Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Karben
Vandaag om 13:49:29
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 13:46:21
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Stoker
Vandaag om 13:44:22
Roco BR 93 stroomafname door puntenglijder
Vandaag om 13:28:03
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:22
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door FritsT
Vandaag om 12:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:33:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:17:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52

Auteur Topic: baanplan N baan  (gelezen 5066 keer)

Jaap71

• Offline Offline
baanplan N baan
« Gepost op: 29 July 2012, 14:51:21 »
Een beetje van mezelf en een beetje gebruikt van iemand anders (met toestemming overigens) maar hier is dan een eerste optie (mijn allereerste)

Ik heb een ruimte van 180cm*0,80cm en wil daar zoiets neerleggen.
Noem het drechtsteden, station 1 is Drechtstad, en 2 = Overdrecht
Dus wat personenvervoer en wat goederen vanuit het industriegebied.
Water hoort er ook een beetje bij, dus een brug voor de treinen, en om de bovenste en onderste bebouwing te verbinden een (drechttunnel)

De aansluiting rechts van het industriegebied naar de bocht rechtsboven, is dat een do of don't en waarom?
De SS 2 baans gaat naar een schaduwstation wat ik er onder wil bouwen.

Omdat ik NS / Nederland van 1985 wil rijden is het erg vlak, misschien kan ik het industriegebied iets ophogen, alleen aansluiten rechtsboven wordt dan lastig denk ik

Ik hoor graag aanvullingen /opmerkingen etc.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re:baanplan N baan
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2012, 23:54:11 »
Jaap,

Heb je er aan gedacht dat je voor de dubbelsporige aansluiting (SS) op het lager geplande schaduwstation voldoende lengte moet hebben om het noodzakelijke hoogteverschil met het industriespoor (?(plaatje te klein, dus moeilijk leesbaar)) te bewerkstelligen ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2012, 14:55:34 »
Hm nog steeds klein... ???
Heb nog wat aangepast. Even met paint gedaan, dat is sneller.
Water etc zou mooi zijn, misschien kan ik wat weiland en sloten maken (heb ik toch een brug) maar ik
zit in NL dus is vrij vlak en het is mijn eerste baan.
@charp, ik wil vanuit de bocht even recht en dan naar beneden gaan met spoor naar SS, misschien moet ik bebouwing wat ophogen dan om niet in de knoei te komen.
Verder overweeg ik om station 1 schuin te leggen (op tekening niet heel duidelijk)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2012, 15:19:34 »
Hoi Jaap,

Welkom op het forum, het is dus schaal N geworden.
Bijgaande even wat aandachtspunten in je sporenplan:

De overgang in de cirkel is niet echt nodig, daar je in het eerstvolgende station ook kunt wisselen van spoor. Daarnaast vraag ik mij af of je vanaf deze overgang naar het schaduwstation nog wel genoeg lengte hebt om af te kunnen dalen naar het schaduwstation.
Ook de kruising bij 1 kan eenvoudiger. Door het spoor waar de 1 op staat te verwijderen. Ik heb niet het idee dat het industrieterrein zo groot is dat er een dubbele aansluiting noodzakelijk is. De eerste aansluiting (het meest linkse kruis) is volgens mij voldoende voor de bediening ervan. Wissels zijn (ook in het echt) duur, en worden dus niet overal geplaatst.

En ik heb bij het industrie terrein een extra spoor getekend. Bij een getrokken trein wordt de lok ingesloten op het industrieterrein, anders moet de trein vanaf het station al geduwd worden. Op het roodgetekende kopspoor kan een rangeerlok staan die de wagons over het industrieterrein verdeelt.

't zijn maar meedenkertjes. Doe ermee wat je wilt :)

Groet,
Michel

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2012, 15:25:10 »
Jaap,

Even lezen bij "Handleiding uploaden", dan weet je hoe je plaatjes kunt vergroten.

Zie ik het goed dan heb je het ontwerp inmiddels deels "gespiegeld", althans in ieder geval v.w.b. de aansluiting op het schaduwstation. Was daar een reden voor ?

Het onderwerp "hellingen" wordt goed besproken in de Encyclopedie. Ik raad je aan om dit te bestuderen.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om station 1 diagonaal te leggen. Je wint er tevens lengte voor de sporen door.

Ook in Nederland verdwijnen treinen wel "onder gronds" om allerlei redenen. Dit hoeft dus geen probleem te zijn. Kijk maar in R,dam Zuid, maar er zijn nog veel meer voorbeelden. Zelf heb ik goede ervaringen met het wegwerken van sporen d.m.v. gebouwen. In het door jou geplande industriegebied kan dit d.m.v. opslag- of fabieksloodsen. Je zult dan wel zelf bestaande bouwpaketten enigszins moeten aanpasen door ze bijvoorbeeld te verhogen. Op die manier verkrijg je voldoende ruimte voor het "vrij the houden profiel". Ook het werken met coulissen kan soulaas bieden. Zie de Encyclopedie op dit punt.

