Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:11:26
Werps 18 luiker Groentewagen
door
orientexpress
Vandaag
om 22:10:32
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
Vandaag
om 22:10:03
De modeltreinen van Spoorijzer
door
defender
Vandaag
om 21:58:17
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm
door
defender
Vandaag
om 21:51:05
Pendel module
door
ruudns
Vandaag
om 21:50:32
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 21:47:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
defender
Vandaag
om 21:45:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
Vandaag
om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:03:31
Messing op z'n Zweeds (h0)
door
Simplex
Vandaag
om 20:27:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:20:04
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
Vandaag
om 19:42:36
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:41:39
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken
door
Tjalling
Vandaag
om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Wim1969
Vandaag
om 18:35:55
Op Zuid (NL H0)
door
741230
Vandaag
om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80…
door
Petertje
Vandaag
om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:56:36
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:10:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:25:44
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:20:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: la 010 (gelezen 2378 keer)
W.Broere
Offline
Berichten: 152
la 010
«
Gepost op:
19 July 2012, 22:14:47 »
Hallo modelspoorders.
Ik heb 2jaar geleden 5schakelingen van de la 010 gebouwd,werken allen prima.
Schakelingen zijn voorzien van Bd 680 transistors.
Maar nu ben ik weer 4schakelingen aan het bouwen,met bd 682 transistors,maar dan werkt de schakelin niet meer.
Alles is aan gesloten op de viessmann 5211.
Wie helpt mij uit de droom.
met vr grt Wim
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #1 Gepost op:
19 July 2012, 22:35:56 »
Hmm, het enige verschil dat ik echt zie tussen de BD680 en BD682 is de maximale spanning van respectievelijk 80 en 100 Volt. Dus gaat er wat anders fout?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #2 Gepost op:
20 July 2012, 00:06:29 »
Hallo Hans.
Ja ik vind het ook een vreemd geval,omdat de electronica de Bd 680 niet op voorraad had,heb ik de Bd 682 mee genomen.
Ik heb de schakeling exact het zelfde na gebouwd.Met de 680 werkt de Tortoise motor wel.maar zodra ik de
schakeling met de 682 gebruik doet niets het meer.
Ra ra echt een vreemd geval.
Maar ik zit er mee.
Groet Wim
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:la 010
«
Reactie #3 Gepost op:
20 July 2012, 00:59:54 »
Dat de schakeling niet werkt is tamelijk logisch.
De BD680 is een NPN transistor en de DB682 is een PNP transistor!
Groet, Gerrit
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #4 Gepost op:
20 July 2012, 01:41:33 »
Dat is het eerste wat ik gechecked heb, en volgens de specs die ik gelezen heb zijn ze allebei PNP:
http://www.reichelt.de/index.html?;ACTION=7;LA=3;OPEN=0;INDEX=0;FILENAME=A100%252FBD6xx_STM.pdf
Ik zie trouwens ook dat de collectorstroom wat hoger is voor de 682 vergeleken met de 680, maar dat zou hier niet kritisch mogen zijn. Wat me wel opvalt is dat in de voorbeeld LA010 schakeling een NPN type wordt gebruikt (de BD679) , zie bijvoorbeeld:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
«
Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 01:53:50 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ruudns
Offline
Berichten: 6351
***
Re:la 010
«
Reactie #5 Gepost op:
20 July 2012, 09:31:14 »
BD680 en BD682 zijn inderdaad PNP, maar......in het getoonde schema zit een BD679 en dat is wel een NPN. Is het schema nou fout of wil je er persé een verkeerde tor in zetten?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26783
Re:la 010
«
Reactie #6 Gepost op:
20 July 2012, 09:42:49 »
Ik zou nog maar eens goed naar die nummers kijken. Bij de BD's met nummers rond de 680 zijn in het algemeen de oneven nummers NPN en de even nummers PNP.
Verder hangt het van de decoder af wat je nodig hebt, de 5211 levert positieve spanning op de uitgangen, maar er zijn ook decoders die een negatieve spanning leveren. En dan heb je het andere type transistor nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:la 010
«
Reactie #7 Gepost op:
20 July 2012, 09:43:36 »
Heb even verkeerd gekeken
, Ruud heeft gelijk, de BD680 is ook PNP maar in de schakeling wordt NPN gebruikt.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6351
***
Re:la 010
«
Reactie #8 Gepost op:
20 July 2012, 09:52:11 »
Niet alleen ik, Hans en Klaas zeggen het ook al
. Ik ken de schakeling verder niet, maar dit viel me wel op. Zo te zien ga je met de info van Klaas een stuk verder komen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26783
Re:la 010
«
Reactie #9 Gepost op:
20 July 2012, 10:24:42 »
Nog even verder gekeken, en het hele verhaal blijkt gewoon in de Encyclopedie te staan.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
Daar staan twee schakelingen, de eerste is een kloon van de LA010 en staat in tekeningen E10.04.01-02 en E10.04.01-03.
Bij de tweede staat ook de aanduiding LA010, maar is een andere, veel simpeler schakeling, E10.04.02-04.
De eerste schakeling (de LA010 of zijn kloon) is in mijn ogen nodeloos ingewikkeld.
Let wel weer op de transistors: in de situatie waar de LA010 (kloon) een NPN nodig heeft, heeft de simpele schakeling een PNP nodig, en andersom. E.e.a. afhankelijk van de polariteit van de decoder.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #10 Gepost op:
20 July 2012, 13:08:11 »
Heren allen bedankt voor de informatie.
Ik ga de BD679 aan schaffen.
Al hoewel ik het vreemd vindt dat de schakeling wel met Bd 680 schakeld.
met vr grt Wim
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26783
Re:la 010
«
Reactie #11 Gepost op:
20 July 2012, 13:38:01 »
Kijk eens naar dat stukje in de Encyclopedie.
Welke van de twee schakelingen heb je eigenlijk?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 152
Re:la 010
«
Reactie #12 Gepost op:
20 July 2012, 16:02:52 »
Dag Klaas.
Ik heb eenvoudige schakeling,dus 2transistors+2weerstanden.
Groet Wim.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26783
Re:la 010
«
Reactie #13 Gepost op:
20 July 2012, 16:43:35 »
Dan moet je bij een 5211 dus NPN transistors hebben (BD679)
Het is wel verbazingwekkend dat het met BD680 werkt.
Staat dat nummer er echt op? Kan het bijna niet geloven.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010