Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68753 keer)

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #30 Gepost op: 23 September 2012, 21:44:26 »
Het was inderdaad een dolle boel in de kerk te Lochem.
Een dronken vrachtwagenbestuurder die zo van de weg het ravijn inreed. ;D
Na een berisping heb ik hem weer op de weg gezet. Helaas was ie toen een wiel verloren.
Zal wel een actie van de huismeester zijn geweest.

Maar dat is het risico als je na 14.00 komt.Ik hoop niet dat er nog meer zaken zijn die problemen gaven het 2e deel van de middag.Ik vond het een leuk baantje.Reed mooi,en niet op race snelheid zoals bij sommige buren.
Je had genoeg belangstelling van het publiek.

Groeten,
Robin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #31 Gepost op: 23 September 2012, 23:28:40 »
Dankjewel, blij dat je er was anders wa sik mijn wiel kwijt  8)

Gadver, het is alweer voorbij....... Mijn eerste gedachten toen Ellen me er rond tien voor vijf op wees dat ik net als de rest ook maar eens op moest gaan ruimen.....
Oftewel ook vandaag weer een erg geslaagde dag in Lochem. Ondanks dat de dag niet geheel vlekkenloos begon.

Toen ik vanochtend de baan opende mistte ik bij de vrachtwagen een wiel welke blijkbaar was los gelopen. Ik vond hem gelukkig terug in een hoekje van de module. Daarna kwam ik erachter dat er bij een van de wissels in mijn schaduwstation de bevestiging van de tongen was afgebroken waar de servostang door heen steekt. Ik heb mijn containertrein een andere route moeten geven en daarmee een spoor buiten werking moeten stellen. Daardoor was de baan nog niet helemaal operationeel bij de opening. Maar rond half elf waren alle locs schoon en reed de baan weer zoals het hoorde.

Ook vandaag werktte mijn baan goed en netjes, wederom kende ik alleen een paar gevalletjes stilstaan ff zetje geven :) O ja en de auto reed een paar keer het ravijn in  :mrgreen:  :mrgreen: Weer dat losgelopen wieltje

Vandaag kreeg ik de hulp van Ellen en Zoë was mee om de kerk op stelten te zetten. Daarnaast heb ik hulp gekregen van Vincent en Renate waardoor ik ook even van de baan weg kon. Vinc en Renate, bednakt voor jullie hulp.

Na deze duurtest kan ik een mooie balans opmaken van de bouwmethode en materialen die ik heb gebruikt. Alle electronica werkte probleemloos. Hetgeen van Dinamo, MCC en OC32 al wel werd verwacht omdat die dagelijks in Rotterdam word getest. De DTC daarintegen kende nog geen duurtest maar gedurende de twee dagen bleef hij werken zoals het zou moeten. De foutjes die er waren kwamen door een stomer die opnieuw geijkt moet worden  8-)

De software iTrain werktte ook fijlloos, gedurende de twee dagen heeft het programma dagelijks 9 uur aaneengesloten gereden en geen enkel moment was er een vastloper of faalde de software. Ondanks dat er best veel activiteiten waren op de momenten dat een vastgelopen loc weer op gang was geholpen.

Dan de locs, gewoon goed. De TEE reed als een zonnetje en ook de Brawa Ludmilla deed mooi zijn werk. Wel had ik wat problemen met de containertrein waarvan er een trix en een rukkierail telkens ontspoorde of ontkoppelde.. Natuurlijk de gebruikelijke stomer stopjes op hartstukken en de overwegen  :oops: Maar als ze reden dan keek je wel je ogen uit zeg wat rijden die stomers mooi door het depot en het station. Het meeste respect kreeg de stokoude Minitrix rode BR103 met selectrix decoder. Die gaf het hele weekend geen enkele hapering  ;)

Mijn schoonmaak methode heeft ook goed gewerkt. De locs reden betrouwbaar en mooi rond en om eerlijk te zijn begonnen rond twee uur in de middag pas de eerste happeringen. Niet gek na ruim 4 uur draaien :) Een kleine schoonmaakbeurs de volgende ochtend en alles was weer vers. Lang leve SR24

De Peco rails gaven me wat zorgen vooraf, ik was bang dat de kou in de kerk parten zou spelen. Er is geen verwarming dus ik verwachtte wel veel temperatuur schommelingen. Tot mijn grote verassing waren er geen verschillen in de module overgangen of bloksecties te merken. Datzelfde geld ook voor het Multiplex houtwerk. Ik hoefde op geen enkel moment bij te stellen. Mijn constructie met de kantelbare bakken en achterzijde bleek ook zijn vruchten af te werpen. Ideaal om makkelijk bij een storing te komen.

Het auto'tje van MCC houd het op de baan ruim 4 uur vol om te rijden en ik kan niet wachten om de MCC baan te automatiseren want ondanks dat ik de afstandsbediening had kon ik niet voorkomen dat de auto soms een trein tegen kwam.

Al met al dus een erg geslaagde dag en een overwinning voor Marelburg.

Bij deze wil Hans en de Familie bedanken voor het gezellige weekend en deze kans!!!!! Hulde

Groetjes Martin

P.s.: Er zijn ook onboard beelden gemaakt van de baan dankzij de camera van ben Quanjer. Ben enorm bedankt hiervoor!!!!! 8-)  De haperingen op de wissels komt omdat ik zat te slapen. Vergat telkens de wissels om te zetten  :oops:  Word je lui van als alles voor je word gedaan   :lol:  Foto's heb ik niet gemaakt maar ik hoop dat er een paar opduiken in de vershillende draadjes :)

Link filmpje: http://youtu.be/A7gmgSZgTV4
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #32 Gepost op: 26 September 2012, 18:43:09 »
Vandaag weer begonnen met het vervolg van Marelburg. Ik had in de planning om te starten met de reedcontacten maar verder dan klaarleggen ben ik niet gekomen. Wel is het me gelukt om de defecte wissel te vervangen in het schaduwstation:

De defecte servowissel in het wegdek is besteld bij MCC-ModelCarParts.

Morgen hopelijk een start maken met de reedcontacten :)

Ondertussen werk ik mijn overwegproject verder uit en ben ik met Markenburg in gesprek voor wat detailwerk op de baan.

Stay tuned
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #33 Gepost op: 26 September 2012, 19:10:55 »
Ziet er goed uit wat je aan het bouwen bent, ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.

MCC heb ik nog niet eerder gezien in N trouwens, lijkt me helemaal een hels karwei om de autootjes van licht te voorzien en een printje passend te krijgen...

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #34 Gepost op: 26 September 2012, 19:27:10 »
Dank je  ;D

Er zijn in Nederland maar een handjevol gebruikers van MCC in schaal N. Met name de beperking in ruimte en detailering zorgt dat veel N-spoorders de kat uit de boom kijken. Maar ik merk wel dat er enorm veel belangstelling voor is en ik verwacht wel een groei in gebruikers :)

Het aanbrengen van de led's is inderdaad een lastig karwei maar alles behalve onmogelijk om deze mooi weg te werken.

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #35 Gepost op: 27 September 2012, 16:45:43 »
Ben vandaag weer wat verder gekomen met de bouw van Marelburg. Allereerst liep ik tegen een Faller setje aan die ik erg mooi vond voor het baanpost projectje. Helemaal aan het begin van het nevenspoor staat een armsein en een voorsein en niet veel verderop een overweg. Hiervoor was ik nog op zoek naar een mooie set overwegbomen en een seinhuisje als baanpost. Tot op heden vond ik niks interessants maar vandaag liep ik dit setje tegen het lijf:

De overweg zelf is niet interessant maar de overwegbomen en de baanpost des te meer. Die heb ik dus ook in de pocket.

tevens ben ik begonnen met de draaiende delen van het depot. Hier wil ik 1 a 2 draaiende waterkollommen plaatsen. Ik heb een mooie waterkolom van faller gebruikt en het kolom deel uitgehold met een 1mm boortje. Wel heel voorzichtig laten draaien maar uiteindelijk is het gelukt. De kop komt er los op en als aanrijving gebruik ik een 0,8mm of een 1mm dik staaldraadje. Ligt er nog even aan welke het mooiste past.

Daarnaast eidnelijk eens begonnen met de reedcontacten en de eerste 16 zitten erin :) Wat een werk gaat dat worden. Als eerste heb ik 16 reedcontacten gebogen en voorzien van een draadje. Daarna in de voorgeboorde 3mm gat steken en een druppel hotlijm op de reedcontact en de draden. Dat spul werkt echt fantastisch :)

Nu op naar de volgende 16. In totaal zullen er zo'n 110 stuks aangebracht worden. het kan een stuk minder hoor maar aangezien ik er 128 aan kan sluiten en ze niet zoveel kosten dacht ik waarom ook niet :) je hebt er altijd gemak van.

groetjes

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #36 Gepost op: 27 September 2012, 17:32:32 »
Citaat
aangezien ik er 128 aan kan sluiten en ze niet zoveel kosten dacht ik waarom ook niet

(y) Lol.

Ik zou de reedjes wel een nummer geven.....Dat worden erg veel draadjes.
Succes.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #37 Gepost op: 04 October 2012, 20:08:51 »
Het is een poosje stil geweest in Marelbug. Mijn kleine meid heeft een weekje ziekenhuis gehad vanwege een flinke buikgriep. De dame is inmiddels weer thuis en het gaat goed met haar. Kan ik me weer eens gaan richten op de modelbaan.

In de tussentijd ben ik druk doende om alle reedcontacten te buigen en te voorzien van twee draadjes. Maar aangezien dat niet echt spannend is ben ik wel druk geweest vanavond met twee leuke projecten

Ik heb ook de tweede waterkolom uitgehold zodat ook deze straks kan draaien in het depot. Als tweede heb ik de overwegbomen in elkaar gezet voor de kleine overweg voorin het nevenspoor. Binnenkort maar eens gaan plaatsen op de baan en voorzien van servo's. Mooi oefen project voordat ik de zelfbouw overwegbomen met hangwerk ga maken.

Groetjes

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #38 Gepost op: 05 October 2012, 08:30:46 »
Martin,

Ben benieuwd naar de overqweg. Als het te doen lijkt, wil ik mijn overweg ook voorzien van een servo.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #39 Gepost op: 06 October 2012, 17:59:52 »
Nou was vandaag wel een leuke vordering voor de verandering  :lol: We hebben een nieuwe TV!! Nu zou je jezelf af kunnen vragen wat je met je oude flatscreen kan doen......  :?       .......  :shock:  ...........    :o

Ik ga hem als tweede scherm gebruiken voor Marelburg. Kan ik iTrain bedienen op het tweede scherm en surfen/chatten/kijken op het grote scherm. Wellicht gaat hij ook mee naar de beurzen in de toekomst  :D

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #40 Gepost op: 16 October 2012, 23:38:00 »
De afgelopen dagen is er wellicht wat stilte geweest op het draadje, maar op de baan was het flink druk. Aangezien de aanleg van de reedcontacten een monnikenwerk is dat lang duurt spaar ik de uodates een beetje op  8-)

Op heden is de stand van zaken goed. Ik heb alle 8 doormeldprintjes getest en storingsvrij om ze vervolgens te monteren onder de baan. Na montage heb ik de printen door middel van 16 polige flatcable met de ucci verbonden. Ik kan er nu 128 reedcontacten op aan gaan sluiten.

In de linker module zitten de meeste reedcontacten, 63 in totaal. De 8 printen herbergen per print 16 contacten. vanuit de UCCI gaan twee flatcables weg. Kabel 1 verbind de 4 printen van de rechtermodule (melders 1 t/m 64) en de tweede flatcable verbinden de 4 printen op de linker module met de UCCI (melders 64 t/m 128).

De draden in de linker module zijn verwerkt en liggen bij de printen klaar om gesoldeerd te worden. Zodra deze plaat klaar is heb ik een paar reparaties te doen en dan gaan we vrolijk verder met de rechter module :)

Groetjes Martin

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #41 Gepost op: 17 October 2012, 00:01:36 »
Kijk maar uit voor koperdieven. ;D

Bedrading ziet er netjes uit, op de kluwen nog aan te sluiten draadjes na dan. :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #42 Gepost op: 22 October 2012, 21:13:21 »
Vorige week een bezoekje gebracht bij Mischa om de vorderingen van zijn mooie baan te bekijken. Op de terugweg is er een mooie uitbreiding mee gekomen voor Marelburg:

Inmiddels schiet de detectie flink op, heb al 3 van de 16 strips aangesloten  :mrgreen:

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #43 Gepost op: 23 October 2012, 20:23:22 »

Vandaag de eerste module afgemaakt. Van de 63 melders waren er maar 2 die niet werkten :)

Gaat goed.. Nu de rechter module nog.

Ondertussen ben ik ook gestart met de effecten aan de armseinen. Ik wil proberen om het swing-effect zichtbaar te maken.

Stay Tuned

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #44 Gepost op: 25 October 2012, 20:43:34 »
Alaaf,

De hele bups is eindelijk aangesloten. 115 reedcontacten.... grrr. Gelukkig was dit het laatste grote draadjesproject en kan ik me nu dan eindelijk eens gaan richten op de diverse projectjes.

Het resultaat:

Van de 115 waren er in de linkerdeel twee verkeerd geplaatst. Deze zijn verholpen.

In het rechterdeel heb ik twee melders die geactiveerd blijven. Dit komt omdat ze te dicht op de magneetband zitten waardoor deze het contact vast houd. Morgen de hotlijm even warmstoken en de melders iets naar achteren halen. En ik heb twee melders die mekaar beinvloeden.

6 uit de 115 voor de eerste keer. Niet verkeerd al zeg ik het zelf :)

vanaf morgen gaan we ook testen met itrain om de auto's te implementering in het programma. Word erg leuk.

De volgende stap? simpel: RIJDEN!!!!! morgen ga ik het materieel weer eens op de baan plaatsen en laten rijden. Zin in :)

Groetjes