Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door wob
Vandaag om 15:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 14:20:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Marklin/Hamo  (gelezen 3218 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Marklin/Hamo
« Gepost op: 07 May 2007, 19:23:57 »
Hoi, even voor een niet technicus. Is Hamo hetzelfde als Marklin? Met andere woorden als ik op Lima rij kan ik dan niet met Hamo of Marklin rijden?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2007, 19:27:25 »
Hamo was wat nu Trix is, de gelijkstroom (of liever gezegd: de tweerail) sectie van Märklin.

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2007, 19:29:16 »
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2007, 19:32:25 »
Justement.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2007, 20:57:57 »
We kunnen dus met Hamo op limarails c.q. baan rijden.

Dat zou ik zo niet durven zeggen. Kans op ratelen op de bielzen is groot.
Dus: hoe hoog zijn de wielflenzen?
Welke Lima Rails bedoel je ? De oude 2,5 mm. hoge of code 83 van 2,1 mm hoog ?
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Maarten van der Burgt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2007, 22:21:20 »
2,1 mm met Hamo (niet afgedraaide wielen) = ratelen of geheel niet rijden.

Daar zit precies het probleem met Hamo modellen. Bij ombouw hebben ze wel de wielen geïsoleerd, maar ze zijn "vergeten" om de maatvoering van de wielstellen aan te passen aan de normen die voor 2-rail gelden. Knullig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2007, 22:31:15 »
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte. Märklin Hamo heeft dat wel langer volgehouden. De 1139 van begin jaren tachtig had nog de hoge flenzen, maar de kort daarop verschenen Hamo-modellen van de motorpost voldeden keurig aan NEM zoveel en rijden probleemloos over Rocoline.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2007, 22:49:29 »
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden. Voor het geoefend oog zijn die te onderscheiden van 2-rail flenzen. Het gekste was nog dat de wielafstanden weer op de Märklinmaat waren gezet, dus 14 mm in plaats van 14,3 mm.
Ik heb eens aan Gerrit Keuterman gevraagd waarom ze zich niet aan de 2-rail normen houden, en zijn antwoord was heel laconiek: zolang we niet al te veel klachten krijgen gaan we er vanuit dat we het goed doen.
Zoals een populair liedje zegt: "wij zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet". 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2007, 08:57:38 »
Dat is wat kort door de bocht. De Hamo modellen hadden volgens mij nooit drierailflenzen, maar wel vrij hoge flenzen, zoals Fleischmann die in de jaren zestig en zeventig ook gebruikte.

De Hamo modellen hadden ALTIJD gewone M* flenzen, tot 19....., met uitzondering van.......
Want het waren geisoleerde M* wielen.

Maarten van der Burgt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Marklin/Hamo
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 10:06:45 »
Henk,
ik heb Hamo modellen van na 2000 in handen gehad die nog gewoon de originele Märklin flenzen hadden.

Hamo van na 2000? Trix werd precies 10 jaar geleden overgenomen. Mij staat bij dat het daarna vrij snel was afgelopen met producties onder de naam Hamo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.