Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:30:44
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
  

Auteur Topic: Onbekend object naast het spoor?  (gelezen 9260 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #30 Gepost op: 18 August 2012, 12:43:32 »
Voor degenen die het in streetview willen bekijken, het betreffende objest staat bij de overweg in de Hof van Halenweg, bij Hooghalen.
Het staat in een driehoekig stuk grond met gras er op. Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #31 Gepost op: 18 August 2012, 12:52:31 »
Ik heb er nog een gevonden:
Jagerstraat, Taarlo Wat gelijk weer een vraag oproept: wat zijn die witte ronde emmers/tonnetjes die daar in de grond zijn gedrukt/gegraven?
Jeroen

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2012, 12:55:10 »
ik vind het allemaal prachtige verhalen maar dit lijkt gewoon een standaard lekverklikker voor een mantelbuis onder het spoor.
Omdat je onder het spoor nooit direct met je mediumvoerende pijpleiding door mag maar dit altijd moet gebeuren door er een extra beschermbuis (mantelbuis) moet je de einden met manchetten afdichten. hierdoot ontstaat een holle ruimte tussen de mantelbuis en mediumvoerende buis. Mocht nu de mediumvoerende buis lek raken onder het spoor (of een weg, daarkomen ze ook voor) kan dit middeld deze lekverklikker geconstateerd worden.
Zoals deze staan er nog honderden bij allerlei mantelbuizen in het land, vooral daar waar oudere pijpleidingen sporen of wegen kruisen waar in tientallen jaren nooit iets gewijzigd is.
Lucien

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #33 Gepost op: 18 August 2012, 13:07:10 »
Klinkt aannemelijk  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #34 Gepost op: 18 August 2012, 13:14:39 »
Maar wel een stuk minder spannend dan sommige andere dingen die hier voorbij kwamen...  ;D

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #35 Gepost op: 18 August 2012, 13:15:55 »
Die in Hooghalen kan heel goed van een gasleiding van het energiebedrijf zijn. aan de andere kant van het spoor loopt namelijk een hoge druk gastransportleiding van Gasunie, en daar staat ook een gasontvangststation, waar Gasunie zijn gas verkoopt aan een energiebedrijf.

@NS8714: klopt, hoewel werken met gas ook heel spannend kan zijn (Edingen)
Lucien

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #36 Gepost op: 18 August 2012, 13:30:15 »

Halverwege de jaren zestig was de IJssellinie achterhaald en werd besloten deze te ontmantelen. In samenhang daarmee werden de opslagplaatsen van de NS (en de strategische locvloot) ontmanteld en afgevoerd.


You're taking us in the maling, toch? Ik ken de geruchten, maar het lijkt me vrij onmogelijk om in de jaren zestig 50 locs uit hun schuilplaats te halen en alsnog onopgemerkt door liefhebbers weer te laten verdwijnen. Er was ook geen reden meer om dit in het geheim te doen, dus waarom zo stiekem? Als je bewijsmateriaal hebt, dan ben ik daar erg nieuwsgierig naar.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #37 Gepost op: 18 August 2012, 13:35:25 »
Just pulling your leg, mate...  ;D

Ik probeerde de inderdaad bestaande geruchten even aan te wakkeren. Maar inderdaad, er is in Nederland inderdaad nooit een strategische reserve aangelegd. Er waren ook maar weinig locs echt geschikt voor, gezien de leeftijd van het NS locpark indertijd.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #38 Gepost op: 18 August 2012, 13:38:03 »
jij schavuit :o! Was natuurlijk ook wel wat wishful thinking van mijn kant ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert1

  • Gast
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #39 Gepost op: 18 August 2012, 13:49:36 »
Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.

Een parkeervak voor beneluxspoor-bedevaartsgangers die deze bijzondere plek vanaf nu met een bezoek zullen gaan vereren?   8)

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #40 Gepost op: 18 August 2012, 13:55:54 »
jij schavuit :o! Was natuurlijk ook wel wat wishful thinking van mijn kant ;D

Van mij ook hoor.  ;D
Er heeft ooit een gerucht de ronde gedaan dat er in de jaren '70 nog een 3300 in Polen aanwezig was. En uit lijsten met locnummers die door de USSR zijn geconfisqueerd, zou af te leiden zijn dat er een 3700 in Noord Korea terecht is gekomen. Stof genoeg voor een paar mooie verhalen/geruchten.

Gert1

  • Gast
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #41 Gepost op: 18 August 2012, 14:19:39 »
Verder ligt daar nog iets, waarvan je je kan afvragen wat het is, nl. een rechthoek met grijze steenslag, direct naast de weg.

