Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
Vandaag
om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis1984
Vandaag
om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 19:35:43
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:33:55
Märklin 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 18:02:38
De wijntrein
door
Frits C
Vandaag
om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 70005 keer)
Martin Domburg
Discussie is gezond
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #15 Gepost op:
10 August 2012, 22:41:50 »
Vandaag was een gedenkwaardige dag in Marelburg. Was het eerste ongeluk een feit:
Whaha, het MCC heeft zeker een leuke effect. Zat ff niet op te letten.
Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
WimC
Spoor N
«
Reactie #16 Gepost op:
10 August 2012, 22:53:53 »
Zo'n onbeveiligde overweg is natuurlijk ook totaal onverantwoord. Plaats er tenminste een andreaskruis met een waarschuwingslicht bij
Gr, Wim
Grt, Wim
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #17 Gepost op:
13 August 2012, 20:58:31 »
Tis weer eens tijd voor een update vanuit Harderwijk. Er gebeurt een boel aan Marelburg maar nu de grote stappen zijn gemaakt vallen de kleine minder op
Als eerste heb ik de overweg bij het station verbeterd. Ik had er teveel gips weggesneden waardoor de auto door de sporen zijn magneetband verloor. Ik heb ditmaal de toplaag tot op 5mm voor het spoor weggesneden en opnieuw aangesmeerd, daarna geschuurd met 400 en vervolgens weer aangesmeerd. Vanavond opnieuw opgeschuurd en ingesneden. De auto rijd er nu strak overheen en ook de locs rijden er zonder moeite overheen. Win win dus
Nu stel ik gelukkig niet al te strenge eisen aan de kwaliteit :mrgreen: Morgen gaat de verf eroverheen.
Het tweede projectje is een proef. Ik heb een aardige kier tussen Marelburg en de depotmodule. Deze naad heb ik nu als proef opgevuld met een mix van modelbouwgips en houtlijm. Kijken of het een beetje blijft plakken
Ondertussen ben ik alvast het station klaar aan het maken voor het plaatsen op de baan. Omdat ik gek ben op techniek en licht ben ik eindelij begonnen met het voorzien van verlichting in het stationsgebouw.
De lantaarns aan de gevel heb ik van het hoedje ontdaan en voorzien van een SMD ledje.
Straks is het station mooi verlicht waarbij ik een aantal led's aan de OC32 zal koppelen voor een lichteffect
Daarbij ben ik druk doende om de 8 doormeldprints te solderen voor MCC bezetmeldingen. Nu is repeerend werk niet echt mijn ding en ben dan blij dat de 8 printen bijna klaar zijn. Daarna moet ik nog 100 reedcontacten buigen en voorzien van een draadje.
Als dat klaar is dan gaat de bovenbouw weer naar de werkplaats voor de laatste electa werkzaamheden en de reedcontacten.
Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #18 Gepost op:
22 August 2012, 21:07:36 »
Tis alweer een week geleden sinds mijn laatste update wat best ongebruikelijk is voor mijn doen :oops:
Maar de afgelopen week en de komende twee weken ben ik even druk met werk en mijn andere hobby motorsport. Komende twee weekenden ga ik dit speeltje eens uitproberen:
Het is een echte 50cc Midibike fabrieksracer waarmee ik naast het lesgeven van de jeugd ook aan wedstrijden deel ga nemen. De kleine motortjes lopen ruim 100 km/h en gaan dus erg snel rond.
Maar ondertussen word er zeker wel doorgebouwd aan Marelburg. Ze heb ik inmiddels de modules weer gedemonteerd voor de nodige werkzaamheden. De printplaten voor de detectie in de weg zijn gereed en dus klaar voor montage.
Zo ga ik de komende dagen een begin maken met het plaatsen van de reedcontacten met hete lijm.
Daarbij heb ik een kleine werplaats ingericht voor het monteren van wat huizen. Nadat ik het stationsgebouw heb voorzien van LED verlichting ben ik begonnen aan de depotmodule.
Hier komt een ringloods voorzien van servobesturing op de deuren, ditzelfde geld ook voor een 2-sporige werkplaats. Deze worden tevens voorzien van lichteffecten. Daarbij wil ik een loc plaatsen met open rookkast die uitgeschept word. Verder komt er een kolenbunker met bewegende kraan en bewegend waterkolom.
Erg leuk project dus. Ik denk niet dat ik ga poberen om het klaar te hebben voor Lochem maar ik kan al niet wachten om eraan te beginnen
ondertussen heb ik ook al wat armseinen servoklaar gemaakt:
Groetjes Martin
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #19 Gepost op:
22 August 2012, 22:44:21 »
Pas je daar zelf ook nog op
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #20 Gepost op:
22 August 2012, 23:05:44 »
Yep
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #21 Gepost op:
22 August 2012, 23:34:40 »
Dat vraagt om een foto
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #22 Gepost op:
29 August 2012, 22:04:30 »
Er gebeurt nog even vrij weinig hier, De reden liet ik in de vorige post doorschemeren maar hierbij het gruwelijke bewijs dat het menes is:
Komende zaterdag een wedstrijdje rijden met de volwassen kinderen en dan staat de wijzer weer richting Marelburg. Al wel heb ik ervoor gekozen om de MCC detectie apart te leggen en me te concentreren aan een paar technische snudjes in de scenery.
Volgende week meer
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #23 Gepost op:
05 September 2012, 22:31:36 »
Tis weer eens tijd voor een kleine update. Volgende week ben ik een weekje op vakantie en daarna heb ik nog maar een week om de baan klaar te krijgen voor Lochem. Er si nog een boel te doen dus ben ik de afgelopen dagen druk bezig geweest met bouwen.
Zo werk ik intussen aan de depotmodule:
Ik ga nog geen scenery aanbrengen maar wil wel de ringloods en werkplaats geplaatst hebben. Mocht ik tijd over hebben dan ga ik deze nog voorzien van servo besturing op de deuren en lichteffecten. Wat ik al wel wil laten werken is de kraan van de kolenbunker en het waterkolom.
Daarbij werk ik in de schuur aan de beide Marelburg modules om deze beurs klaar te maken.
Ik heb op het stationsmodule inmiddels het station geplaatst
De weathering en de perrosn komen later deze winter. In de module moet ik nu alleen nog de bedrading fatsoeneren en de led's van het station aansluiten. Buiten binnenvelichting heeft deze ook buitenverlichting (met een defect aramatuur) en een open haard en televisie simulatie op de bovenverdiepingen.
Aan de rechtermodule heb ik wel wat meer werk:
Het is niet zo goed te zien maar hier heb ik een inrijsein en voorsein geplaatst welke ik wil voorzien van servo's. De vertrekseinen van het station en het bloksein bij de aansluiting komen ook later deze winter.
Ik wil dit werkstukje zondag klaar hebben zodat ik na de vakantie mezelf kan focussen op het goed laten rijden van de baan. Niet alle locs rijden zo soepel als ik zou willen dus moet ik wat gaan spelen met de rijspanning vanuit Dinamo en CV waardes in de decoder. Hierna moet ik de locs opnieuw gaan ijken en lekker laten rijden.
Daarbij heb ik een klein afwerklijstje voor die week:
- Nieuwe software in de OC32 printen schieten
- laadpaneel maken voor de MCC auto (in de scenery inbouwen kan later altijd nog wel een keer)
- Hoofdsein en voorsein van de hoofdlijn plaatsen
- bovenleidingportalen aanbrengen (nog geen draden)
- armseinen inregelen
- Draaibrug in de draaischijf plaatsen en inregelen
- Waterkolom en kolenkraan inregelen op de depotmodule
Zat te doen dus nog voor Lochem
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #24 Gepost op:
10 September 2012, 02:57:16 »
De afgelopen dagen zijn we weer druk geweest met de modules. De depotmodule is nu defenitief voorzien van de ringloods, werkplaats, kolenbunker, blaasinrichting en waterkolommen. Na de vakantie komende week zal er met dank aan Hans Lubbers weer een werkende draaibrug in zitten en hopelijk lukt het me eea draaiend en bewegend te maken. Zo niet dan kan ik dat ter plaatse in Lochem mooi doen.
Wat ik sowieso in de laatste week moet doen is zorgen dat de bedrading is uitgebreid en aangepast. De servo's plaatsen staat op de laatste plaats. Dat komt voornamelijk door de twee hoofdmodules. Hierin heb ik de electronica uitgebreid en verbeterd. Ik heb voornamelijk de bedrading uitgebreid maar ook de bestaande verbindingen verbeterd.
Na de bedrading was het de beurt aan twee leuke klussen: Het stationsgebouw en de eerste twee armseinen.
Het stationsgebouw is leuk gelukt al branden er twee led's niet van de 18. bummer, maar wellicht krijg ik die nog wel aan de praat. Ik ben al wat aan het spelen geweest met lichteffecten en heb hiervan een klein filmpje geschoten. De algemene verlichting moet nog in lichtsterkte ingeregeld worden en voorzien van een TL effect. Toch heb ik 4 led's al leuk ingeregeld.
In het onderstaande filmpje zie je een lantaarn links van het gebouw knipperen (defecte starter) en daarna zal het voorste lantaarn van de opslag aan gaan met een TL effect. Bovenin het gebouw zie je vervolgens dat de haard al lekker staat te knipperen (althans ik hoop dat het duidelijk is) terwijl de stationswachter naar de Voice zit te kijken achter de TV even verderop.
Even op de afbeelding klikken:
het tweede projectje waren de twee armseinen. Deze zijn voorzien van een servo en zijn nu nog op basis instellingen ingeregeld:
Deze wil ik nog het zogenaamde "bounce" effect gaan geven maar in N-spoor is dat best lastig om zichtbaar te maken. Hier zal ik met later zeker nog verder in gaan verdiepen.
De komende week ben ik op vakantie maar als ik terug kom ga ik vrolijk verder met de to-do list
Even een overzicht:
- locs storingsvrij laten rijden (sommigen doen wat lastig nog.... hoort er schijnbaar bij)
- opnieuw ijken van een paar locs
- Ik wil de BR85 digitaliseren
- bovenleidingsportalen aanbrengen
- dachtlichtseinen aansluiten
- draaibrug inbouwen
- OC32 software updaten en aanpassen
- MCC Car lader plankje bouwen
Maar daar heb ik gelukkig een hele week de tijd voor
groetjes en tot over een weekje
Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #25 Gepost op:
18 September 2012, 23:34:48 »
Na een weekje welverdiende vakantie is het weer tijd voor een update van Marelburg. De spanning begint te stijgen en ik heb gisteren en vandaag de hele dag hard gewerkt om mijn waslijst weg te werken. En met succes
Wat is er gister en vandaag gedaan:
- De resterende armseinen zijn in elkaar gezet en geplaatst. De servo besturingen zijn ingeegeld
- De knipperlichten op de overwegen zijn aangebracht (dit is provisorisch totdat ik de scenery daar defenitief ga maken)
- De led verlichting van het station is verder afgesteld.
- de lichtseinen op het baanvak zijn geplaatst en werken
- de bovenleidingsportalen zijn geplaatst, draad komt pas als de scenery af is
- Er zijn wat electrische verbeteringen aangebracht
- De draaibrug is voorzien van een nieuwe aandrijving
- De DTC is werkend gemaakt en functioneerd
- De OC32's zijn voorzien van nieuwe firmware
- Het Hotel is geplaatst, het stations seinhuis word nu in elkaar bezet.
