Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jeroen Water
Vandaag om 16:38:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
  

Auteur Topic: Drieweg of gewone wissels  (gelezen 6768 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2012, 18:35:16 »
@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?

Afgezien van veel (normaalspoor) museumlijnen hebben we ook de nodige (gepubliceerde) kennis over het reilen en zeilen van het NS grootspoor aan de heer H.F. Enter te danken.

Een van zijn stokpaardjes bij het bespreken van allerlei sporenplannen (in maandelijkse tijdschriften) was het gebruiken van rechtliggende wissels in hoofdsporen. De/zijn onderbouwing: een 1:9 wissel mag je aftakkend nog maar met 40 km/u berijden. In modelbouwland is 1:9 al een erg lang wissel. Als jij met 25 km/u p/u over een wissel wilt rijden met een goederentrein..... jou baan - jou plezier. Echter wanneer je e.a. een beetje in lijn wilt houden met het grootbedrijf ...... Het "irritante" van de man was dat hij bijna altijd wel een manier vond om met minder, maar wel vaak beter liggende, wissels hetzelfde (of meer) qua mogelijkheden wist te bereiken. (Dat zal wel te maken hebben gehad met het feit dat man bij NS ook adviseur was voor spooraansluitingen en raccordementen).

Op zijn "Don't do" lijst stonden:
- meegebogen wissels
- driewegwissels (in hoofdspoor)
- Engelsmannen, vermijden INDIEN mogelijk
- standaard berijden wissels in aftakkende stand

Indien je deze principes handhaaft, krijg je een sporen layout die er bijna "vanzelf" Nederlands uitziet. Duitse en zeker Engelse sporen lay-outs zien er veelal duidelijk anders uit

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Drieweg of gewone wissels
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2012, 21:24:45 »
Uit de literatuur v.w.b. de Duitse spoorwegen blijkt dat het ook nog "periode afhankelijk" is. Vanaf periode IV werd veel zuiniger met wissels (m.n. engelsmannen) omgegaan dan daarvoor. In de praktijk bleek namelijk dat lang niet alle rangeermogelijkheden in "oudere" emplacementen voor het dagelijks bedrijf nodig of rendabel waren. Ook de DB heeft hier een effiecency-slag gemaakt.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB