Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Drieweg of gewone wissels  (gelezen 6888 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2012, 18:35:16 »
@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?

Afgezien van veel (normaalspoor) museumlijnen hebben we ook de nodige (gepubliceerde) kennis over het reilen en zeilen van het NS grootspoor aan de heer H.F. Enter te danken.

Een van zijn stokpaardjes bij het bespreken van allerlei sporenplannen (in maandelijkse tijdschriften) was het gebruiken van rechtliggende wissels in hoofdsporen. De/zijn onderbouwing: een 1:9 wissel mag je aftakkend nog maar met 40 km/u berijden. In modelbouwland is 1:9 al een erg lang wissel. Als jij met 25 km/u p/u over een wissel wilt rijden met een goederentrein..... jou baan - jou plezier. Echter wanneer je e.a. een beetje in lijn wilt houden met het grootbedrijf ...... Het "irritante" van de man was dat hij bijna altijd wel een manier vond om met minder, maar wel vaak beter liggende, wissels hetzelfde (of meer) qua mogelijkheden wist te bereiken. (Dat zal wel te maken hebben gehad met het feit dat man bij NS ook adviseur was voor spooraansluitingen en raccordementen).

Op zijn "Don't do" lijst stonden:
- meegebogen wissels
- driewegwissels (in hoofdspoor)
- Engelsmannen, vermijden INDIEN mogelijk
- standaard berijden wissels in aftakkende stand

Indien je deze principes handhaaft, krijg je een sporen layout die er bijna "vanzelf" Nederlands uitziet. Duitse en zeker Engelse sporen lay-outs zien er veelal duidelijk anders uit

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2012, 21:24:45 »
Uit de literatuur v.w.b. de Duitse spoorwegen blijkt dat het ook nog "periode afhankelijk" is. Vanaf periode IV werd veel zuiniger met wissels (m.n. engelsmannen) omgegaan dan daarvoor. In de praktijk bleek namelijk dat lang niet alle rangeermogelijkheden in "oudere" emplacementen voor het dagelijks bedrijf nodig of rendabel waren. Ook de DB heeft hier een effiecency-slag gemaakt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB