Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

fotowedstrijd 2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:23:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 15:18:05
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:52
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:02:18
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door Sander Fondse
Vandaag om 14:56:22
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:36:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
MLF Fielschmann motor kit door knar46
Vandaag om 14:18:32
Nieuw huis, nieuwe baan door Dash 8
Vandaag om 13:56:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door NSTim2008
Vandaag om 13:20:14
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
  

Auteur Topic: Marklin/Hamo  (gelezen 3372 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Marklin/Hamo
« Gepost op: 07 May 2007, 19:23:57 »
Hoi, even voor een niet technicus. Is Hamo hetzelfde als Marklin? Met andere woorden als ik op Lima rij kan ik dan niet met Hamo of Marklin rijden?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2007, 19:27:25 »
Hamo was wat nu Trix is, de gelijkstroom (of liever gezegd: de tweerail) sectie van Märklin.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2007, 19:29:16 »
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2007, 19:32:25 »
Justement.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2007, 20:57:57 »
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.

Dat zou ik zo niet durven zeggen. Kans op ratelen op de bielzen is groot.
Dus: hoe hoog zijn de wielflenzen?
Welke Lima Rails bedoel je ? De oude 2,5 mm. hoge of code 83 van 2,1 mm hoog ?
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Maarten van der Burgt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2007, 22:21:20 »
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Daar zit precies het probleem met Hamo modellen. Bij ombouw hebben ze wel de wielen geïsoleerd, maar ze zijn "vergeten" om de maatvoering van de wielstellen aan te passen aan de normen die voor 2-rail gelden. Knullig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22715
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2007, 22:31:15 »
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte. Märklin Hamo heeft dat wel langer volgehouden. De 1139 van begin jaren tachtig had nog de hoge flenzen, maar de kort daarop verschenen Hamo-modellen van de motorpost voldeden keurig aan NEM zoveel en rijden probleemloos over Rocoline.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2007, 22:49:29 »
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden. Voor het geoefend oog zijn die te onderscheiden van 2-rail flenzen. Het gekste was nog dat de wielafstanden weer op de Märklinmaat waren gezet, dus 14 mm in plaats van 14,3 mm.
Ik heb eens aan Gerrit Keuterman gevraagd waarom ze zich niet aan de 2-rail normen houden, en zijn antwoord was heel laconiek: zolang we niet al te veel klachten krijgen gaan we er vanuit dat we het goed doen.
Zoals een populair liedje zegt: "wij zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet". 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2007, 08:57:38 »
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte.

De Hamo modellen hadden ALTIJD gewone M* flenzen, tot 19....., met uitzondering van.......
Want het waren geisoleerde M* wielen.

Maarten van der Burgt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22715
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 10:06:45 »
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden.

Hamo van na 2000? Trix werd precies 10 jaar geleden overgenomen. Mij staat bij dat het daarna vrij snel was afgelopen met producties onder de naam Hamo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.