

Auteur Topic: Nieuw baanplan voor modelbaan  (gelezen 9678 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Nieuw baanplan voor modelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 17 December 2012, 19:19:04 »
Het voordeel is dan dat als de computer een trein verwacht op de uitrijwisselstraat én een andere trein schiet door dat er alsnog een noodstop plaatsvind, bij voorkeur vóór de grote knal. Is dit werkbaar/uitvoerbaar?

Zou kunnen maar wel wat overkill. Als je de wisselstraat al gedetecteerd hebt dan heb je al spookdetectie. Dan krijg je automatisch een stop als een melder bezet gemeld wordt die koploper niet verwacht.

Tweede vraag is: is het met een dergelijk scenario ook nog mogelijk het schaduwstation dynamisch te maken (met koploper en lichtsluisjes van bijv. Huub)?

Dan had je de boel niet helemaal hoeven voorzien van detectie. De lichtsluizen vervangen namelijk een aantal bezetmelders. Je moet wel zorgen voor een goede werking van je wissels. Dus zorg voor een goede wisselaandrijving. Daarnaast is het schaduwstation dan maar één richting en de wissels aan één zijde mogen c.q. moeten open te rijden zijn.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2012, 23:04:50 »
Ik denk dat ik het lichtsluis idee met het dynamisch schaduwstation toch maar moet laten varen. Hoewel het een groot voordeel heeft qua ruimte gebruik, heeft het (in mijn ogen) ook een groot nadeel voor wat betreft de detectie. Achtergebleven wagens zullen immers onopgemerkt blijven door de niet-volledige detectie.

Zo langzamerhand begint het hele idee steeds concretere vormen aan te nemen: ik heb wat Peco rails en wissels laten komen. Ook heb ik een paar servo's besteld bij Conrad, en staat er een servodecoder in bestelling.
De vorige baan werd aangestuurd met Koploper en een Multimuis setje. Hier hangen meerdere boosters aan wordt de terugmelding geregeld via de S88 bus.
Hiervoor in de plaats is er een Intellibox 1 binnengekomen. Deze wil ik via Loconet aan de Koploper computer knopen, en dan via de Digirails DR4088LN-2R een (of meerdere ;-) S88 bus(sen) aansturen. Aan 256 contactpunten heb ik in ieder geval niet genoeg... :-).

Eerst wil ik een proefstukje maken met een wissel en servo, eens kijken hoe dat werkt en bevalt. Ik merk keer op keer dat onze huidige magneetspoeltjes oud beginnen te worden: er treden af en toe spontaan breuken op in de spoeldraad, zonder dat er ook maar aangezeten wordt. Gewoon door het heen en weer schuiven :p.

Ik zit nu vooral nog te twijfelen tussen "alle Flm rails eruit en Peco er in", en "ondergronds Flm blijven gebruiken, met Flm wissels maar aangepast voor servo's, zodra dat op is verder met Peco". Waarschijnlijk wordt het het laatste :-). Ik krijg het alleen niet getekend, dus het blijft wel dit baanplan.. ;-), mét derde spoor richting  draaischijf.

Groet,

Richey

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 December 2012, 23:22:29 »
Ik denk dat die volledige detectie niet zo heel veel toegevoegde waarde heeft boven het dynamisch blok.
Hoe vaak gebeurt het dat een trein spontaan in tweeën breekt? Als het vaak gebeurt, is er iets mis met trein en/of baan, dan zou ik dat oplossen. Als het incidenteel gebeurt, wat zijn dan de gevolgen? Meestal beperkt het zich tot een achteropkomende trein die aan de voorkant ineens wat langer is geworden.
Bovendien de vraag of een achtergebleven wagen gedetecteerd wordt. Zeker als de betreffende wagen door een ontsporing is achtergebleven, is die kans heel klein.

Huub

Richey

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 December 2012, 23:48:45 »
Huub,

Die vraag heb ik mezelf (uiteraard) ook gesteld. Ik merk alleen wel dat ik er elke keer ziek van ben als bijvoobeeld een Fleischmann 1200 achterop een Stalen D klettert (bij wijze van spreken...). Dat wil ik toch proberen te voorkomen... ;).
We rijden toch met vrij veel (ouder) spul, vooral qua rijtuigen. De kans dat een koppeling door ouderdom "wat minder" is geworden is dus altijd aanwezig. Het probleem van de baan speelt uiteraard ook, maar daar gaat juist dit topic over, dat moet verholpen worden.. ;).

