Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 68781 keer)
frederik19630
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #135 Gepost op:
22 January 2013, 08:57:32 »
ik stem ook voor wat lichter, door het meestal mindere licht tov buiten is het
vaak verstandig om een tintje lichter dan het origneel te kiezen
fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #136 Gepost op:
24 January 2013, 19:38:18 »
Bedankt voor de vele reacties. Het merendeel van de reacties hier en op de andere fora bevestigden mijn gevoel. Dit gaat m niet worden :lol: Dus ben ik vandaag maar eens aan de slag gegaan met een klodder wit, drupje zwart en een drupje oker geel. Dat geheel gemixed tot een mooie grijze kleur en zo hop met de kwast op de perrons gesmeerd
Meteen al een mooier effect. Na wat te laten drogen heb ik een zwarte wetwash aangebracht en deze met een badstof sok uitgewreven over de verf. Hierbij is helaas wel 1 lantaarnpaaltje gesneuveld (soms ben je gewoon te lomp). Omdat de verf op waterbasis is verdween op sommige plekken de nieuwe verf met het uitsmeren wat tot mijn grote verbazing een erg leuk effect had op het perron. Er kwamen stukjes donker naar boven en ook kleine stukjes van de oude witte randmarkeringen. Hierdoor lijkt het perron echt oud en een beetje verwaarloosd.
Het effect vind ikzelf erg mooi:
Nu nog wat grasjes en onkruid en dan is het perron echt oud
De wanden vind ik zo ook wel wat hebben. Ik denk dat wanneer er een roest-bruin en roet behandeling is geweest met de airgun dat het er mooier uit zal zien.
Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
dimo1_dimo1
«
Reactie #137 Gepost op:
24 January 2013, 21:52:38 »
ziet er stoer uit, alleen die donkere vlakken ogen wat 'gemaakt'.
verder niet te gulzig met het onkruid, zou zonde zijn als dit nu al mooie perron straks helemaal groen is
groeten,
Auke
Peter van der Leek
Administrator
«
Reactie #138 Gepost op:
25 January 2013, 07:56:36 »
Hoi Martin, ga je nog losse dwarsliggers bij je railverbindingen leggen? De overspanningen zijn nu wat groot. Eventueel heb ik nog wel een stapeltje voor je liggen die je voor een vriendenprijsje over mag nemen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #139 Gepost op:
26 January 2013, 22:41:53 »
Na een drukke week heb ik vandaag weer een beetje tijd gehad om te bouwen. Ik ben vandaag begonnen met het ballasten van de twee uitloopsporen van perrons 1 en 2. Ik heb de ballast een beetje gemengd met zwarte korrels en na afloop bij de waterkolom bijgestrooid. Ook heb ik op het uitloopspoor van spoor 1 wat extra vegatatie aangebracht. Dit spoor is veelal in gebruik voor opstellen van materieel dus er is daar meer wildgroei dan op het 2e spoor waar de locs uitlopen en water nemen.
Natuurlijk ook de oversteek aangebracht, de kleuren komen later zodra ik met de luchtbuks ga spelen.
Het voorlopige resultaat:
Even later had ik zin om toch eens wat te expirimenteren met het maken van struiken:
Erg leuk om te doen zo, de witte struikjes tegen het perron zijn van islandmos en de grotere struiken van zeemos. Dat laatste geeft een leuk effect. Deze struiken trek ik door achter het perron langs aan de plein zijde.
Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
WimC
Spoor N
«
Reactie #140 Gepost op:
26 January 2013, 23:02:15 »
Ziet er mooi uit
Grt, Wim
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #141 Gepost op:
27 January 2013, 21:16:41 »
Bedankt voor de leuke reacties. Dat Zeeschuim is echt goed spul
Vandaag weer even een flink deel kunnen ballasten. Na het aanbrengen van de ontbrekende bielzen ben ik aan de ballast gegaan. Nadat ik alle ballast heb verdeelt heb ik wat gespeeld met zwarte korrels en wat stof om zo de slecht onderhouden delen weer te geven. Tijdens het aanbrengen van de eerste laag houtlijm heb ik met de statische grasstrooier wat plekken voorzien van grassprieten. Zoals altijd komt er wat meer op de baan terecht dan de bedoeling is. Maar als straks de roestbruine luchtbuks heeft geschoten valt het groen wat minder op. Na verloop van tijd bleek er een tweede laag houtlijm vereist dus op de foto is de lijm nog zichtbaar
De oversteken zijn inmiddels bruin geschilderd en als alles droog is komt er een black wetwash overheen.
Zoals zichtbaar is het struikgewas langs het perron uitgebreid.
Ik twijfel nog of ik de struiken moet verlengen richting het stationsgebouw, wat vinden jullie?
Groetjes
«
Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 21:18:15 door martindomburg
»
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #142 Gepost op:
27 January 2013, 23:26:39 »
Ik heb toch de boom maar even plat gelegd en zo is het effect een stuk beter vind ik zelf. Ik heb de struik op een wilderige manier door laten lopen tot het plantsoentje. Zo heb ik een mooie afscheiding tussen de parkeerplaats en het perron. Het plantsoentje ga ik nog eens rustig naar kijken. Zo vind ik het struikgewas wel eventjes voldoende. Na afloop heb ik wel alles een laagje haarlak gegeven om te voorkomen dat er straks stukjes struik over de baan waaien
Tips zijn welkom, ik wilde een struikgewas afscheiding van het perron, hopelijk heb ik dat zo goed nagebootst.
De voorste deel lijkt een beetje smerig maar dat komt door de witte houtlijm, die is nog niet opgedroogd. Of het allemaal mooi opdroogt is een tweede, dat zullen we morgenavond weten 8-)
Groetjes
«
Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 23:29:43 door martindomburg
»
dimo1_dimo1
«
Reactie #143 Gepost op:
28 January 2013, 10:58:09 »
ziet er mooi uit!
die oversteek ziet er ook goed uit
leuke bosjes heb je gemaakt
groeten,
Auke
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #144 Gepost op:
28 January 2013, 21:05:48 »
Ik heb besloten om de bossage terug te brengen tot achter de stootblokken naar de schutting van het hotel toe. Hoe ik het deel achter het perron in ga vullen.... Daar gaan we later wel een keertje naar kijken. Gezien mijn best wel drukke agenda en het feit dat er nog 4 weken te gaan zijn naar RAIL wil ik de rote verbouwing staken en me bezig houden met het rijden en betrouwbaarder maken van marelburg.
Ik heb vanavond de gebellaste delen voorzien van en aantal kleutjes. Na de rail ontdaan te hebben van overtollige ballastdeeltjes heb ik de rails opnieuw behandeld met de rostbruin in de airbrush. Omdat het dan allemaal meteen erg roestig uit komt te zien heb ik daarna een zwarte nevel aangebracht over het geheel. Met de roestbruin en zwart heb ik ook meteen de perronwanden onder handen genomen. Na het drogen heb ik met een witte dry-bush de diverse bielzen een highlight gegeven.
De reden waarom ik nu stop met het ballasten en groenen is odat ik merk dat als ik teveel tegelijk wil ik de details niet kan zien. Daarom wil ik vanaf heden me gaan richten op de vierkante centimeter. Dus stukje voor stukje, ik hoop dan een mooier resultaat te krijgen dan het nu al is 8-)
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #145 Gepost op:
09 February 2013, 17:57:40 »
Er is al weer even geen update geweest maar vandaag is er weer wat werk vezet. Lang op de verlanglijst voor Rail was de aanbreng van bovenleiding op het paradespoor.
Vandaag heb ik de portalen en rijdraden aangebracht op het paradespoor. De bovenleiding is van Viessmann en laat zich enorm makkelijk plaatsen. De uithangers en rijdraden heb ik gefixeerd met een extra druppel secondelijm.
