Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Sikko
Vandaag om 14:36:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:14:00
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Leubachtalbahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
  

Auteur Topic: Spoorrails.  (gelezen 12103 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Spoorrails.
« Gepost op: 10 August 2012, 12:20:21 »
Omdat het toch komkommertijd is, iets om over na te denken. (kreeg ik van een vriend uit Portugal)

Spoorlijnen.


De standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter. Dat is een standaardmaat die overal gebruikt wordt. Waarom is deze ‘ongewone’ maat genomen? Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden, en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn. Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat? Omdat dat dezelfde maat was dat de eerste tramlijnen hadden. Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram ?Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren.


Waarom hadden die karren nu zo een rare maat ??Wel, als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de baan. Vanwaar kwamen die wielsporen ?


Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen tot in Engeland. Deze waren overal even breed en er werden op voorhand ‘groeven’ in gemaakt waarin precies hun karren en strijdwagens pasten, zo werd er geen enkele wagen beschadigd.


Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails. Nu kunt je je afvragen: maar waarom 1,43 meter.? Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden.


Nog iets:

Als je de lancering van een spaceshuttle ziet, dan zie je een grote brandstoftank met daarnaast twee stuwraketten  Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze eigenlijk groter maken, maar de tank moest vanwaar ze gemaakt werd, tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen, en die tunnel is, zoals je ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden.



De grootte van een spaceshuttle werd 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden.  En wij maar denken dat het achterste van een paard maar iets stom was ? Paardenkonten bepalen veel nietwaar?...  ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Spoorrails.
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2012, 12:22:20 »
Boeiend stukje, SK!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Spoorrails.
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2012, 12:55:47 »
Ja, ja.
Paard is leuk, maar ik zie `m toch liever op m`n bord.

Nu weer on-topic
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Spoorrails.
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2012, 13:24:19 »
... en die tunnel is, zoals je ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden.
Maar de diameter van die tank is wel veel groter (8,4 m) dan 2 paardekonten.
Hoe past die dan in een treintunnel (enkel- of dubbelspoor)?

Leeg laten lopen, en naderhand weer opblazen soms?  (y)

Of zijn Amerikaanse paardekonten groter, zoals alles daar (naar hun eigen zeggen)?
Vrouwenkonten zijn er in elk geval gemiddeld flink groter dan hier... (= off-topic).
« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 13:37:36 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:Spoorrails.
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2012, 14:25:56 »
Het gata om de twee witte SRB's naast de oranje tank. Deze hebben een diameter van 3,71 M, wat dus inderdaad meer is dan een spoorlijn. Bovendien is een tunnel sowieso niet 1,44 m breed, dan zouden de railstaven meteen aan de tunnelwand liggen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Spoorrails.
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2012, 14:37:16 »
Hier zie je zo'n treintje.
Jeroen

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Zwetdorf in model
Re:Spoorrails.
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2012, 16:36:50 »
Ha Sobat,

maar de railsstaven liggen 1435 mm uit elkaar, dus 1,435 meter en niet 1,43 meter.
Waar komt nu die 5 milimeter vandaan?  ;)

Groeten,

Christoph

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Spoorrails.
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2012, 16:42:30 »
Nou maar hopen dat er niemand op verkeerde ideeen wordt gebracht door die paardekonten  ;D!  't Is komkommertijd nietwaar  ;).

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Spoorrails.
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2012, 16:46:30 »
maar de railsstaven liggen 1435 mm uit elkaar, dus 1,435 meter en niet 1,43 meter.
Oorspronkelijk lagen de spoorstaven 4 voet en 8 inch uit elkaar. Dat komt overeen met 1422 mm.
In de praktijk bleek al snel dat dat te krap was, de wielstellen hadden te weinig speelruimte. De wielstellen aanpassen bleek een te omvangrijke klus, er waren er al te veel gemaakt. Dus werd het spoor iets wijder gemaakt, een halve inch erbij. Dan kom je op 1435 mm. Sobat gebruikt 1 meter 43 als afgeronde maat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Spoorrails.
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2012, 13:55:57 »
Als ik het goed begrijp, hebben ze dus in Spanje en Portugal (breedspoor) de maat van twee stieren genomen.
Of gaat de analogie niet zover?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re:Spoorrails.
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2012, 13:58:02 »
t'is in de schaduw ruim 25 graden. Het mag ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Spoorrails.
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2012, 16:47:29 »
Van hart tot hart is het 1435. Een wielstel heeft dan nog ongeveer aan beide zijden 1cm over tussen rail en flens. Woensdag werk ik weer en zal als ik eraan denk foto's nemen :-)

Gr. Silvester

P.S. Soms moeten we dingen maar gewoon aannemen en niet eens willen weten waarom ervoor gekozen is om bepaalde dingen zo te doen zoals we ze doen! Toch interessant topic :-)
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Spoorrails.
« Reactie #12 Gepost op: 13 August 2012, 16:56:14 »
Van hart tot hart is het 1435.
Nee, tussen de binnenkanten van de railkoppen is het 1435.

Ter verduidelijking een plaatje:

Spoorwijdte is 1435,
spoorbreedte = hart-op-hart = ongeveer 1500.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 16:59:38 door Klaas Zondervan. Reden: plaatje toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Spoorrails.
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2012, 10:39:19 »
De beloofde foto's
De foto's zijn gemaakt aan de voorzijde van de trein die in een boogje naar links staat!
Het betreft een BR 189 locje.

Hier is goed te zien dat het loopvlak breder is dan de spoorstaaf, de flens ligt tegen de spoorstaaf.


Zoals hier te zien is, is er best veel ruimte tussen de flens en de spoorstaaf!



Gr. Silvester
Gr. Silvester

wvdm

  • Gast
Re:Spoorrails.
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2012, 11:31:43 »
Hallo,

1,435 meter uit elkaar? Welnee, hooguit 5 cm en de rail onderkanten liggen stijf tegen elkaar aan.

Tenminste, soms bij mij aan boord als lading in het ruim. ;D

Dan merk je pas goed, hoe flexibel railstaven zijn.
Voor zitten ze tegen elkaar en achter is er nog ruimte. Dat is niet goed, dus worden de rails met houten spaken verschoven tot ze overal stijf tegen elkaar aan liggen. Een laag vol? Dan worden er balken overheen gelegd en gaat de volgende laag er op. Soms wijken de rails in het midden, met die spaken worden ze weer stuk voor stuk verschoven tot ze weer stijf tegen elkaar aan liggen. ;)
Houten keggen tussen de railkoppen onderling en de ruim wand moeten voorkomen dat de rails gaat schuiven tijdens de reis.

Groetjes
Wil