Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bask185
Vandaag om 16:10:48
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 15:51:56
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
  

Auteur Topic: Wat is dit voor sein?  (gelezen 4157 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Wat is dit voor sein?
« Gepost op: 30 July 2012, 19:28:50 »
Beste Mensen,
Op veel foto's van de voormalige Woldjerspoorweg Groningen-Weiwerd kom ik onderstaande seinen tegen, geplaatst op perrons.



Ik vermoed dat het dient op aan te geven dat een trein moet stoppen op een facultatieve halte. Wie kan me er meer over vertellen? Wat is de officiële benaming? Staat het sein ergens beschreven?
met vriendelijke groet, Jesse

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2012, 20:09:02 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2012, 20:11:30 »
Hm, nee, ik denk dat die toch anders is.

Die is rechthoekig en geperforeerd, en heeft geen witte band om de rand heen...

Sterker nog, ik ga voor deze onderaan:
http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm

Indien het sein dus niet getoond hoeft te worden, wordt het als een vlag "neergehesen" in de grote bak onderaan de paal.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2012, 20:13:27 door Thom »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2012, 20:14:31 »
Een halteseinbord.

Als het sein zichtbaar is zijn er geen reizigers voor een
facultatief stoppende trein.

Bron: 150 jaar seinen voor treinen
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2012, 21:14:54 »
Ha fijn, is dat raadsel ook weer opgelost!
Grappig, ik dacht dat het een rood bord was om aan te geven dat een trein moet stoppen. Blijkt het allemaal toch net anders te zijn. Zo zie je maar weer :)

Het wordt een leuke uitdaging dit sein straks in N te bouwen (functionerend uiteraard!)
met vriendelijke groet, Jesse

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2012, 22:55:31 »
Staat op bovengenoemde site op deze pagina helemaal onderaan:

http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
Groeten, Ronald.

Gert1

  • Gast
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2012, 23:24:51 »
Maar hoe werkte dat? Was er dan toch permanent iemand van de spoorwegen op zo'n halte aanwezig om dat sein te bedienen? Het lijkt me dat dat een erg dure oplossing was.

Of moesten de reizigers het zelf bedienen om te zorgen dat de trein stopte? Stond er dan een bedieningsinstructie bij?

Of - gekker nog - zat er een mechanisme in het perron ingebouwd dat reageerde op de aanwezigheid van een bepaalde gewichtsdruk waardoor het sein omklapte?

mvg,
Gert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2012, 01:03:31 »
Maar hoe werkte dat? Was er dan toch permanent iemand van de spoorwegen op zo'n halte aanwezig om dat sein te bedienen? Het lijkt me dat dat een erg dure oplossing was.
Ach, vroeger zat er ook dag en nacht iemand bij een overweg om de bomen te openen en te sluiten. Toen was personeel nog niet zo duur.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2012, 07:10:38 »
Vroeger zat er inderdaad een personeelslid op elke halte. Sterker nog, die woonde daar.
Het gebouw op de foto in het startbericht is de dienstwoning van de stations/haltebeheerder.

Ik kende dit sein ook niet, maar het wordt niet omgeklapt, maar neergelaten in de ijzeren bak onderaan. Achteraan die bak zit een slinger.

Overigens wel curieus dat de trein niet hoefde te stoppen als het sein gehesen was. Je zou verwachten dat het net andersom was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2012, 08:26:30 »
Klaas, dat vond ik inderdaad ook wonderlijk. Maar het lijkt toch te kloppen, op elke foto met een trein bij de halte is het bord inderdaad 'gestreken', zoals hier.

De foto bovenaan is van halte Froombosch, een 'luxe' halte waar inderdaad een haltechef (is dat de juiste benaming?) woonde die het sein bediende, kaartjes verkocht e.d. Op dezelfde lijn waren overigens ook kale halteplaatsen waar je als reiziger zelf maar de aandacht van de machinist moest trekken. Het was dus alsnog opletten geblazen voor het treinpersoneel.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2012, 08:31:40 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2012, 08:41:31 »
Toch zit er wel enige logica in dit sein.
Volgens dienstregeling stoppen tenzij geen publiek of goederen aanwezig.
Aangezien de treinen in die tijd nog niet zo snel remden en optrokken kon je zo ook een evt vertraging goed inhalen en zuiniger met je kolenvoorraadje omgaan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2012, 16:06:21 »
@Klaas en de anderen,
 
Overigens wel curieus dat de trein niet hoefde te stoppen als het sein gehesen was. Je zou verwachten dat het net andersom was.

Als het meganisme kapot is en het sein in de bak ligt, dan stopt iedere trein.
Handig he.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2012, 17:17:39 »
Dus als er een mechanisch probleem is wordt het gezellig druk op het perron. Handig !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2012, 18:00:08 »
Het sein werd bediend door een naburige wachter wonende in een vlakbij gelegen blokwachterswoning. Een dergelijk sein is meen ik nu te bewonderen bij Halte Zoutindustrie vlak bij Boekelo aan de museumlijn Haaksbergen Boekelo.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Wat is dit voor sein?
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2012, 18:22:20 »
. Een dergelijk sein is meen ik nu te bewonderen bij Halte Zoutindustrie vlak bij Boekelo aan de museumlijn Haaksbergen Boekelo.
Andre
nope.  bij de halte zoutindustrie staat de ronde variant  wat wat anders betekent zie
http://klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
 mvrg wimke / mbser