Later als ik hier met de scenery aan de slag ga worden de masten verweerd
Mooi geheel zo, de tunnelportalen heb ik ook ingeknipt inclusief isolatoren op de rijdraden. Het geheel heb ik getest en de pantograven lopen mooi over de draden heen. Later ga ik de rijdraden doortrekken door het schaduwstation en dan kunnen de e-locs met panto's omhoog rijden.
Morgen wil ik de tunnelportalen voorzien van draagconstructie en vastlijmen op de plaat. Van de week begin ik met het beursklaarmaken van de baan. Voor de baan langs komt een plaat over de breedte tot de depotmodule waarop ik thuis een keyboard kan leggen maar op de beurs als informatieplatform kan fungeren. En meteen als afstandshouder dat bezoekers niet te dichtbij komen en de portalen meetrekken :oops: na montage van de plaat doe ik de zijkanten schilderen en voorzie ik de onderzijde van een stuk doek om de schragen te verbergen.
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #146 Gepost op:
11 February 2013, 19:57:27 »
tnxs voor de mooie reactie.
vanavond ben ik begonnen met de informatiepaneel/afstandhouder. Omdat de bezoekers (vaak vooral de kleintjes) veelal te dichtbij kwamen wilde er wel eens een paaltje sneuvelen. Ik wil ook weer geen autoritair kettinkje dus los ik het op met een paneel. Hierop kan informatie e.d. gelegd worden en meteen een afstandhouder voor het publiek.
Woensdag nog even afwerken en vast zetten. Dit doe ik door de paneel met M10 bouten op 5 punten vast te zetten aan het hoofdframe. Zaterdag gaat de eerste lak eroverheen
Word vervolgt
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #147 Gepost op:
13 February 2013, 20:26:04 »
Vanavond heb ik de plaat bevestigd aan de baan:
Ik heb de plaat met 5 M10 bouten vast gezet aan de baan. Aan de rechterzijde zit de vijfde bout aan de depotmodule vast. Ik kreeg een goede tip tegen het leunen en kantelen en die heb ik opgevolgt. Aan de linkerzijde heb ik een poot geplaatst en nu kan je er zelfs op leunen.
Ben er wel erg blij mee want ik heb nu meteen een klein werktafeltje, als kost het rechstellen van de baan zo wel meer moeite.
Ik heb inmiddels een set oude grodijnen gevonden op zolder. Kleur bruin met een motief. Deze ga ik verknippen (jazekers) en deze kan dienst doen als afscherming van de onderkant. Nu nog op zoek naar een potje zwarte of grijs hoogglans om de zijkanten van de baan te schilderen. Als hij op Rail nog blanc is dan was het geld op en kon ik geen verf vinden :mrgreen:
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #148 Gepost op:
16 February 2013, 20:56:29 »
Ondanks een flinke verkoudheid en griep heb ik vandaag toch wat energie weten te vinden om de eerste laklaag aan te brengen op de modules:
De zijkanten worden dus zwart, de bovenzijde van het tableau ga ik morgen een witte kleur geven om morgenavond alles weer aan elkaar te kunnen zetten.
De laatste stap is de gordijnen onder de baan plaatsen.
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #149 Gepost op:
21 February 2013, 20:34:19 »
Vandaag hebben Christian en ik Marelburg verplaatst naar Houten en zijn we de hele middag bezig geweest om de baan op te bouwen voor Rail. Aanvankelijk dachten we snel klaar te zijn was het niet dat we de baan moesten verplaatsen. Het was me niet verteld dat de ruimte gedeeld zou gaan worden met Markenburg. Geen probleem want voor Mark maken we graag wat ruimte. Met behulp van Heinz (MCC Modelcarparts), Leon (VPEB), Xander (iTrain) en de jongens van de Beeckbaan (Vincent, Matthew en Cybertinus) hebben we Marelburg opgepakt en gedraaid. Uiteindelijk vind ik deze positie zelfs mooier:
Rond een uurtje of 6 was alles opnieuw opgebouwd en getest en zijn we klaar voor 3 dagen RAIL
En goed nieuws!!! Er is WiFi dus zal de gehele beursgang de webcam online zijn op de chat!!!!
Groetjes en tot Rail
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10