Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:06:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:59:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Overstap naar HTM door skiptram
Vandaag om 17:49:40
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ben
Vandaag om 17:46:21
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 17:34:38
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
  

Auteur Topic: voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines  (gelezen 2718 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Gepost op: 17 July 2012, 08:24:07 »

ik had een vraag zijn er voor of nadelen van ingefreesd sporen bij vitrines?

ik wil namelijk een vitrine kopen alleen vroeg me dit af.
en hebben jullie ervaring met heins vitrines ?

Mvgr Railhopper

Pleun Baan

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2012, 09:07:01 »
Ik heb er zelf twee hangen: wat mij betreft prima kwaliteit. Bij eentje was er iets mis bij aflevering; dat is netjes verholpen.

Het voordeel van die ingefreesde rails is dat de loc/wagons mooi recht staan er er niet zo snel uitvallen, mocht je er tegenaan stoten als je er een andere loc/wagon uithaalt (wat mij dus wel eens is gebeurd....).

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2012, 09:23:59 »
Heb thuis ook 2 vitrines met ingefreesde sporen, is mi beter voor de flensen en de treinen staan recht

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2012, 09:32:21 »
Ik ben het helemaal eens met Pleun, Railhopper. Ik gebruik ook een dergelijke vitrine. Bij het erin zetten van de modellen "vallen" deze direct "stevig" in de gefreesde sporen waardoor ze niet makkelijk uit het vitrinevak kunnen weg glijden.
De vitrines hangen bij mij aan de achterzijde van een kastenwand.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2012, 10:35:41 »
Ik heb 2 Kibri vitrines. Deze hebben geen ingefreesde profielen. Zoals hierboven al beschreven krijg je het bijna niet voorelkaar de treinen netjes in lijn te houden  >:(. Daarom heb ik een paar jaar geleden besloten om de vitrines van oude tweedehands (meter) rails te voorzien. Koste geen dr** ;). Nu blijft alles netjes in lijn staan. Van beschadiging van de wielflensen heb ik nooit iets gemerkt. Waar je in iedergeval op moet letten is, als er direct zonlicht op de vitrine kan vallen, dat het "glas" beschermt tegen utraviolet licht. Sommige modellen willen dan wel eens van kleur gaan verschieten  :'( .

Marius.
Marius

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2012, 11:07:18 »
Heeft iemand een link naar die hein?
Groetjes
Johnny

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2012, 11:44:59 »
Wat geldt voor ingefreesde sporen en ook voor plaatsing van locs op rails in een vitrine: de antislipbandjes 'deuken' na een tijd in. Het rubber wordt heel plat op de plek waar ze contact maken met de ondergrond. Als je dan met de loc gaat rijden, maakt hij een bonkerig geluid. Dat heb je niet als je de loc gewoon op de flensen plaatst. Daar gebruikt echt niets mee, ook niet na jaren.
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of bij plaatsing op rails.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 July 2012, 12:36:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

  • Gast
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2012, 11:51:04 »
Het is dus zaak de locs regelmatig ietsje te verplaatsen bij gebruik van ingefreesd spoor of op plaatsing op rails.

Net als in het echt, alleen is het daar voor de kogellagers  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2012, 12:11:47 »
Heeft iemand een link naar die hein?
www.google.nl  ;D

En als je dan zoekt op Heins vitrines vindt je .........tata  http://www.heinsvitrines.nl/

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2012, 14:19:26 »
Hoe breed is de ingevreesde groef ?
Als die n.l. iets meer dan de wielbreedte is dan rust de loc niet op zijn ASB'tjes en staat de boel toch netjes uitgelijnd.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:voordeel van ingefreesd sporen bij vitrines
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2012, 14:30:45 »
Eric, bedankt.
Groetjes
Johnny