Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 68870 keer)
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #75 Gepost op:
09 November 2012, 21:07:42 »
Inmiddels is het tijd voor de tweede update vandaag. De stoeprand die ik gisteen heb gelegd is verlijmd en ik ben tevreden over het ruwe resultaat
Hij is goed recht en hier en daar hoef ik alleen iets bij te schuren
Ook de hoogte is vind ik acceptabel
Ondertussen ligt de rest te drogen, heb het wel open gelegd want ik bedacht me ineens dat het drogen niet vordert als je het opsluit, vocht moet immers verdampen.
Vanavond ben ik dan maar eens begonnen aan een nieuw avontuur :? SPANNEND!!!!! Wat als ik de boel verziek.... Hoe doe ik dit.....
Een wijze sesei zei ooit eens: Vaak beu ij te bange jung... Hij heeft wel ergens gelijk.
Om te beginnen heb ik twee huisjes genomen die ik zekersteweten nooit zal gebruiken omdat ze gewoon niet mooi zijn.
Mijn eerste creatie:
Ik heb het gedaan door de kwast in revell verf mat zwart te dopen (klein tipje), even met de kwast door de terpentine en insoppen. Whaaaaa de eerste keer was best eng maar op een gegeven moment gaat het lekker.
Het tweede object ben ik wat verder gegaan
Nieuw:
Ik heb deze eerst helemaal met zwart ingesopt. Daarna met smeriggroen wat accenten rondom de schoorsteen op het dak en de muur. Als laatste met grijs nog eea een beetje bij gekleurd.
Het ligt nu te drogen en ik ben toch echt heel erg benieuwd hoe het eruit ziet als het droog is. Nu nat vind ik het er iets te dik bovenop liggen dat het gekwast is.
Ik ben benieuwd naar de reacties van de ervaren leden hier... Kom maar Kom maar Kom maar Kom maaaaaar
:lol:
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #76 Gepost op:
10 November 2012, 13:31:27 »
Hoi Martin,
Goed bezig
Veel nattevingerwerk, zie ik
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #77 Gepost op:
10 November 2012, 16:20:56 »
Ik kreeg op N-spoorforum de opmerking dat 2mm in realiteit 32 cm is, das een hoge stoep. Nooit aan gedacht. Op zich valt het optisch wel mee maar nu ik het weet.... kan ik natuurlijk niet hebben. 1mm hoogte is een veel betere schaalhoogte (16 cm) Om het op te lossen ga ik de stoep uitsnijden uit de blauwe plaat. De blauwe plaat is 3mm en de stoep 2mm. Om deze 1mm uit te laten steken zal ik dus 2mm dik op moeten vullen. DIt wil ik proberen te doen met stukjes karton.
Word verolgt
vandaag naar de beurs geweest en ik ben onwijs geslaagt voor het stationsplein
Als je vraagt wat de schade hiervan is: nog geen 80,-
O.a. van markenburg een schutting voor het hotel, diverse auto's en figure voor opvulling van de parkeerplekken, een standbeeld van artitec voor het plein, een bushalte voor bij het station, diverse strooisels en poeders en een lading verfpotjes 8-) En om de lantaarns te maken een paar messing buisjes.
Mijn broeder is ook mooi geslaagd voor zijn begin en heeft zijn eerste loc gescoord. Een mooie britse mallard in blauwe kleurstelling. Nu is de britse cultuur 1:148 en om het verschil te tonen heb ik deze loc eens bij een Fleischmann Duitse stomer gezet
Groetjes !!!
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #78 Gepost op:
10 November 2012, 20:40:57 »
Helemaal geen sorry, dankzij jouw commentaar word mijn baan juist wat meer realistischer. :mrgreen:
Het effect is best goed moet ik zeggen:
Ik heb dubbel golfkarton gebruikt. het leuke effect hiervan is dat de stoep niet meer strak loopt in hoogte maar net als in het echt oneffenheid krijgt. dat is best wel een leuk effect. Het effect is nu nog wat te zichtbaar maar na een schuurpapiertje is dat effect wat gladder. En dan krassen
Morgen wil ik de rest gaan plaatsen
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #79 Gepost op:
11 November 2012, 18:40:05 »
MOEILIJK!!!! vandaag weer even wat geprobeerd en ik heb wat technieken uitgeprobeerd maar kan nog niet echt mijn draai vinden. Vind het wel erg leuk om te doen.
Vraag me alleen af of je bij wet-wash de kleuren achter elkaar door blijft smeren of dat je elke kleur op moet laten drogen voor je verder gaat?
Een geslaagd dakje al vind ik het zelf
Het rathaus heb ik sterk verdund aangeracht. Eerst insmeren en dan met terpentine (heeft volgens mij een beter effect als wasbenzine) weg laten vloeien. Later nog een keer opnieuw ingesmeerd omdat er teveel was afgevloeid.
ben benieuwd hoe dit op gaat drogen.
Een derde item is een kerk en die heb ik gewoon eens flink ingesopt met verdund zwart, kijken hoe dat opdroogt
Nu vind ikzelf dat voegen grijs moeten zijn maar de grijze kleur valt bijna niet o omdat de meeste gebouwen een lichte geven hebben. Hoe doen jullie dat?
