Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: kopverlichting dubbeltractie  (gelezen 2097 keer)

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
kopverlichting dubbeltractie
« Gepost op: 20 August 2012, 22:09:07 »
Hallo,

Ik mag me de gelukkige eigenaar noemen van twee mooie gele hondekopsetjes.
Mijn wens is altijd al geweest om deze zowel in dubbeltractie te laten rijden als solo.
Nu zit ik met een vraagstukje, hoe kan ik de stuurstandverlichting digitaal schakelen zodat de binnenste koppen bij dubbeltractie uitgeschakeld zijn en dat ik bij solo rijden deze verlichting wel weer kan schakelen?
Heeft iemand een idee? Ik ben handig met een soldeerbout en ga geen uitdaging uit de weg.
Ik had ooit eens iets gehoord van een relais aansluiten op de paarse draad van de ESU lokpilot v3.0 welke ik gebruil. Maar zijn deze relais ook in 18 volt te verkrijgen? En zoja.....waar?

Groetjes,

Bart2008

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2012, 22:21:26 »
Als je de front en sluitseinen apart op een functie van je decoder aansluit kun je door middel van functiemapping op de decoder alles aan en uitzetten wat je op dat moment nodig hebt. Koppel je, dan doe je de lichten in het midden uit. Ontkoppel je, dan doe je ze weer aan.

dirkjan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2012, 22:57:58 »
Iets gedetaillerder. Veel decoders hebben extra functieuitgangen met een groene en een paarse draad. Bijvoorbeeld de ESU Lokpilot. Daarop kun je bijvoorbeeld de kop- en sluitverlichting van de motorloze bak aansluiten. Die hebben immers een eigen bedrading via de koppeling tussen beide bakken. Die bedrading moet zijn los te maken en apart aan te sluiten. Vervolgens kun je via function mapping die uitgangen ook rijrichtingafhankelijk maken en bijvoorbeeld beide op f1 laten reageren.

Een alternatief is inderdaad die verlichting via een relais te laten lopen en dat relais dan via een aparte functieuitgang schakelen. Maar dat hoeft niet meer met alle nieuwe mogelijkheden van de decoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2012, 10:16:10 »
Henk,

Hoe kom ik in het programma van functiemapping? ik heb de lokpilot v3.0 en een multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2012, 13:10:25 »
Wat dacht je van de handleiding  :-\
Zat bij je decoder en anders gewoon bij ESU te downloaden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2012, 17:01:29 »
Prachtig antwoord. Bedankt.

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2012, 17:05:29 »
Ik heb de site van ESU bekeken en de nederlandse handleiding gedownload. Gelukkig was ik nog niet begonnen met de installatie van alles want het blijkt dat LED verlichting niet rechstreeks aan de decoder gekoppeld mag worden. Dit zou ikhouden dat de ledjes doorbranden. nu even uitzoeken welke weerstand ik nodig heb. Proberen is de kunst van het testen zeg ik altijd maar.

Heren voor zover bedankt en ik laat het resultaat wel eens zien.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2012, 17:34:33 »
Een veilige weerstand is meestal 4k7 of als je heel veilig wilt zitten 10k, maar dan is ie meestal wel erg zwak.

dirkjan

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2012, 19:52:43 »
Dat hangt sterk af van waar je de decoder aansluit. Als je de decoder aansluit op de lokprint dan zitten daarop meestal al de weerstanden voor de ingebouwde LED's. Extra weerstanden maken de LED's dan alleen maar veel gedimder.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2012, 19:59:46 »
Spoorgenoten,
Als er sprake is van de hondekop van piko dan zitten er weerstanden op de printjes van de front en sluitverlichting. Deze kunnen om die reden gemakkelijk omgeleid worden naar de paarse en groene draad van de decoder.

Zelf heb ik de frontverlichting gesplitst om zodoende ook een rangeerlicht te kunnen nabootsen. Hierbij 1 led aan de witte draad laten zitten en de andere op de groene draad zonder een extra weerstand te plaatsen. Vervolgens functiemapping en klaar. Dit alles zoals al eerder hier op het forum besproken.

spoorse groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 20:35:21 door Hans.F »

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2012, 13:14:27 »
@Bart,

Waar heb jij die nederlandse handleiding gedownload. Ik kon zelf alleen engels en duits vinden op hun site.
Ik heb zelf een lokpilot V4.0 en de bijgeleverde handleiding was alleen in het duits.

Gr,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2012, 13:30:55 »
Bij de Belgische vertegenwoordiger neem ik aan.

http://www.loksound.be/manual/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2012, 13:34:32 »
Hartelijk dank.
Heb de handleiding gevonden op die site.
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2012, 10:11:55 »
@Bart,

Waar heb jij die nederlandse handleiding gedownload. Ik kon zelf alleen engels en duits vinden op hun site.
Ik heb zelf een lokpilot V4.0 en de bijgeleverde handleiding was alleen in het duits.

Gr,
Michael

Hoi Michael,

Ik heb de handleiding naar je toe gemaild.

Groetjes,

Bart2008
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 11:11:16 door JeroenJens. Reden: Leesbaarheid verbeterd. »

Bart2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Ik ben gek..................op NS treinen
Re:kopverlichting dubbeltractie
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2012, 10:14:04 »
Ik moet toch eerst naar beneden scrollen eer ik handel hahaha. Bedankt mensen, ik ga aan de slag.
Het enige wat ik nog wil leren is functiemapping. En ik ben ook benieuwd hoe de rangeerlicht tot stand is gekomen haha.. Nee ik ben niet veeleisend, alleen maar leergierig haha