Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
Vandaag om 23:19:22
Intellibox probleem door **Jelle**
Vandaag om 23:17:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Etoile du Nord jaren '50  (gelezen 7501 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Etoile du Nord jaren '50
« Gepost op: 28 June 2012, 11:02:34 »
Wie kan mij vertellen uit welke rijtuigen de Etoile du Nord in de jaren '50 was samengesteld? Ik vind op seinarm wel een geweldige pagina treinsamenstellingen http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/treinsamStalD.aspx maar de Etoile du Nord staat er alleen genoemd voor 1940. Helaas geen samenstellingen van na 1945...

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2012, 11:14:46 »
Hoi Eelco,

Wikipedia stelt dat na de oorlog (in WOII reed de trein niet) de samenstelling bestond uit "bij elkaar geraapte" 1e en 2e klasse rijtuigen en CIWL-restauratiewagens. Ik kan me voorstellen dat het herstel van de wat luxere rijtuigen na de oorlog geen prioriteit had.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2012, 11:17:34 »
Op zich niet eens zo'n rare gedachte inderdaad. Ik heb de NL wikipedia-pagina ook gelezen, maar ik heb slechte ervaringen met Nederlandse wiki-pagina's (geen of matige bronvermelding, slordig, incompleet, foute info...) dus vandaar dat ik de vraag mbt tot de samenstelling ook hier even stel...

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2012, 13:03:17 »
Gevonden! In "NS loc 3737, de laatste jumbo", p.30. Inderdaad een allegaartje, Etoile du Nord Amsterdam-Parijs (achter een 3700 want omgeleid via Utrecht -Den Bosch vanwege watersnoodramp.) Eerste rijtuig achter de loc een NS vooroorlogs stalen doorgangsrijtuig, dan twee DEV AO's (van verschillende series; eentje vooroorlogs, eentje na-oorlogs?) een NS stalen D, en dan wordt de foto erg vaag maar het lijken 2 CIWL-rijtuigen en daarachter nog iets - iets vaags maar relatief kort. Een "Nord" baggagerijtuig? Slechte drukkwaliteit.

Op de foto eronder, op het Bovendok, Amsterdam, weer zo'n NS doorgangsrijtuig met erachter een CIWL, lijkt tweekleurig,


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2012, 13:12:07 »
Meteen even gekeken natuurlijk, leuke foto  (y)
De Etoile du Nord van voor de oorlog vind ik de mooiste, maar met een collectie treinen bedoeld voor een baan in NL rond 1954, is het niet passend. Maar een paar mooie CIWL wagens in een trein lijkt me wel erg leuk, 't zijn fraaie rijtuigen.

edit: op die foto eronder staat een ovalen ramer bij de CIWL-wagon, zie ik bij nadere bestudering. Artitec komt daar mee, maar ik ga mijn toekomstige exemplaar gebruiken voor een stoptreintje met een C12c en een C10c. Maar dat terzijde.

edit 2: bij bestudering van 'Stoomtractie 1944-1958' komen verschillende Etoile du Nord treinen voorbij (oa pag 153), maar deze laten maar bitter weinig wagons zien. Wel is duidelijk dat er met ingang van de zomerdienst 1950 geen stoomtractie meer gebruikt werd..

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:26:55 door NS8714 »

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2012, 13:51:38 »
Bij Otto Dijkstra staan een paar samenstellingen:
http://spoorinfo.nl/ciwl/ciwl1.htm inclusief van welke maatschappij

Dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2012, 13:55:08 »
top, dank je!  (y)