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #80 Gepost op:
11 November 2012, 18:44:56 »
Zojuist heb ik de overige trotoiren geplaatst op Marelburg. Door de methode hierboven omschreven heb iki nu vind ik zelf best mooie stoepranden op de weg.
Het effect is erg mooi geworden:
Doordat ik de stoep heb uitgesneden en de onderlaag heb verwijderd kon ik met een 2mm karton opvulling de kleiplaten zo plaatsen dat ik een mooie 1mm hoge stoeprand heb.
Word vervolgt
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #81 Gepost op:
12 November 2012, 08:28:46 »
Ziet er goed uit!
Gelogd
groeten,
Auke
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #82 Gepost op:
18 November 2012, 21:00:25 »
Nou we waren vanavond weer online. Moet wel zeggen dat mijn webcam me vreselijk in de steek laat. Word tijd voor een betere en duurdere vrees ik.
Vandaag weer lekker veel gereden om de baan klaar te krijgen voor de Dinamo Gebuikersdag van zaterdag in terheijden. Maar ik ben ook wat verder gegaan met het stationsgebouw. Ik ben er maar gewoon aan begonnen, het verweren van het stationsgebouw.
Alle moed verzameld en aan de slag gegaan met de eerste wet wash, mat zwart.
En ik ben erg tevreden over het natte resultaat:
Ben benieuwd als het opgedroogd is. Er gaat nog een laagje groen en grijd bij komen en de nodige drywash. maar eerst woensdag twee leds vervangen die zijn gesneuveld.
Het platform word later onderhanden genomen met zand, dat gaat tegelijk mee met de perrons zodat straks alles netjes doorloopt.
groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #83 Gepost op:
19 November 2012, 22:29:58 »
Na een drukke avond toch even tijd weten te vinden om het resultaat te bekijken. Ik vind het zelf wel erg goed gelukt. Op sommige plekken vind ik het iets te donker maar het algehele plaatje is erg goed.
nadat ik de defecte ledjes heb vervangen en de lampekappen heb geverfd ga ik er een beetje groen en grijs aan toevoegen.
Het groen voor mos word wet-wash. Het grijs vraag ik me nog af of ik het beter kan wet- of dry-brushen.
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #84 Gepost op:
21 November 2012, 21:06:17 »
Vanavond heb ik even een gaatje weten te vinden waarin ik verdre kon met het station. Ik heb 2 ledjes vervangen en alle lampekappen geschilderd. Wat een klein werk in onze schaal toch :mrgreen:
Hierna heb ik het dak aan de westzijde van het gebouw voorzien van een groene wetwash om zo een groene aanslag na te bootsen. Ook nu weer wachten tot het helemaal droogt want in natte toestand lijkt het net of het wit uit gaat slaan :? spannend zeg
Ik twijfel nog of ik er met grijs overheen zou moeten, zou dat nog enig effect kunnen hebben? Het dak en de muren vind ik erg mooi gelukt al is het net kantje boord met de donkerheid. Nog net mooi laten we zeggen.
Sowieso morgen wat white dry-brush toepassen, een beetje roest brushen op de deuren en wat zwwart brshen onder de kozijnen.
Dan kan ik hem morgen plaatsen op Marelburg en is deze klaar voor de Dinamo Gebruikersdag zaterdag in Terheijden.
Groetjes Martin
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #85 Gepost op:
22 November 2012, 22:09:02 »
Na de blackwash heb ik gisteren wat greenwash aangebracht om wat algen te imiteren. helaas is dat niet helemaal goed opgedroogd waardoor ik vananvond een paar herstel pogingen heb uitgevoerd. Toen dit uiteindelijk nog slechter werd heb ik een washand in terpentine gedoopt en heb ik het dak schoon gewreven. Het effect bevalt me wel al is het gebouw voor mijn gevoel nog niet helemaal af.
Maar goed, het gebouw weer geplaatst op Marelburg en aangesloten. Het resultaat is voor nu indrukwekkend goed al vind ik het zelf.
En dat voor mijn eerste keer
Morgen gaat de baan ingepakt worden voor de demonstratie op de Dinamo dag van zaterdag :mrgreen:
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #86 Gepost op:
25 November 2012, 23:13:42 »
Tnxs Arie.
We kunnen ook terugkijken op een erg leuke en gezellige dag. Christian en ik vertrokken 's ochtends vroeg naar het altijd zonnige zuiden waar in terheijden een kleine zaal staat genaamd "de Cour". Na kennismaking met de overige deelnemers aan de Dinamo Gebruikersdag zijn we begonnen met de opbouw van de baan.
De dag was erg geslaagd en Marelburg draaide wederom netjes en betrouwbaar, al kende ook deze beursdag een streek van de beursgeest. De depotmodule was deze keer een kleine spelbreker doordat de DTS een defecte sensor had en de draaibrug spookmeldingen in de bezetmelder gaf. Zo nu en dan moest e een locje teruggezet worden op de rails en de route herstart worden.