Groet,

Richey

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2012, 10:35:08 »
Ik kan je redenatie wel volgen, maar zou het toch in de eerste plaats in betere koppelingen zoeken.
Je hebt allemaal rechte sporen in je schaduwstation, dus de kans dat daar iets misgaat, is vrij klein. Als je dan ook de snelheid in het schaduwstation flink verlaagd, kun je de sporen net wat effectiever gebruiken (de trein staat eerder stil na het vrijkomen van de lichtsluis), de kans op spontaan ontkoppelen wordt op dat gedeelte een stuk kleiner en gebeurt dat toch dan klettert de 1200 niet meer op de stalen D, maar is er gewoon sprake van opduwen of koppelen ze aan elkaar.
Bovendien blijft de vraag of een achtergebleven wagen wel gedetecteerd wordt, ik zie bij mezelf toch wel regelmatig dat het laatste wagentje van de trein erg onbetrouwbaar gedetecteerd wordt. Ongetwijfeld vuile wielen en/of rails, maar dat gebeurt nu eenmaal in de loop der tijd.
Dus als die losse wagendetectie de enige reden is om geen dynamisch blok toe te passen, zou ik het toch nog eens heroverwegen. Just my two cents.

Huub

M. Regensburg

• Offline Offline
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2012, 18:57:37 »
Even nog een opmerking mbt de hoogte. 50 cm is erg laag, wij hadden/hebben de tafel op 60 cm hoogte en dat gaf soms al problemen (zeker als je al wat ouder wordt) en we werden het al gauw zat om te tijgeren.

Reden voor ons om de tafelindeling en waar mogelijk de hoogte om te gooien.

8 jaar ploeteren onder een (te lage) tafel heeft effect gehad.

Gr,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2012, 20:17:11 »
Daar is absoluut over nagedacht, op papier heb ik het eigenlijk volledig uitgetekend met delen op het bovenste en middelste niveau die via pianoscharnieren omhoog te zetten zijn. Je kan er dus wel onderdoor, maar ik hoop toch dat het eigenlijk nooit nodig zal zijn (en je er altijd van de gewone kant bij kan... :-)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2013, 11:37:33 »
wat een enorm baanplan heb je ;D
Een ding dat me opvalt is dat je volgens mij geen rekening houdt met alles onder de baan/plaatdikte.
Je spreekt over 3 niveaus met elk 15 cm tussenruimte. Dan kom je op 3xplaatdikte+onderbouwend frame+2x15cm+50cm.
Met 15 cm kom je op ongeveer 7 cm vrije ruimte als er een trein staat en niets boven zit.
Hier moet ook nog de onderbouw van het volgende niveau bij en eventueel de servo aandrijving daarvoor.. Al met al hou je dan nog iets van 4 cm over, en dat is vrij krap denk ik.
groeten,
Auke

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #23 Gepost op: 10 January 2013, 15:51:04 »
Dat is wel dusdanig "krap" dat als er ooit een trein ontspoort in een niet zichtbaar deel (en je er hopelijk van buiten bij kunt komen) je de trein nog niet zal kunnen weghalen/hersporen.
15 cm ruimte (in of excl rails en evt ballast ?) is dusdanig krap dat je enkel je probleem maar zult kunnen bekijken want erbij komen met een hand is na bedrading e.d. bijna onmogelijk.
(zoals door TS al is gezegd "ik hoop dat t nooit nodig zal zijn",ga altijd uit van de rotste situatie en zorg daarop dat je ten alle tijde normaal iets kunt herstellen/oplossen anders dan ben je het zo zat)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Richey

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2013, 14:19:45 »
Er komen inderdaad wel overal "paniek" plekken, om er goed bij te kunnen komen.
Ondertussen maar eens de Engelse economie gesponsord:

En nu heb ik geen smoesjes meer...  ;D

Groet,

Richey

Richey

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2013, 23:01:37 »
Keuzes keuzes keuzes...

De onderbouw staat, ik twijfel nog over een nieuw "wat zijn we aan het bouwen" draadje... Ingewikkeld was het wel, de zoldervloer lijkt nog erger te hobbelen dan ik al dacht, en ik heb alles met de waterpas uit moeten meten.

Nu alleen een digitaal zijstapje: Ik heb hier een Intellibox 1 staan als centrale. Die gaat via Loconet naar Koploper voor de computer.
Dan heb ik nog een Tams B-2 booster, en nog twee of drie Roco 10764 boosters. En nu zit ik te twijfelen wat verstandig is: Naar schatting heb ik 5 boosters nodig (als ik het netjes wil doen), maar wat werkt een beetje fatsoenlijk?
De roco's schijnen met een schakelingetje bruikbaar te zijn, maar als het betrouwbaar werkt wil ik ook wel verder met de Tams B-2 boosters, waarbij ik het ledje en het kortsluitknopje mooi kan doorlussen naar een schakelpaneel. Zo kan ik mooi zien waar een sluiting plaatsvind, en deze ook lokaal opslossen zonder dat Koploper meteen op zijn gat gaat :-).

De IB zelf wil ik verder niet gebruiken als booster, maar enkel als centrale.

Groet,

Richey