Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
07 October 2025, 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: baanplan N baan  (gelezen 5151 keer)

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
baanplan N baan
« Gepost op: 29 July 2012, 14:51:21 »
Een beetje van mezelf en een beetje gebruikt van iemand anders (met toestemming overigens) maar hier is dan een eerste optie (mijn allereerste)

Ik heb een ruimte van 180cm*0,80cm en wil daar zoiets neerleggen.
Noem het drechtsteden, station 1 is Drechtstad, en 2 = Overdrecht
Dus wat personenvervoer en wat goederen vanuit het industriegebied.
Water hoort er ook een beetje bij, dus een brug voor de treinen, en om de bovenste en onderste bebouwing te verbinden een (drechttunnel)

De aansluiting rechts van het industriegebied naar de bocht rechtsboven, is dat een do of don't en waarom?
De SS 2 baans gaat naar een schaduwstation wat ik er onder wil bouwen.

Omdat ik NS / Nederland van 1985 wil rijden is het erg vlak, misschien kan ik het industriegebied iets ophogen, alleen aansluiten rechtsboven wordt dan lastig denk ik

Ik hoor graag aanvullingen /opmerkingen etc.


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2012, 23:54:11 »
Jaap,

Heb je er aan gedacht dat je voor de dubbelsporige aansluiting (SS) op het lager geplande schaduwstation voldoende lengte moet hebben om het noodzakelijke hoogteverschil met het industriespoor (?(plaatje te klein, dus moeilijk leesbaar)) te bewerkstelligen ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:baanplan N baan
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2012, 14:55:34 »
Hm nog steeds klein... ???
Heb nog wat aangepast. Even met paint gedaan, dat is sneller.
Water etc zou mooi zijn, misschien kan ik wat weiland en sloten maken (heb ik toch een brug) maar ik
zit in NL dus is vrij vlak en het is mijn eerste baan.
@charp, ik wil vanuit de bocht even recht en dan naar beneden gaan met spoor naar SS, misschien moet ik bebouwing wat ophogen dan om niet in de knoei te komen.
Verder overweeg ik om station 1 schuin te leggen (op tekening niet heel duidelijk)



tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:baanplan N baan
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2012, 15:19:34 »
Hoi Jaap,

Welkom op het forum, het is dus schaal N geworden.
Bijgaande even wat aandachtspunten in je sporenplan:



De overgang in de cirkel is niet echt nodig, daar je in het eerstvolgende station ook kunt wisselen van spoor. Daarnaast vraag ik mij af of je vanaf deze overgang naar het schaduwstation nog wel genoeg lengte hebt om af te kunnen dalen naar het schaduwstation.
Ook de kruising bij 1 kan eenvoudiger. Door het spoor waar de 1 op staat te verwijderen. Ik heb niet het idee dat het industrieterrein zo groot is dat er een dubbele aansluiting noodzakelijk is. De eerste aansluiting (het meest linkse kruis) is volgens mij voldoende voor de bediening ervan. Wissels zijn (ook in het echt) duur, en worden dus niet overal geplaatst.

En ik heb bij het industrie terrein een extra spoor getekend. Bij een getrokken trein wordt de lok ingesloten op het industrieterrein, anders moet de trein vanaf het station al geduwd worden. Op het roodgetekende kopspoor kan een rangeerlok staan die de wagons over het industrieterrein verdeelt.

't zijn maar meedenkertjes. Doe ermee wat je wilt :)

Groet,
Michel



charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2012, 15:25:10 »
Jaap,

Even lezen bij "Handleiding uploaden", dan weet je hoe je plaatjes kunt vergroten.

Zie ik het goed dan heb je het ontwerp inmiddels deels "gespiegeld", althans in ieder geval v.w.b. de aansluiting op het schaduwstation. Was daar een reden voor ?

Het onderwerp "hellingen" wordt goed besproken in de Encyclopedie. Ik raad je aan om dit te bestuderen.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om station 1 diagonaal te leggen. Je wint er tevens lengte voor de sporen door.

Ook in Nederland verdwijnen treinen wel "onder gronds" om allerlei redenen. Dit hoeft dus geen probleem te zijn. Kijk maar in R,dam Zuid, maar er zijn nog veel meer voorbeelden. Zelf heb ik goede ervaringen met het wegwerken van sporen d.m.v. gebouwen. In het door jou geplande industriegebied kan dit d.m.v. opslag- of fabieksloodsen. Je zult dan wel zelf bestaande bouwpaketten enigszins moeten aanpasen door ze bijvoorbeeld te verhogen. Op die manier verkrijg je voldoende ruimte voor het "vrij the houden profiel". Ook het werken met coulissen kan soulaas bieden. Zie de Encyclopedie op dit punt.