Ik kom terug op mijn vorige oplossing. Bij nader inzien is het toch een graf voor Han's tuinkabouters.  8)

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 18 August 2012, 14:30:50 door Noordwaarts »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #42 Gepost op: 18 August 2012, 14:59:34 »
Dan was t zeker een duitse tuinkabouter die dom was.
Die kon het gezegde nog niet,wie een kuil graaft voor een ander ......  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #43 Gepost op: 18 August 2012, 15:49:45 »
Just pulling your leg, mate...  ;D

Ik probeerde de inderdaad bestaande geruchten even aan te wakkeren. Maar inderdaad, er is in Nederland inderdaad nooit een strategische reserve aangelegd. Er waren ook maar weinig locs echt geschikt voor, gezien de leeftijd van het NS locpark indertijd.
In engeland hebben ze toch een soortgelijk verhaal met als hoofdrolspeler de "Box tunnel" Daar zouden ze in de Koude oorlog in een zijtunnel stoomloks hebben opgeslagen omdat deze bij een atoomaanval nog te gebruiken zouden zijn, terwijl de diesels en eloks het niet meer deden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Onbekend object naast het spoor?
« Reactie #44 Gepost op: 18 August 2012, 16:13:37 »
Van mij ook hoor.  ;D
Er heeft ooit een gerucht de ronde gedaan dat er in de jaren '70 nog een 3300 in Polen aanwezig was. En uit lijsten met locnummers die door de USSR zijn geconfisqueerd, zou af te leiden zijn dat er een 3700 in Noord Korea terecht is gekomen. Stof genoeg voor een paar mooie verhalen/geruchten.

Bedoel je dit?
Russische lijsten met Nederlandse stoomloks


Ik had dit al een tijdje opde zijlijn staan, maar wie weet hier iets meer van?
Stoomlocs, die na WW2 in Rusland zijn achtergebleven of vanuit oost Duitsland naar Rusland zijn gekomen. De lijsten komen grotendeels overeen met hetgeen in het recent  verschenen boek van Waldorp is gepubliceerd.
Interessant detail is dat er een reeks stoomlocs in de 50er jaren is verkocht aan Noord Korea (voor $1,75/ton) waaronder enkele NS loks. Ook lijkt de 3792 terug te komen.

I searched again Russian lists and I found in so called "bes serija" list (lokomotiven ohne Reihenbezeichungen ) three 2C ( 4-6-0 ) locomotives of  interest.

3517  2C                  allocated   1.4.1946  Juzh ( Southern ) + 1951
3652  2C                  allocated     10.1947 Juzh ( Southern ) + 1948
3792  2C                  allocated         1948  Lith  ( Lithuania )  ->  ?

It seems that at least 3792 was NS locomotive,one of the two dissapeared
from post WW2 list. This list was completed of different Soviet Railway´s locomotives and is
available in St.Pb Railway Museum. Some locos in the list were registered with their road nos, but some only by available factory numbers or something between them.
One 1E-h2 locomotive is simply shown only 146-14 .One can only guess what that meant.
Five different locos are in the list shown as No 3. The Korea info I have comes mainly from ex USSR.

Als ik verder op de lijst kijk kom ik dit tegen:

3219  C-n2     Werk   23    1900  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
3311  C-n2     Schw 7306  1920  DRo 15.11.1952 transrerred for delivery to Korea
note this loco appears as 3411, a clercial error
3420  C-n2     Schw 7315  1920  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
6222 1D1-h2   Hohz 3199  1913  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
8723  Ct-h2    Schw 7905  1922  DRo no available information
8735  Ct-h2    Werk  585   1929  DRo no available information

So, how many locomotives ended to Korea remains, at least for a while until all archives are open, a mystery.
The North Koreans paid from all these locomotives only § 1.75 per dead weight ton ( scrap metal price ) and there were a lot of them. The Germans list show them all as scrapped or withdrawn from their books. I think the last delivery in 1953 ended to some side tracks in Russia and never reached Manchuria because of Armistice in July 27.1953. Nothing of 3792 and 3797. This is a nice place for locomotive historians to cover up.

PS. May I point out that a number of locomotives witch appear in DRo lists
are also in Russian lists.To who we have to believe.
RDB Köningsberg 31.12.1944
3713  2C   BePe  5457 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3715  2C   BePe  5459 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3725  2C   BePe  5646 1913 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea,
3757  2C   Werk   332  1913 MPS Bf Kgb-Kuggen       + 1951 to Korea

From Soviet Occupation Zone in East Germany a number were painted to Korea after Stalin´s personal order to Mr Lazar Kaganovich then Minister of Ways and Communications.Most of the Dutch locomotives were allocated to Rugen Island.
At least one was taken over by the Russian Occupation Adminstration in 1946.

8219  Bt    Werk  114  1904 Rbd Magdeburg 1946 to Soviet Occupation Adminstration.
Few were also transferred to so called VEB industrial concerns in East Germany.
But the big flow came in 1951 and 1952 when 18 locomotives started their long trek to Mancurian Mudakiang Works for full capital repairs and go to North Korea.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.