Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Göhrener Viaduct
door
saskia
Vandaag
om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: la 010 (gelezen 2315 keer)
W.Broere
Offline
Berichten: 150
la 010
«
Gepost op:
19 July 2012, 22:14:47 »
Hallo modelspoorders.
Ik heb 2jaar geleden 5schakelingen van de la 010 gebouwd,werken allen prima.
Schakelingen zijn voorzien van Bd 680 transistors.
Maar nu ben ik weer 4schakelingen aan het bouwen,met bd 682 transistors,maar dan werkt de schakelin niet meer.
Alles is aan gesloten op de viessmann 5211.
Wie helpt mij uit de droom.
met vr grt Wim
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #1 Gepost op:
19 July 2012, 22:35:56 »
Hmm, het enige verschil dat ik echt zie tussen de BD680 en BD682 is de maximale spanning van respectievelijk 80 en 100 Volt. Dus gaat er wat anders fout?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
W.Broere
Offline
Berichten: 150
Re:la 010
«
Reactie #2 Gepost op:
20 July 2012, 00:06:29 »
Hallo Hans.
Ja ik vind het ook een vreemd geval,omdat de electronica de Bd 680 niet op voorraad had,heb ik de Bd 682 mee genomen.
Ik heb de schakeling exact het zelfde na gebouwd.Met de 680 werkt de Tortoise motor wel.maar zodra ik de
schakeling met de 682 gebruik doet niets het meer.
Ra ra echt een vreemd geval.
Maar ik zit er mee.
Groet Wim
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:la 010
«
Reactie #3 Gepost op:
20 July 2012, 00:59:54 »
Dat de schakeling niet werkt is tamelijk logisch.
De BD680 is een NPN transistor en de DB682 is een PNP transistor!
Groet, Gerrit
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:la 010
«
Reactie #4 Gepost op:
20 July 2012, 01:41:33 »
Dat is het eerste wat ik gechecked heb, en volgens de specs die ik gelezen heb zijn ze allebei PNP:
http://www.reichelt.de/index.html?;ACTION=7;LA=3;OPEN=0;INDEX=0;FILENAME=A100%252FBD6xx_STM.pdf
Ik zie trouwens ook dat de collectorstroom wat hoger is voor de 682 vergeleken met de 680, maar dat zou hier niet kritisch mogen zijn. Wat me wel opvalt is dat in de voorbeeld LA010 schakeling een NPN type wordt gebruikt (de BD679) , zie bijvoorbeeld:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
«
Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 01:53:50 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ruudns
Offline
Berichten: 6331
***
Re:la 010
«
Reactie #5 Gepost op:
20 July 2012, 09:31:14 »
BD680 en BD682 zijn inderdaad PNP, maar......in het getoonde schema zit een BD679 en dat is wel een NPN. Is het schema nou fout of wil je er persé een verkeerde tor in zetten?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:la 010
«
Reactie #6 Gepost op:
20 July 2012, 09:42:49 »
Ik zou nog maar eens goed naar die nummers kijken. Bij de BD's met nummers rond de 680 zijn in het algemeen de oneven nummers NPN en de even nummers PNP.
Verder hangt het van de decoder af wat je nodig hebt, de 5211 levert positieve spanning op de uitgangen, maar er zijn ook decoders die een negatieve spanning leveren. En dan heb je het andere type transistor nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:la 010
«
Reactie #7 Gepost op:
20 July 2012, 09:43:36 »
Heb even verkeerd gekeken
, Ruud heeft gelijk, de BD680 is ook PNP maar in de schakeling wordt NPN gebruikt.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6331
***
Re:la 010
«
Reactie #8 Gepost op:
20 July 2012, 09:52:11 »
Niet alleen ik, Hans en Klaas zeggen het ook al
. Ik ken de schakeling verder niet, maar dit viel me wel op. Zo te zien ga je met de info van Klaas een stuk verder komen
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:la 010
«
Reactie #9 Gepost op:
20 July 2012, 10:24:42 »
Nog even verder gekeken, en het hele verhaal blijkt gewoon in de Encyclopedie te staan.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.01_-_Hulpschakeling_motorwisselaandrijvingen
Daar staan twee schakelingen, de eerste is een kloon van de LA010 en staat in tekeningen E10.04.01-02 en E10.04.01-03.
Bij de tweede staat ook de aanduiding LA010, maar is een andere, veel simpeler schakeling, E10.04.02-04.
De eerste schakeling (de LA010 of zijn kloon) is in mijn ogen nodeloos ingewikkeld.
Let wel weer op de transistors: in de situatie waar de LA010 (kloon) een NPN nodig heeft, heeft de simpele schakeling een PNP nodig, en andersom. E.e.a. afhankelijk van de polariteit van de decoder.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 150
Re:la 010
«
Reactie #10 Gepost op:
20 July 2012, 13:08:11 »
Heren allen bedankt voor de informatie.
Ik ga de BD679 aan schaffen.
Al hoewel ik het vreemd vindt dat de schakeling wel met Bd 680 schakeld.
met vr grt Wim
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:la 010
«
Reactie #11 Gepost op:
20 July 2012, 13:38:01 »
Kijk eens naar dat stukje in de Encyclopedie.
Welke van de twee schakelingen heb je eigenlijk?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
W.Broere
Offline
Berichten: 150
Re:la 010
«
Reactie #12 Gepost op:
20 July 2012, 16:02:52 »
Dag Klaas.
Ik heb eenvoudige schakeling,dus 2transistors+2weerstanden.
Groet Wim.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:la 010
«
Reactie #13 Gepost op:
20 July 2012, 16:43:35 »
Dan moet je bij een 5211 dus NPN transistors hebben (BD679)
Het is wel verbazingwekkend dat het met BD680 werkt.
Staat dat nummer er echt op? Kan het bijna niet geloven.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
la 010