Geen CIWL inzet te zien rond 1954 helaas. Dan maar eens gaan denken aan een fantasie-inzet voor op m'n toekomstige baan.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:58:23 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #7 Gepost op: 28 June 2012, 18:29:19 »
In het boek over de NS1100 staat volgens mij ook een foto van een vertrekkende turquoise NS 1100 met erachter wat merkwaardige franse rijtuigen. Betere beschouwing levert op dat het rijtuigen zijn van de franse nord met bijzonder gevormde ruiten, welke LS models in model gaat uitbrengen of vorig jaar al deels heeft gedaan.
Op de site zijn die te vinden als voitures rapides nord en/of voitures express nord. Ik weet niet zeker welke, want ik kan de afbeeldingen niet vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2012, 18:59:23 »
Mijn vroegste internationale samenstellingsboek van de NS (VRM deel III, buitenlands verkeer) dateert van 1958. En toen werd de Etoile du Nord al gereden met de nieuwe rood/creme vierdelige TEE treinstellen van de NS/SBB.
De gloriejaren van de mooie blauwcreme rijtuigen dateren uit de dertiger jaren en naoorlogs gebruikte men gewoon een opgelapt zooitje CIWLrijtuigen, aangevuld met goede franse, belgische en nederlandse rijtuigen.
Foto's geven in dat geval de beste informatie, want de samenstellingen kwamen niet altijd meer overeen met de dienstvoorschriften.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2012, 19:29:46 »
Okay, dan weet ik genoeg. Welke CIWL restauraties en Pullmanrijtuigen zijn zonder probleem inzitbaar in de jaren '50 en goed verkrijgbaar in model? (om het even welke trein).

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 19:58:34 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2012, 22:16:40 »
Lees de meest recente Railmagazine met de bijdrage van Otto Dijkstra en je komt tot de ontdekking dat er geen goede CIWL restauraties te koop zijn die ook in Nederland hebben gereden op dit moment. 2e hands is er misschien nog iets te vinden dat erop lijkt van Rivarossi. Verder is onze hoop vooral gevestigd op LS models om deze CIWL rijtuigen eens uit te brengen. Ik heb inmiddels begrepen dat een goede etoile du nord set, die Rivarossi in de planning had staan is gesneuveld doordat er rechten moesten worden betaald.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #11 Gepost op: 28 June 2012, 22:43:05 »
Volgens Wikipedia:
"Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de treindienst onderbroken. In 1946 is de dienst, onder de treinnummers 117 en 144, hervat met een samenraapsel van verschillende 1e- en 2e-klasrijtuigen en een enkel Pullmanrijtuig, de restauratie werd door CIWL verzorgd."
De Étoile du Nord was een van de treinen waarmee het TEE-net in 1957 van start ging. Hierbij werd het getrokken materieel vervangen door TEE materieel.

Gerard

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2012, 22:58:11 »
Rivarossi heeft inderdaad de WPC/WP2 gecanceled (Etoile du Nord combo), maar dat is omdat hun licentie eind 2012 afloopt en ze dus een risico lopen met voorraad te blijven zitten die ze niet mogen verkopen. Hadden ze m een jaar eerder gebracht was er niets aan de hand geweest.
In 1954 reed er best een leuke EdN. Samenstelling zal ik over een paar weken eens in een grafiekje gooien, maar op basis van samenstelling en foto zag het er ongeveer zo uit:

NMBS C, type I2
NMBS AB, type I2
SNCF AB, Dev-Inox
SNCF C, DEV-AO (46)
SNCF, C, Nord
CIWL SB, WP2 (Etoile du Nord)
CIWL SAk, WPC
SNCF D, Nord

De NMBS type I2 is aangekondig in IIIa door LSM
De SNCF Nord C bestaat van LS, nog niet in IIIa
DEV-Inox en DEV-AO bestonden van Lima, hopelijk eens in IIIa van Jouef
SNCF D Nord bestaat nog niet van LS, maar ze hebben wel gezegd ze ooit uit te brengen
en finally de CIWL. Daar heeft Otto Dijkstra recent in de RM wat over geschreven. Daar wil LS ook weer wat brengen, maar ja, de economie...

Dus veel beloftes van ooit die trein, maar tot op heden nog geen enkel bijdetijds model te koop.
In het samenstellingsplaatje zal ik de bestelnummers van wat er al valt bestellen vermelden.

Dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2012, 08:16:43 »
@Dirkjan: Dat is inderdaad wel een leuke EdN die je daar noemt! Jammer dat er veel nog niet is in model, maar dus wel het een en ander aangekondigd. Dat zal ik eens bij gaan houden.

Railmagazine is in Denemarken opvallend slecht verkijgbaar...  ;D

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2012, 09:57:19 »
De DEV-AO 46 is trouwens wel verkrijgbaar op dit moment bij Lematec. 595/stuk...