Een hele waslijst met aanpassingen, gelukkig hebben we de foto's nog:
Het depot met de draaischijf en de loodsen
De rest van Marelburg
De bovenleidingsprotalen geven me wel een uitdaging om de electrische koppelingen te doen van de rechter module, ga ik nog wat op bedenken.
Nog een keer het depot, de deuren van de loodsen moeten nog voorzien worden van servo's alsmede de waterkolommen en de kolenkraan. Bij de blaasinrichting komt een loc met open ketel te staan. Dan zijn allemaal punten voor later
Depot vanuit station gezien
Ook het station is nu beveiligd
Ziet er al leuk uit met het hotel. Later zla je van de grijze wegverf alleen nog maar de rijroute zien als de scenery is aangebracht.
Nu heb ik voor de komende twee dagen nog een erg belangrijke to-do list
- Electrische koppeling rechter module verbeteren
- locs rijdend maken
Dat laatste gaat al best goed, daar ga ik de komende dagen dan ook druk mee verder want vrijdagmiddag is het zover, dan word alles ingeladen om naar Lochem te gaan
de spanning stijgt :lol: :lol:
p.s.: 24 november zal marelburg ook te zien zijn op de Dinamo Gebruikersdag. Meer informatie volgt
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #26 Gepost op:
21 September 2012, 15:12:22 »
Na een week van keihard werken is Marelburg eindelijk gereed voor vertrek naar Lochem!!!! Nu het baasje nog :shock: 8-)
Heb er zin in, straks vertrekken voor de opbouw in de Grote kerk.
Groetjes Martin
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
«
Reactie #27 Gepost op:
21 September 2012, 15:17:08 »
mooi baantje geworden
top.
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #28 Gepost op:
22 September 2012, 22:51:46 »
Vandaag was dan eindelijk de grote vuurdoop van Marelburg op de beurs. Nadat ik gisteren met de hulp van Mischa Hoogendoorn de baan had opgebouwd was ik vandaag om 8 uur ter plaatse om de baan klaar te maken voor de opening. Dit hield in de modules afstellem. rails reinigen en het materiaal plaatsen om deze vervolgens te laten rijden. Rond de opening kwam Mischa weer om me te helpen deze dag, waarvoor enorm veel dank
Na wat kleine kinderziektes reed alles bij de opening netjes rond en tot mijn grote verbazing bleef alles erg netjes rijden tot het einde van de dag. Ik had me echt opgemaakt voor een ellende aan reinigen en stof en ontsporingen maar dat viel reuze mee. De locs die problemen zouden moeten geven reden strctureel rond en de meest onwaarschijnlijke gaven de problemen. Deze bleven beperkt tot een enkele vastloper op een wissel tot een ontsporing van een wagon.
Ook de auto reed super rond en wist op 1 accu lading ruim 4 uur te blijven rijden. Helaas ging tijdens het laden de zekering stuk waardoor ik de reserve zekering erin heb moeten zetten. Daardoor geld er een klein rijverbod op Marelburg tot morgen
dan mag ik hij weer rijden.
Kortom, Marelburg rijd mooi en constant. Hopen dat morgen weer zo'n goede dag mag worden.
Heel erg leuk zijn de reacties van de bezoekers. Vooral de bewegende armseinen, draaischijf en de auto trokken erg veel bekijks. Mensen bedankt voor de lovende woorden, dara doen we het allemaal voor
Voor wie nog niet is geweest: TOT MORGEN!!!!!!!!!!!!!!
Groetjes Martin
HeRo
«
Reactie #29 Gepost op:
22 September 2012, 23:20:50 »
TOT MORGEN !!!!!!!!!!!!!!!!
Is wel een leuk baantje.Ik denk dat ik morgen maar eens kom kijken.H0ewel N wel wat kleiner is als ik gewend ben.
Als je net zo enthousiast bezig bent als dat je ons uitnodigt wordt het een dolle boel.
Groeten,
Robin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8