Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68723 keer)

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #45 Gepost op: 25 October 2012, 20:59:19 »
Hallo

Mooie constructie is het geworden. Dat kantelen van het baandeel is ook goed bedacht.

Tijd voor een testrit video.  ;D

Olaf

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #46 Gepost op: 27 October 2012, 19:12:09 »
Echt wel.... mega slimme constructie! ;D
Groeten Thijs

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #47 Gepost op: 30 October 2012, 21:39:11 »
De SSN stomer loopt weer als een zonnetje. De lagers van het motortje liepen stroef door koolborstelstof. Dat gaat dus niet helemaal weg na een badje  ;) Hij rijd weer als nieuw  :mrgreen:

ondertussen lekker aan het rommelen met de eerste overweg. Omdat deze niet zelfbouw is kan ik er mooi ervaring mee opdoen voor de grote overweg met hangwerk. Eerst heb ik de slagbomen gereed gemaakt voor aandrijving.

De gaatjes in de voet zijn inmiddels naar achteen open gesneden om het verenstaal meer ruimte voor beweging te geven. In het contragewicht heb ik een 1mm gaatje geboord waar ik 1mm verenstaal in kan schuiven.

De opstelling van de bomen. dusver, ik speel nog een beetje met de afstanden tot het spoor maar vind dit wel realisitisch. Wat ook mooi is dat de bomen doordat het wegdek verhoogd ligt (3mm) wat realistischer op de baan staan. Ze zitten nu ter hoogte van de gril van de vrachtwagen ipv de voorruit  :mrgreen:

Volgende stap zijn 4 platformen aanbrengen waarop ik de bomen, servo en knipperinstallatie kan bevestigen.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #48 Gepost op: 30 October 2012, 21:40:22 »
Na een lange dag werk heb ik zojuist de overweg geprogrameerd in de OC32. 4 knippers en 2 servo's gekoppeld in één grote actie waardoor ik een mooie simulatie heb van een Duitse overweg.

Ik heb geprobeerd om de realiteit zoveel mogelijk na te bootsen, helaas is er in Duitsland niet overal eenheid waardoor er verschillende varianten zijn van het open en dichtgaan. Het bounce effect heb ik nog niet helemaal onder  de knie, dat komt later.

Maar hier het mooie resultaat: http://youtu.be/JGWs9exovSQ?hd=1

Op het filmpje bewegen de bomen na elkaar, dit word morgen aangepast zodat ze realistisch tegelijk open en dicht gaan. Heb het even voor de demo zo gefilmt.

En zo ziet de besturing eruit:

De schroeven zijn om het doorslaan van de servo te voorkomen bij het inschakelen van de netspanning. Erg aan te raden als je een armsein of slagboom bediend. Een servo is toch krachtiger dan je denkt. (vorige week zag ik ineens een zwevend armsein  hihi )

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #49 Gepost op: 31 October 2012, 17:33:42 »
De volgende projecten liggen al klaar :) Met grote dank aan Joost en Rob heb ik nu een paar ontkoppelrails van FLM in handen. hiervan wil ik de inrichting gebruiken en inbouwen in de peco rails voor mijn servo-ontkoppelproject. Daarnaast heb ik nog de bewegingen in het depot op de lijst staan en een hele mooie overweg bij het station. Om als laatste een ondergrondse bovenleiding aan te leggen.

Maar..... mijn scenery vingers beginnen toch echt wel te jeuken nu hoor na 3/4 jaar aan de electronica werken. Ik ben bang dat ik die niet lang meer in bewang weet te houden.

Maar vandaag was dan de dag dat de overweg defenitief opgeleverd werd. Ik heb hem gefilmd met de vrachtwagen een BR64 en zoals beloofd komt ook de Piko talent II langs zetten. Ik heb alleen nog een uitdaging in iTrain want opweg naar het station word de overweg te vroeg vrij gegeven. Ach kleinigheidjes hou je :)

http://youtu.be/ju8wLQ2iCFc?hd=1

Groetjes

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 31 October 2012, 17:51:50 »
ziet er goed uit :)
alleen komen de bomen wel met een grote schok van hun plek ;) is daar nog wat aan te doen? dat zou het nog mooier maken ;D
groeten,
Auke

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #51 Gepost op: 31 October 2012, 18:08:54 »
Tnxs man,

Ik ben er wel mee bezig ja. Komt door het hefmoment als de bomen omhoog staan, het moment is dan vrij groot om de boom omlaag te krijgen doordat de verenstaal in lijn staat met de hef.

Maar ik ga der vast wel een keer wat op vinden  (y)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 31 October 2012, 18:11:16 »
Als je de servo nou verplaatst zodat deze meer in t midden van de weg zit, zou dat een stuk beter gaan denk ik :)
groeten,
Auke

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #53 Gepost op: 31 October 2012, 19:09:31 »
Ziet er goed uit hoor. Zoals je zegt is het nog geen gezicht als de bomen al omhoog gaan als de Piko nog niet geheel voorbij is.

pluspunt:
Vrachtwagen rijd super, mooi afremend en optrekkend.
minpuntje:
De bogen in de treinbaan, je rijdt immers n-spoor en kunnen ze minder scherp.
Maar ik begrijp ook wel dan dit niet in de je (mobiele) treinbaan ontwerp past.

Groetjes,
Maarten
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #54 Gepost op: 01 November 2012, 00:01:15 »
@ Dimo,

Dat is een goede tip, dat ga ik eens onderzoeken. Word vervolgt :)

@ Maaten,

ben ook erg tevreden over MCC. Ben nu samen met Xander (iTrain) bezig om auto's te implenteren in iTrain. Ik bestuur hem nu handmatig. Wat die bogen betreft, ja het blijft een compromis maken met een demobaan. Op deze wijze kan ik wel een MCC autobaan erbij hebben. Maar eerlijk gezegd, in het echt valt de straal wel mee. De radius is 270 mm en ziet er best leuk uit.

Groetjes

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #55 Gepost op: 01 November 2012, 07:55:10 »
De schroeven zijn om het doorslaan van de servo te voorkomen bij het inschakelen van de netspanning.
Martin,
een 4k7 pullup weerstand aan de signaal-draad van de servo kan servo's ook tot rust brengen (in ieder geval de Conrads)
Ik ben niet je hele draadje doorgelopen, dus weet even niet welke sturing je gebruikt. Bij de OC32 met SP04 hebben wij (hcc!m) SMD weerstanden tussen de pootjes van de servo connector aangebracht. Zie ook de bijgewerkte handleiding van de SP04(R) op de website van Leon.

m.vr.gr.
Daan

P.S. Wanneer is jouw baan weer eens "in het wild" te bewonderen? Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #56 Gepost op: 01 November 2012, 12:34:28 »
Hoi Daan,

Interessant, kan je daar eens iets meer over vertellen? Had er nog niet over gehoord. Zoals je wellicht kan zien gebruik ik de OC32 met de SP4 in de methode die volgens Leon ideaal is. Mijn servo's zijn dan ook rustig. Alleen tijdens het inschakelen van de netspanning krijgt alles even een stuipje.

Marelburg is op de Dinamo Gebruikersdag aanwezig  (y) Als het even meezit kan iTrain de vrachtwagen dan automatisch volgen  en besturen.

Groetjes

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #57 Gepost op: 01 November 2012, 19:22:07 »
Valt ook wel mee, Martin.
Maar vind zelf ruime bogen altijd veel mooier.

Ben wel helemaal verkocht aan je MCC cars, geweldig man.
Groetjes, Maarten
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Daan Neijenhuis

• Offline Offline
  • HCC!m-IG
« Reactie #58 Gepost op: 01 November 2012, 21:36:13 »
Martin,

Kijk even op blz. 4 & 5 van de handleiding (SP04(R)). Daar wordt het door Leon beschreven. Dit is pas recentelijk bijgewerkt, dus misschien dat jij nog net de "oude" handleiding te pakken hebt. Even uit mijn eigen presentatie voor de hcc!m:

Hoe ik het weet? Wij hebben het uitgeprobeerd (maar eigenlijk moeten we Karst ook niet vergeten, die heeft 't ook al eens geopperd ;) ).
Het inschakelgedrag wordt veroorzaakt doordat het signaal op de stuurpen nog niet gedefineerd is. De ene servo is onrustiger dan de ander, en sommige (merken) laten zich niet temmen. In een MCC-wissel is het niet zo hinderlijk, maar een sein dat door de grondplaat wordt getrokken is wat minder. Wij hebben 20 Peco wissels onder de demobaan zitten, 19 stuks op 4 OC32's (met 2 relais per puntstuk) en 1 op een ServoSwitch. Het grote aantal OC32's heeft te maken met de verdeling over de segmenten/modules
Marelburg is op de Dinamo Gebruikersdag aanwezig  (y) Als het even meezit kan iTrain de vrachtwagen dan automatisch volgen  en besturen.
Jammer, 24 November zijn we met de kids naar Modellbahn Köln en Lego Fanwelt  :(

m.vr.gr.
Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #59 Gepost op: 01 November 2012, 22:22:38 »

Vanavond ben ik de tips eens gaan proberen om de servo's in het midden te plaatsen. Dit bleek moeilijker dan gedacht :) Omdat de bewegingsruimte van de overbrenging vrij breed is moet het gat dat je boort naar onderen 3-4mm zijn. Dit komt de constructie van het scharnierelement niet ten goede. Gelukkig had ik de bups met hotlijm vastgezet dus even verwarmen en aanpassen die handel.

Dan komt wellicht de grootste uitdaging: de koppeling aan de servoarm. Omdat de verenstaal schuin doorsteekt en de arm haaks hierop gemonteerd is krijg je dat de arm het traject van het verenstaal niet helemaal kan volgen en de staaldraad dus ruimte nodig heeft.

Het effect van het niet goed plaatsen van de servo:

Zoals je ziet trekt de arm van de servo het verenstaal scheef en dan staat de hefboom ineens schuin :) Lang leve hotlijm haha even corrigeren en het zit weer recht. Echt stevig niet maar ik ben er wel achter dat plastic niet de juiste materialen zijn voor servo besturing. Na een aantal keren loshalen word het plastic wat lam. Wellicht dat ik deze in de toekomst ga vervangen voor messing. Eerst ben ik benieuwd naar de duurzaamheid van het plastic.

Zo staat de servo nu onder de baan:

Hij beweegt wel erg mooi nu, morgen wil ik toch eens kijekn of ik het hefboompje rechter kan krijgen dan nu. De tweede servo is een hoofdbreker, tot op heden heb ik de juiste positie van de servoarm nog niet gevonden.

Word vervolgt....