Het huis waar ik woon stamt ook uit de jaren dertig van de 20e eeuw en hier gaan de ramen (houten kozijnen) naar buiten open.Groet,Jan
Nou, ik woon al m'n hele leven in jaren '30 woningen en heb om me heen ook veel jaren '30 woningen staan en daarvan gaan de ramen naar binnen open (houten kozijnen). Ook in de buurt waar deze kibri woning in het echt staat, gaan de ramen voornamelijk naar binnen open. Sterker nog: ik zie in die buurt nóóit een raam naar buiten open staan. Ik spreek dan wel over limburg. Het kan zijn dat per provincie/streek andere bouwwijzen zijn toegepast. Uit zowel veiligheidsoogpunt als bouwkundig oogpunt kan ik me moeilijk voorstellen dat de kozijnen naar buiten open gaan. Kozijnen die naar binnen open gaan hebben minder last van lekkages: het water kan immers niet langs de rand naar binnen sijpelen. Daar heb je met aluminium en kunststof minder last van omdat dat niet gaat werken.
Ik heb een hekel aan ramen die naar binnen open gaan, omdat ze in de weg zitten.
Uit zowel veiligheidsoogpunt als bouwkundig oogpunt kan ik me moeilijk voorstellen dat de kozijnen naar buiten open gaan. Kozijnen die naar binnen open gaan hebben minder last van lekkages: het water kan immers niet langs de rand naar binnen sijpelen.
De reden voor naar buiten openslaande ramen is (was) juist de waterdichtheid, vooral vroegâh dan. Tegenwoordig is er met kierdichtingen een beter resultaat te bereiken.