Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:21:14
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:56:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door HansQ
Vandaag om 13:22:28
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:59:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35

Auteur Topic: Ook zo'n problemen om een smd ledje van draad te voorzien?  (gelezen 11294 keer)

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
Re:Ook zo'n problemen om een smd ledje van draad te voorzien?
« Reactie #15 Gepost op: 11 March 2013, 23:49:35 »
Dag Ruud,

Fijn dat je een goede manier hebt gevonden. Toch wil ik er een kanttekening bij plaatsen. Mag wel hé?

Allereerst is je succes te danken aan je (kwaliteits) pincet. Niet allemaal zijn ze even goed. Velen zullen het wel herkennen: Pak je met je pincet een klein onderdeeltje, goed vast houden (lees goed knijpen) en ja hoor, mede door de vorm van het onderdeeltje schieten de pincetpunten langs elkaar om vervolgens ongenadig het zo juist bemachtigde onderdeeltje weer naar onbekende plaatsen te lanceren.

Tegenover de kwaliteit van de pincet wil ik dan een kwaliteits "veervinger" zetten. Ik zal hem beschrijven. Neem een stuk goed verenstaal van rond 0,8. Buig daar een oog aan zodat er een schroef van M3/M4 door kan. Ga vervolgens 18 mm omhoog, dan haaks om 30 mm horizontaal en dan weer haaksom 20 mm naar beneden. Slijp de onderkant van de 0,8mm draad aan 2 zijden af. Je krijgt dan een "platteschroevendraaiermodel" met aan de onderkant een dikte van zeg 0,2mm.

Schroef deze "veer" vervolgens op een stabiel vlak stuk materiaal. (bv al blok) De schroevedraaierpunt zal nu met een zekere veerkracht op al blok drukken. Die 2mm verschil hé. Vervolgens kan je nu de punt optillen en je smdvlo ledje eronder schuiven. Wel in midden positioneren. Een groot voordeel hier van is datje dat rechtopstaande stukje verenstaal kan gebruiken als geleiding voor je soldeer punt. Deze laat je langs het verenstaal naar beneden glijden en je komt vervolgens exact op de plaats uit waar je moet zijn. Zelfs met een mindere vaste hand is het nu redelijk eenvoudig.

Kort samen gevat: Of je moet een pincet gebruiken die zijdelings niet buigt, of je moet een "veervinger" gebruiken die zijdelings niet buigt. Maar bij mij wint de "veervinger" het omdat je zo heerlijk gebruik kan maken van de "geleiding".
Aldus mijn 2 centen
mvg
Henk

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2013, 23:54:01 »
Nou heb ik een tijd staan kijken in het Demo hok op ontraxs bij de man die de autos ombouwd met een motortje.
Hij liet me een heel klein ledje zien onder een grote loep
zijn vraag zie je die gouden puntjes, ja ik zag wat vaag glimmen maar daar is ook alles mee gezegd ::)
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 22:10:02 door roadster36 »

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2013, 01:14:50 »
Geef mij maar gewoon me schuifmaatje.  ;D

SMD LED 0402 in de schuifmaat geklemd, klaar om aan te solderen.

Werkt ook prima.

Voor een idee van grote voor de grap even 2 muntstukken er bij gehouden.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #18 Gepost op: 12 March 2013, 07:31:17 »
Dit is de manier waarop ik het altijd doe:
http://henk-mtsa.blogspot.fr/2011/06/smd-leds-solderen.html

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2013, 08:10:32 »
Henk kooiman.

Kun je niet wat foto,s plaatsen voor de duidelijkheid ?  (y)

mvg,
vrijbuiter55

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2013, 09:25:27 »
vrijbuiter

Eh, nee. Het blok messing wat ik er voor had gebruikt heeft een andere bestemming gekregen En veertje is foetsie. Ik maak wel even een tekeningetje

Belangrijk is dat de veer "stug" is. Dus dat je hem niet bijv. 10mm kan optillen om je ledje er onder te plaatsen. Een paar mm uitslag is gewenst. Hierdoor ben je zijdelings ook stug en voorkom je dat je veer van ledje afschiet. Ook belangrijk dat je "platteschroevendraaierpunt aan onderzijde vlak is.

Nu kan je langs de linkse poot (op plaatje) je soldeerpunt naar beneden laten "glijden", even aantippen en wegwezen.

