Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
Vandaag om 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
  

Auteur Topic: Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter  (gelezen 1419 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Gepost op: 10 August 2012, 14:39:59 »
Beste mensen,

Hier is een vraag voor - naar ik verwacht - DCC-experts.

Mijn Flm loc BR 212 311-5, die uit de digitale startset met TwinCenter "Cargo Express", heb ik laten rijen op onze clubbaan.
De lok heeft een Twindecoder, die dus zowel DCC als FMZ "verstaat". Ik gebruik hem altijd in DCC-modus.

Op onze clubbaan, Flm Profirails, aangestuurd door MRDirect en de bekende, aangepaste Edits booster, rijdt de lok redelijk, maar hij hapert steeds weer op dezelfde punten bij wissels en enkele andere (vuile?) plekken.

Als ik die booster los koppel en in zijn plaats het TwinCenter aansluit op de baan, rijdt de lok rustiger, stiller en hapert nergens.

Wie mij dit kan verklaren, mag het zeggen; ik snap het i.i.g. niet en andere clubleden ook niet. ???
Ben benieuwd.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2012, 15:49:10 »
Kleine verschillen in de vorm van het signaal op de rails.
Iedere decoder heeft voor de "0" een bepaalde tijd (vaak min en max) en voor de "1" ook.
Wordt er niet aan voldaan, of binnen zekere grenzen, dan zal de decoder anders reageren.
Dit kan zich uiten in niet rijden of haperen, afhankelijk van de afwijking.
Het signaal van MRdirect zal zo constant mogelijk zijn, maar of dat uren constant is.
Zie hier je verklaring.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2012, 16:15:25 »
Dat verklaart m.i. niet dat de loc steeds op dezelfde plaats(en) hapert.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2012, 13:25:36 »
Nou, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Stel dat die tijden bij MRdirect net verkeerd uitvallen als de loc slecht contact heeft t.g.v. vuil op de rails. Dan hapert de lok.
Bij TwinCenter vallen die tijden misschien net iets gunstiger, zodat de lok niet hapert.

Ik hoorde ook dat de kwaliteit van de voeding van de pc invloed heeft op de rijeigenschappen. De PC maakt immers het DCC-signaal en dat wordt dan door de booster versterkt. Als de PC-voeding niet stabiel genoeg, is het DCC signaal ook minder stabiel en dat beïnvloedt de rij-eigenschappen, aldus mijn zegsman.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2012, 16:21:38 »
Kun je je booster niet aan de twincenter hangen?
Zo zou je kunnen uitsluiten of het hem in de booster verschillen zit.

Collin

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2012, 17:10:48 »
Hallo Henk,

Bij mijn installatie, TwinCenter en Edits Booster, heb ik gemerkt dat FMZ en Edits geen grote vrienden zijn. Ik heb alles wat naar FMZ rook moeten weghalen, anders sloeg continu de booster op tilt. Op zuiver DCC heb ik geen enkel probleem, behalve bij de in de rails opgenomen programmeerrails. Die moest ook worden omgeschakeld, omdat hij anders bij het gebruik van de booster kortsluiting gaf. Zonder booster werkt alles perfect. Mogelijk heeft het met de symmetrie van de DCC en FMZ signalen te maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Verschil in rijden met MRDirect en TwinCenter
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2012, 14:25:42 »
Even een update, ik heb nogal wat afgeklooid met deze lok.

Om te beginnen heb ik de Twindecoder vervangen door een LokPilot Basic. Dat gaf geen goede resultaten: op mijn thuisbaan, aangestuurd door TwinCenter Was het rijgedrag niet mooi regelmatig te krijgen, vooral niet bij lage resultaten. Op de clubbaan, aangestuurd met MRdirect, was het helemaal rampzalig. De lok schokte erg bij lage snelheden.
Tja, wist ik veel de juist die LoPiBasic niet geschikt is voor Fleischman klokankermotoren. Dat vond ik tenslotte in het draadje met dit bericht. De waarden die daar genoemd worden, brachten mijn BR212 ook niet tot netjes rijden. :o  >:(

Dus heb ik de LoPi Basic vervangen door een Zimo MX64 en daarmee rijdt de lok erg mooi, zowel thuis als op club.  8) (y) In dit draadje kun je meer lezen over deze vervanging.

Dit meld ik dus "ter leringhe ende vermaeck". ;)

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.