Maar voor de rest liep de dag erg goed. CHristian maaktte zijn eerste meters met iTrain en door hetgebruiksgemak had hij het snel door. Hierbij werden we vergezeld door Vincent, Cybertinus en Red racing Rebel die voor de nodige gezelschap en leven in de brouwerij zorgde. Zo kon het gebeuren dat ik even de controle uit handen gaf om wat rond te lopen. Toen ik terug kwam was de baan flink ontregelt en had ik ineens een IC trein met een paa containerwagens over twee sporen en een talent aan de staart..... Sommige mensen :lol:
Even de boel resetten en we konden weer verder. Dan geef je Tinus de afstandbediening om de auto te besturen en als je dan ook nog eens Christian en Vincent achter de PC hebt zitten kan het gebeuren dat de auto ineens vreemd gaat doen en Tinus de afstandbediening de schild geeft. na wat subtiele hints ("KIJK EENS ACHTER DE PC JOH") zie je twee ondeugdelijke koppen blauw liggen van het lachen omdat de poets is geslaagd.
Ja dan gaat de tijd wederom erg snel en voor je het weet is het weer tijd om te gaan.
mannen bedankt, met name de leuke reacties en complimenten zijn enorm leuk om te horen.
De komende tijd word er niet veel meer gereden maar gaan we eens lekker bouwen aan de stationsplein
Ja er gaan weer updates komen.
Groetjes Martin
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #87 Gepost op:
30 November 2012, 19:53:52 »
De tip over het dry-brushen heb ik in terheijden ook gekregen en heb ik gisteren maar eens in de praktijk gebracht:
Ik vind het effect erg mooi en het maakt het net wat meer af inderdaad.
Om Bob een antwoord te geven: Dat gaat zeker gebeuren, nu de kleuren klaar zijn word er nog reclame geplaatst en zal het hotel voorzien gaan woden van gras, planten en een terras met schuttingen en een treurwilg.
Maar om de scene mee ruitleg te geven:
Hotel "hertogin von Marel" heeft buiten zijn terras ook een tuinterras. Het terras word voorzien van wijnstruiken en het tuinterras krijgt een mooie treurwilg en een grasmat. Dit deel (wat nu nog blauw is) krijgt een mooie schutting van Markenburg en aan de spoorzijde parkeerplaatsen. Aan de linkerzijde zijn wegwerkzaamheden, hier al een team specialisten het dorp voorzien van glasvezel netwerk. (dit maakt een mooi contrast met de stoom en de moderne tijden.) de werkzaamheden zijn afgezte met een knipperinstallatie. De hoofdweg krijgt op dat deel 6 verkeerslichten en een aantal lantaarnpalen. Dit word zelfbouw overigens.
Het stationsplein krijgt een klein parkje met een drietal bomen en een centraalpunt met standbeeld van Hertoging von Marel. Maar dat word niet de enige blikvanger daar, het heeft een bushalte en een krantenkiosk en de underdog in het plein word de imbiss stube (worstenkraampje) welke door Markenburg speciaal voor mij word gefabriceerd. En dat ziet er nu al erg gaaf uit kan ik vertellen.
Bij het station ga ik de perrons en stootjukken bouwen en deze krijgen ook hun aankleding in de vorm van attributen en een draaiende waterkolom. Ik denk aan balsahouten zijkanten en een schelpenzand bovenzijde. of ik moet iets mooiers vinden
Dan blijft er nog een stukje over en dat is het linkerdeel aan de kant van de modulescheiding. hier komt een seinhuisje en een parkeerplek voor de auto's. Ik denk ook nog aan wat antieke rangeerseinen maar wat zeker gaat gebeuren is een klein goederenspoortje aan de perronzijde. Deze zal via een linkerwissel van spoor 1 aftakken en aan de pleinzijde langs het perron lopen. Dit verweerde spoor word toneel voor een goederenwagen en eventueel een locomotief. Hij zal iig wel functioneel gaan worden.
Zo moet dat eruit gaan zien:
Kortom ik heb nog ZAT te doen de komende winter :lol:
Groetjes Martin
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #88 Gepost op:
01 December 2012, 16:12:53 »
Hoi Martin,
Goed bezig
Ik zie nu wel een 'foutje' in je baanplan. Als je locs richting BW gaan, en ze komen vanaf de eerste sporen van het station, dan moeten ze altijd heen en weer steken over je laatste perronspoor. Dat is niet erg realistisch, want dat spoor kan dan niet goed gebruikt worden voor het treinverkeer.
Dit zou beter zijn:
Logistiek een veel betere oplossing, want je hoeft minder heen en weer te steken en het genoemde perronspoor kan vrij gebruikt worden.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1819
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #89 Gepost op:
01 December 2012, 19:40:18 »
He Wim,
Ik zie dat ik de verkeerde versie hbe geupload
sory daarvoor.
Dit is de juiste versie
Het is dus al voorzien via een andere weg. En tot op heden werkt het heel goed. Maar super bedankt voor het meedenken!!
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
19
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg