Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:08:33
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
  

Auteur Topic: voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines  (gelezen 2774 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Gepost op: 17 July 2012, 08:24:07 »

ik had een vraag zijn er voor of nadelen van ingefreesd sporen bij vitrines?

ik wil namelijk een vitrine kopen alleen vroeg me dit af.
en hebben jullie ervaring met heins vitrines ?

Mvgr Railhopper

Pleun Baan

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2012, 09:07:01 »
Ik heb er zelf twee hangen: wat mij betreft prima kwaliteit. Bij eentje was er iets mis bij aflevering; dat is netjes verholpen.

Het voordeel van die ingefreesde rails is dat de loc/wagons mooi recht staan er er niet zo snel uitvallen, mocht je er tegenaan stoten als je er een andere loc/wagon uithaalt (wat mij dus wel eens is gebeurd....).

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2012, 09:23:59 »
Heb thuis ook 2 vitrines met ingefreesde sporen, is mi beter voor de flensen en de treinen staan recht

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2012, 09:32:21 »
Ik ben het helemaal eens met Pleun, Railhopper. Ik gebruik ook een dergelijke vitrine. Bij het erin zetten van de modellen "vallen" deze direct "stevig" in de gefreesde sporen waardoor ze niet makkelijk uit het vitrinevak kunnen weg glijden.
De vitrines hangen bij mij aan de achterzijde van een kastenwand.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2012, 10:35:41 »
Ik heb 2 Kibri vitrines. Deze hebben geen ingefreesde profielen. Zoals hierboven al beschreven krijg je het bijna niet voorelkaar de treinen netjes in lijn te houden  >:(. Daarom heb ik een paar jaar geleden besloten om de vitrines van oude tweedehands (meter) rails te voorzien. Koste geen dr** ;). Nu blijft alles netjes in lijn staan. Van beschadiging van de wielflensen heb ik nooit iets gemerkt. Waar je in iedergeval op moet letten is, als er direct zonlicht op de vitrine kan vallen, dat het "glas" beschermt tegen utraviolet licht. Sommige modellen willen dan wel eens van kleur gaan verschieten  :'( .

Marius.
Marius

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2012, 11:07:18 »
Heeft iemand een link naar die hein?
Groetjes
Johnny

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2012, 11:44:59 »
Wat geldt voor ingefreesde sporen en ook voor plaatsing van locs op rails in een vitrine: de antislipbandjes 'deuken' na een tijd in. Het rubber wordt heel plat op de plek waar ze contact maken met de ondergrond. Als je dan met de loc gaat rijden, maakt hij een bonkerig geluid. Dat heb je niet als je de loc gewoon op de flensen plaatst. Daar gebruikt echt niets mee, ook niet na jaren.
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of bij plaatsing op rails.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 July 2012, 12:36:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

  • Gast
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2012, 11:51:04 »
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of op plaatsing op rails.

Net als in het echt, alleen is het daar voor de kogellagers  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2012, 12:11:47 »
Heeft iemand een link naar die hein?
www.google.nl  ;D

En als je dan zoekt op Heins vitrines vindt je .........tata  http://www.heinsvitrines.nl/

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2012, 14:19:26 »
Hoe breed is de ingevreesde groef ?
Als die n.l. iets meer dan de wielbreedte is dan rust de loc niet op zijn ASB'tjes en staat de boel toch netjes uitgelijnd.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2012, 14:30:45 »
Eric, bedankt.
Groetjes
Johnny