Soms plakte ik aan weerszijde van de led een stukje dubbelzijdig plakband. Daarmee fixeerde ik de lakdraad over het ledje. Er na sneed ik dan het draadje er aan 1 kant af.

mvg
Henk

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2013, 09:41:13 »
Wel, Rome is nu eenmaal via meerdere wegen te bereiken ;). Mijn methode staat en valt inderdaad met de kwaliteit van de pincet, maar dat zal ook gelden voor de schuifmaat en de veer methode. En misschien wel nog belangrijker de soldeerbout.
Elke methode heeft zo zijn volgers. Ik wilde hier gewoon een methode laten zien die voor mij zelf erg goed voldeed en een oplossing bood voor het solderen van de smd leds waar iedereen van gruweld omdat ze nu eenmaal erg klein en onhandelbaar zijn.
Na het nodige zoekwerk op internet en in BNLS kwam dit er voor mij als beste uit. De pincetten die ik gebruik zijn voor zilver en goudsmeden en inderdaad wel van een betere kwaliteit. Dat wil niet zeggen "duur". Je kunt ze oa kopen bij Bijoumoderne. Link naar de catalogus
Het voordeel van de pincet is dat je er met je bout en met de de meetpennen van je universeelmeter (om de polariteit te bepalen) gemakkelijk bij komt. En ja, ook bij mij wordt er wel eens eentje gelanceerd ;D.
Ik denk dat de veermethode van Henk, met een platte stalenveer, ook goed zal werken. Met de schuifmaat methode van Romar heb ik zelf geen ervaring, maar gezien het aantal ledjes die Romar verwerkt in zijn auto's, moet die ook wel goed werken.
Voorheen gebruikte ik de veer methode, echter met een ronde veer, ook daarbij schoten de leds vaak weg van onder de veer. De methode met de dubbelzijdige plakband werkt ook best aardig, alleen zit je altijd met je hete bout in die smurrie en dat stinkt ;D.  
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 09:49:03 door ruudns. Reden: link catalogus »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #22 Gepost op: 12 March 2013, 12:49:36 »
Na lang gebruik te hebben gemaakt van het gebruik van dubbelzijdig plakband methode nu toch maar deze smd leds met bedrading aangekocht.
Ze zijn er in alle kleuren , en niet meer op knieën op de vloer op zoek naar je leds.

wil.

Bron : Ledbaron.

Wim S.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 March 2013, 21:43:17 »
roadster36  je hebt een PB

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #24 Gepost op: 02 April 2013, 23:08:04 »
Hoe degelijk/betrouwbaar/kwetsbaar is de isolatie van lakdraad eigenlijk?
Kun je bv. gerust twee of drie lakdraden in elkaar draaien zonder dat er kortsluiting ontstaat omdat de isolerende lak beschadigt?

Freek.
Om hier nog even op door te gaan: er worden hele trafo's mee gewikkeld ;) Daarin wordt de draad vaak zo strak mogelijk langs de vorige wikkeling gewikkeld. In elkaar draaien is geen enkel probleem.

Alleen het trekken in een metalen paaltje is altijd opletten geblazen en daar heb ik ook wel eens sluiting bij veroorzaakt. Gewoon voorzichtig trekken, een heel klein beetje zuurvrije vaseline gebruiken, en natuurlijk voor zover mogelijk gaten/richels ontbramen.

@ Willem22: daarom doe ik SMD spul vaak op een groot vel wit papier. Dan zie je ze zo terug.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 April 2013, 09:13:48 »
Nou heb ik een tijd staan kijken in het Demo hok op ontraxs bij de man die de autos ombouwd met een motortje.
Hij liet me een heel klein ledje zien onder een grote loep
zijn vraag zie je die gouden puntjes, ja ik zag wat vaag glimmen maar daar is ook alles mee gezegd ::)

Hahaha, hoe herkenbaar. En of je dan ook even de plus en de min wil onderscheiden gloeiende gloeiende ;D

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
Re: Ook zo'n problemen om een smd ledje van draad te voorzien?
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2014, 16:03:16 »
Het is wel stil geworden op dit draadje. :-\ Ik vind dit soort onderwerpen juist reuze interessant  (y)

Of zijn jullie nu allemaal de weggesprongen ledjes aan het zoeken ?  ;D ;D

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #27 Gepost op: 26 January 2014, 16:45:13 »
Het ís ook een interessant onderwerp, maar niet een onderwerp waar hordes oplossingen voor bestaan ;) De belangrijkste zijn eigenlijk wel gegeven.

Daarnaast is het aantal verwerkers van 0603 LEDs of de nog kleinere 0402 variant, niet groot.

Op het moment ben ik niet met SMD-LEDs bezig en als ik er wel mee bezig ben komen ze op een printje ;) dus hoef ik me ook geen zorgen te maken over draadjes.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2014, 21:01:37 »
Ik ben er dit weekeind mee bezig geweest. Zie draadje 'Sik in spoor 0'. Uiteindelijk heeft dit draadje mij er doorheen gesleept. De tip van het dubbelzijdig plakband deed het hem. Daarnaast: heb geen haast en neem de tijd. Dit kan je alleen wanneer je helemaal zen bent.

Mvg, Paul

Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2014, 09:36:25 »
Heb gewoon maar de stap gezet en soldeer elke grootte nu aan de lopende band, meestal met 0,1 mm lakdraad. Heb nog geen enkel ledje gehad wat het niet deed en die lakdraad is ontzettend goed, dus kortsluiting heb ik eigenlijk niet. Het is vooral een kwestie van oefenen...
Spoor 0 adept