Succes !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2012, 15:57:16 »
Hoi Michel /Peter,

Bedankt voor de aanvullingen /opmerkingen
Andere optie die ik dacht te kunnen gebruiken is

Dan komt het SS achter station 2 en de huisjes te liggen, misschien wel net zo handig voor mijn eerste baan.
En tot 3,4 treinen toch groot genoeg?

@Michel, als ik tegen de klok inrij is het dan niet beter om aan de andere kant het voor station alles te regelen? heb ik nu even getekend.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2012, 16:21:15 »
Jaap,

Met de plaatjes is het je gelukt, merk ik.

Je ontwerp begint nu toch het karakter te krijgen van een dubbelsporige ovaal, dus lijkt het er op dat je op het binnenste spoor met de klok mee wil rijden. Zo ja, dan betekent dit dat treinen vanaf dit spoor achteruit moeten rijden om in het schaduwstation te belanden. Dit lijkt mij niet wenselijk, maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Volgens mij kun je in schaal N met de door jou opgegeven maten zowel het buitenste spoor als het binnenste spoor via aftakkingen beide van een helling voorzien naar het ondergelegen schaduwstation.

Ik ben nog niet zo handig als Michiel om dit even - bij wijze van voorbeeld - in je sporenplan "in te tekenen".

Peter

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2012, 16:28:28 »
Hmm ik dacht tegen de klok in te rijden gezien de schaduwsporen, maar dan moet ik de tak naar industrie natuurlijk ook omdraaien.
Is daar trouwens nog een regel voor, welke rijrichting?

« Laatst bewerkt op: 30 July 2012, 16:35:58 door Jaap71 »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2012, 16:54:19 »
Och, ik werk ook gewoon in paint ::)

Maar voor wat betreft de rijrichting, op het spoor (in NL dan) wordt ook rechts gehouden. En als je dan een dubbelsporige lijn hebt, zoals je nu getekend had, rijdt het binnenste spoor met de klok mee, het buitenste tegen de klok in.
Het probleem dat Peter geeft zie ik niet zo, daar de trein naar het schaduwstation ook gewoon kop kan maken in het station. En dan via overloopwissels naar het schaduwstation kan rijden. Datzelfde geldt bij het industrieterrein, wat, volgens mij, best wel aardig lag in het plan naamloos-62

Ik heb alleen wat wisseltjes ingetekend voor een prettig treinverloop. Overigens vond ik de enkeslorige variant leuker, maar dat is meer persoonlijk (je moet net iets meer nadenken bij het regelen van de treinen)

Groet,
Michel

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #9 Gepost op: 30 July 2012, 17:07:00 »
@ Michel,

Wellicht zit ik teveel met mijn hoofd bij stoom. Kop maken in het station om vervolgens naar het schaduwstation te rijden is dan minder een optie omdat je de lok in dit ontwerp niet kunt keren.

Peter

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2012, 17:14:31 »
@ Peter
Waarschijnlijk  :) en dan nog, ook tenderloks hoef je niet te keren [wijneusmodus aan/uit ;)].

Maar ik heb het idee dat Jaap wat moderner gaat rijden gezien zijn introdraadje.

Groet,
Michel

Edit: overigens speel jij weer een niveau of tig hoger dan ik  :o
Indrukwekkend!
« Laatst bewerkt op: 30 July 2012, 17:20:34 door tothebeach »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11 Gepost op: 30 July 2012, 17:50:11 »
Aha, dat had ik volledig gemist !

Peter

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2012, 10:05:41 »

Ik heb nu even gespiegeld, dit lijkt mij eenvoudiger om het schaduw spoor weg te werken, die komt nu in een hoek te liggen zeg maar.
Vanmiddag ga ik even in 'hetwinkeltje' kijken denk ik. Heb een stel vragen en neem dit plan mee, eens kijken of we daar nog wat info kunnen krijgen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2012, 13:29:50 »
Ben benieuwd naar hun ideeën.
Succes!

Groet,
Michel

Jaap71

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2012, 17:04:09 »
Hoi Michel,

Baan kan op zich prima.
Niet in 1x te realiseren omdat dat financieel niet haalbaar is (helaas)
Aan de andere kant, beginnen en opbouwen is de weg die de meeste mensen bewandelen natuurlijk.
Wel werd aangeraden om Fleischmann startset te kopen, goede ervaringen, en kennis aanwezig daar.
Lastiger is om aan NS materieel te komen schijnt, dus uitdaging. Al zou ik net zo makkelijk een IRM en een GTW Merwedelijn laten rijden.
Overigens heb ik naar militair materieel gezocht, maar nergens kunnen vinden in N, iemand een idee of dat wel bestaat?