Succes !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:baanplan N baan
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2012, 15:57:16 »
Hoi Michel /Peter,

Bedankt voor de aanvullingen /opmerkingen
Andere optie die ik dacht te kunnen gebruiken is



Dan komt het SS achter station 2 en de huisjes te liggen, misschien wel net zo handig voor mijn eerste baan.
En tot 3,4 treinen toch groot genoeg?

@Michel, als ik tegen de klok inrij is het dan niet beter om aan de andere kant het voor station alles te regelen? heb ik nu even getekend.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2012, 16:21:15 »
Jaap,

Met de plaatjes is het je gelukt, merk ik.

Je ontwerp begint nu toch het karakter te krijgen van een dubbelsporige ovaal, dus lijkt het er op dat je op het binnenste spoor met de klok mee wil rijden. Zo ja, dan betekent dit dat treinen vanaf dit spoor achteruit moeten rijden om in het schaduwstation te belanden. Dit lijkt mij niet wenselijk, maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Volgens mij kun je in schaal N met de door jou opgegeven maten zowel het buitenste spoor als het binnenste spoor via aftakkingen beide van een helling voorzien naar het ondergelegen schaduwstation.

Ik ben nog niet zo handig als Michiel om dit even - bij wijze van voorbeeld - in je sporenplan "in te tekenen".

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:baanplan N baan
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2012, 16:28:28 »
Hmm ik dacht tegen de klok in te rijden gezien de schaduwsporen, maar dan moet ik de tak naar industrie natuurlijk ook omdraaien.
Is daar trouwens nog een regel voor, welke rijrichting?

« Laatst bewerkt op: 30 July 2012, 16:35:58 door Jaap71 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:baanplan N baan
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2012, 16:54:19 »
Och, ik werk ook gewoon in paint ::)

Maar voor wat betreft de rijrichting, op het spoor (in NL dan) wordt ook rechts gehouden. En als je dan een dubbelsporige lijn hebt, zoals je nu getekend had, rijdt het binnenste spoor met de klok mee, het buitenste tegen de klok in.
Het probleem dat Peter geeft zie ik niet zo, daar de trein naar het schaduwstation ook gewoon kop kan maken in het station. En dan via overloopwissels naar het schaduwstation kan rijden. Datzelfde geldt bij het industrieterrein, wat, volgens mij, best wel aardig lag in het plan naamloos-62


Ik heb alleen wat wisseltjes ingetekend voor een prettig treinverloop. Overigens vond ik de enkeslorige variant leuker, maar dat is meer persoonlijk (je moet net iets meer nadenken bij het regelen van de treinen)

Groet,
Michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #9 Gepost op: 30 July 2012, 17:07:00 »
@ Michel,

Wellicht zit ik teveel met mijn hoofd bij stoom. Kop maken in het station om vervolgens naar het schaduwstation te rijden is dan minder een optie omdat je de lok in dit ontwerp niet kunt keren.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:baanplan N baan
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2012, 17:14:31 »
@ Peter
Waarschijnlijk  :) en dan nog, ook tenderloks hoef je niet te keren [wijneusmodus aan/uit ;)].

Maar ik heb het idee dat Jaap wat moderner gaat rijden gezien zijn introdraadje.

Groet,
Michel

Edit: overigens speel jij weer een niveau of tig hoger dan ik  :o
Indrukwekkend!
« Laatst bewerkt op: 30 July 2012, 17:20:34 door tothebeach »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #11 Gepost op: 30 July 2012, 17:50:11 »
Aha, dat had ik volledig gemist !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:baanplan N baan
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2012, 10:05:41 »


Ik heb nu even gespiegeld, dit lijkt mij eenvoudiger om het schaduw spoor weg te werken, die komt nu in een hoek te liggen zeg maar.
Vanmiddag ga ik even in 'hetwinkeltje' kijken denk ik. Heb een stel vragen en neem dit plan mee, eens kijken of we daar nog wat info kunnen krijgen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8922
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:baanplan N baan
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2012, 13:29:50 »
Ben benieuwd naar hun ideeën.
Succes!

Groet,
Michel

Jaap71

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:baanplan N baan
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2012, 17:04:09 »
Hoi Michel,

Baan kan op zich prima.
Niet in 1x te realiseren omdat dat financieel niet haalbaar is (helaas)
Aan de andere kant, beginnen en opbouwen is de weg die de meeste mensen bewandelen natuurlijk.
Wel werd aangeraden om Fleischmann startset te kopen, goede ervaringen, en kennis aanwezig daar.
Lastiger is om aan NS materieel te komen schijnt, dus uitdaging. Al zou ik net zo makkelijk een IRM en een GTW Merwedelijn laten rijden.
Overigens heb ik naar militair materieel gezocht, maar nergens kunnen vinden in N, iemand een idee of dat wel bestaat?