Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?  (gelezen 6573 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2012, 21:36:37 »
Ik heb vanavond uitgezocht dat de Re 4/4 I in de versie voor tijdperk III, bedrijfstoestand rond 1965, een jaar of zes geleden is uitgebracht door Trix, artnr. 22330. Dat wordt dus zoeken op internet. Helaas een loc die momenteel niet in Duitsland of Oostenrijk op eBay wordt aangeboden. Maar ik heb tijd ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 August 2012, 21:42:44 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2012, 13:11:36 »
Het zijn Trix-rijtuigen voor tijdperk 3. Dat deze rijtuigen wrsch lengtemaat 1:93 zijn, of misschien wel 1:100, vind ik geen probleem. In tegendeel: het grootste deel van mijn reizigersmateriaal is 1:93 (Fleischmann, Trix).

Je hebt zo misverstanden  ;D. Voor alle zekerheid dan nog maar even melden dat zowel de Leichtstahl-wagens van Liliput als van MaTrix op schaal zijn (1:87)  :D

@Ruud, je krijgt/hebt een PB over de Re 4/4 I

Marius.
Marius

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 15 August 2012, 14:07:57 »
Mooie, aparte loc, die Re 4/4 I in de bedrijfstoestand rond 1965. Binnenkort komt hij onverwachts toch naar Schwarzburg om wat grensoverschrijdend verkeer uit te voeren. De wagons zijn al onderweg ;D



Zo ziet hij/zij er in werkelijkheid uit:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 August 2012, 14:15:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2012, 15:09:00 »
Draai het idee anders eens om...duitse loks die in Zwitserland kwamen was vaker het geval. Het is voor een duitse lok geen probleem om onder zwitserse draad te rijden. Omgekeerd is dit voor zwitserse loks niet mogelijk ivm de zigzag van de stroomafnemer. In CH 15cm beide kanten van de rijdraad, duits is 30 cm. Wij halen binnen de kortste keren de bovenleiding naar beneden in Duitsland  ;D en daar maar je geen vrienden mee....  ;) Desalniettemin gebeurd het toch nog wel eens een enkele keer hoor, hoewel we volgends de voorschriften de rijweg in de gaten moet houden en we horen te weten welke sporen wel en niet bereden mogen worden.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2012, 15:26:36 »
Bas, ik begrijp je punt, maar mijn baan is gesitueerd in Duitsland. Vandaar dat ik graag eens een Zwitserse loc met dito rijtuigen op m'n baan wil laten rijden, komend uit Zwitserland. Helemaal realistisch krijg ik dit misschien niet voor elkaar, maar het gaat me er wel om de werkelijkheid niet al te veel geweld aan te doen. M.a.w. zo vormgegeven dat het eventueel zou kunnen.

Zeker ga ik het omgekeerde ook doen: een Duitse loc die op Duits grondgebied rijdt en uit Zwitserland komt met Zwitserse en ook een aantal Duitse rijtuigen.

Wat die pantografen betreft: ik heb inmiddels begrepen dat bijvoorbeeld de Duitse uitzichtstrein ET 91 (de zgn. 'glazen trein'), die ook nogal eens Zwitserland aandeed, voorzien was van twee verschillende soorten pantografen: voorop een Duitse en achterop een Zwitserse (of omgekeerd, daar wil ik van af wezen). Op deze manier werd het probleem van het kapot rijden van de bovenleiding prima omzeild.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 August 2012, 17:32:49 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 15 August 2012, 16:00:35 »
Aan het verhaal van Bas kan ik niets toevoegen: de GEOMETRIE is inderdaad naast die spanning van heel groot belang, vandaar ook dat die "Europa-lok" (Baureihe E410, later 184) van de DB VIER verschillende panto's had, net zoals dat zwitserse TEE-Treinstel...
Daarnaast zijn er bepaalde achtergebleven landen, die zulke ongein zelfs binnen de eigen landsgrenzen flikken  :-X
(Kijk naar de "quadricourants" van de SNCF: niet alleen de spanning verschilt maar óók die geometrie...)
Als ik het ooit goed begreep, was dat dan ook de reden dat Ir. Den Hollander (als nestor van de TEE) onze NL-bijdrage als Diesel uitvoerde...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 15 August 2012, 17:48:54 »
Hallo Ruud

Of je inframensen hebben de DB rijdraad op de SBB zigzag ingesteld. Dit fenomeen ken ik als ik naar Basel Badische Bahnhof rijd of Weil am Rhein. Ik rij daar naar DB reglement en signalen, maar met een BLS machine. Vanzelfsprekend doen de SBB collega's dat ook. In Schaffhausen en Singen gaat dat deels ook op deze manier. De afstand is een kleine 6 of 7 km zo. Dit is ook nog hoofdlijn trouwens, dus als de ICE te laat is, mag mij mooi achter me aan rijden...

Groeten

Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 15 August 2012, 18:00:01 »
 ;D ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 15 August 2012, 21:14:56 »
Nu we toch over de bovenleiding bezig zijn:



@Bas: Op de reis met de glazentrein (zie boven) kregen we in Basel Bad een SBB sleper op het dak. Later in Luzern bleken er toch problemen te zijn. We mochten even niet verder rijden van de loods. In mijn geheugen zit nog iets van een probleem met de aandruk tegen de rijdraad. Dus mijn vraag aan Bas: is er verschil tussen de aandruk kracht in Duitsland en Zwitserland?

Marius.
Marius

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 15 August 2012, 22:01:23 »
Hallo Marius

Ja, de druk is hier minder dan in Duitsland. Als dus inderdaad het sleepstuk is gewisseld, en daarbij de stroomafnemerdruk niet is aangepast, kan dat problemen veroorzaken. Daarom is op een gegeven moment het sleepstuk van de einholmstromabnehmer met een CH-schuitje uitgerust wat erop bleef zitten. Tevens is toen de druk aangepast naar CH standaard.

Groeten

Bas

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 15 August 2012, 23:16:36 »
Bas, bedankt voor de uitleg  (y)
Marius.
Marius

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 16 August 2012, 09:12:10 »
Vraagje over de loc. Kon je als conducteur vanuit de trein in de loc komen. Het lijkt of er een deur op de kop zit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2012, 10:06:22 »
Zo ziet het er wel uit, Gerard.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2012, 10:15:26 »
Glaserne zug wel in de juiste kleuren dan he!
http://www.glaesernerzug.de/gzs/gzfarben.htm
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Zwitserse elocs SBB op Duits spoor?
« Reactie #29 Gepost op: 16 August 2012, 10:32:35 »
Ja Gerard,
Deze loc is de "pendelzug" versie. Ook in die tijd reden er al pendeltreinen tussen de grote steden. Omdat de grote stations meestal kopstations waren was het efficiënter om met trek-duw treinen te rijden. Later zijn de meeste deuren dicht gelast omdat het zo tochtte in de winter en op een praatje met de conducteur zaten de maschinisten blijkbaar niet te wachten, ze hadden liever warme voeten  ;D

Marius.

Off topic
zie ook de BDe 4/4 uit die tijd: die heeft een dezelfde kop maar daar kan ik mij dan nog wat bij voorstellen want toen moest de conducteur de kaartjes knippen van de reizigers in dat treinstel
.
Marius