Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Etoile du Nord jaren '50  (gelezen 7475 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Etoile du Nord jaren '50
« Gepost op: 28 June 2012, 11:02:34 »
Wie kan mij vertellen uit welke rijtuigen de Etoile du Nord in de jaren '50 was samengesteld? Ik vind op seinarm wel een geweldige pagina treinsamenstellingen http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/treinsamStalD.aspx maar de Etoile du Nord staat er alleen genoemd voor 1940. Helaas geen samenstellingen van na 1945...

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2012, 11:14:46 »
Hoi Eelco,

Wikipedia stelt dat na de oorlog (in WOII reed de trein niet) de samenstelling bestond uit "bij elkaar geraapte" 1e en 2e klasse rijtuigen en CIWL-restauratiewagens. Ik kan me voorstellen dat het herstel van de wat luxere rijtuigen na de oorlog geen prioriteit had.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2012, 11:17:34 »
Op zich niet eens zo'n rare gedachte inderdaad. Ik heb de NL wikipedia-pagina ook gelezen, maar ik heb slechte ervaringen met Nederlandse wiki-pagina's (geen of matige bronvermelding, slordig, incompleet, foute info...) dus vandaar dat ik de vraag mbt tot de samenstelling ook hier even stel...

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2012, 13:03:17 »
Gevonden! In "NS loc 3737, de laatste jumbo", p.30. Inderdaad een allegaartje, Etoile du Nord Amsterdam-Parijs (achter een 3700 want omgeleid via Utrecht -Den Bosch vanwege watersnoodramp.) Eerste rijtuig achter de loc een NS vooroorlogs stalen doorgangsrijtuig, dan twee DEV AO's (van verschillende series; eentje vooroorlogs, eentje na-oorlogs?) een NS stalen D, en dan wordt de foto erg vaag maar het lijken 2 CIWL-rijtuigen en daarachter nog iets - iets vaags maar relatief kort. Een "Nord" baggagerijtuig? Slechte drukkwaliteit.

Op de foto eronder, op het Bovendok, Amsterdam, weer zo'n NS doorgangsrijtuig met erachter een CIWL, lijkt tweekleurig,


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2012, 13:12:07 »
Meteen even gekeken natuurlijk, leuke foto  (y)
De Etoile du Nord van voor de oorlog vind ik de mooiste, maar met een collectie treinen bedoeld voor een baan in NL rond 1954, is het niet passend. Maar een paar mooie CIWL wagens in een trein lijkt me wel erg leuk, 't zijn fraaie rijtuigen.

edit: op die foto eronder staat een ovalen ramer bij de CIWL-wagon, zie ik bij nadere bestudering. Artitec komt daar mee, maar ik ga mijn toekomstige exemplaar gebruiken voor een stoptreintje met een C12c en een C10c. Maar dat terzijde.

edit 2: bij bestudering van 'Stoomtractie 1944-1958' komen verschillende Etoile du Nord treinen voorbij (oa pag 153), maar deze laten maar bitter weinig wagons zien. Wel is duidelijk dat er met ingang van de zomerdienst 1950 geen stoomtractie meer gebruikt werd..

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:26:55 door NS8714 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2012, 13:51:38 »
Bij Otto Dijkstra staan een paar samenstellingen:
http://spoorinfo.nl/ciwl/ciwl1.htm inclusief van welke maatschappij

Dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2012, 13:55:08 »
top, dank je!  (y)

Geen CIWL inzet te zien rond 1954 helaas. Dan maar eens gaan denken aan een fantasie-inzet voor op m'n toekomstige baan.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:58:23 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #7 Gepost op: 28 June 2012, 18:29:19 »
In het boek over de NS1100 staat volgens mij ook een foto van een vertrekkende turquoise NS 1100 met erachter wat merkwaardige franse rijtuigen. Betere beschouwing levert op dat het rijtuigen zijn van de franse nord met bijzonder gevormde ruiten, welke LS models in model gaat uitbrengen of vorig jaar al deels heeft gedaan.
Op de site zijn die te vinden als voitures rapides nord en/of voitures express nord. Ik weet niet zeker welke, want ik kan de afbeeldingen niet vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2012, 18:59:23 »
Mijn vroegste internationale samenstellingsboek van de NS (VRM deel III, buitenlands verkeer) dateert van 1958. En toen werd de Etoile du Nord al gereden met de nieuwe rood/creme vierdelige TEE treinstellen van de NS/SBB.
De gloriejaren van de mooie blauwcreme rijtuigen dateren uit de dertiger jaren en naoorlogs gebruikte men gewoon een opgelapt zooitje CIWLrijtuigen, aangevuld met goede franse, belgische en nederlandse rijtuigen.
Foto's geven in dat geval de beste informatie, want de samenstellingen kwamen niet altijd meer overeen met de dienstvoorschriften.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2012, 19:29:46 »
Okay, dan weet ik genoeg. Welke CIWL restauraties en Pullmanrijtuigen zijn zonder probleem inzitbaar in de jaren '50 en goed verkrijgbaar in model? (om het even welke trein).

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 19:58:34 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2012, 22:16:40 »
Lees de meest recente Railmagazine met de bijdrage van Otto Dijkstra en je komt tot de ontdekking dat er geen goede CIWL restauraties te koop zijn die ook in Nederland hebben gereden op dit moment. 2e hands is er misschien nog iets te vinden dat erop lijkt van Rivarossi. Verder is onze hoop vooral gevestigd op LS models om deze CIWL rijtuigen eens uit te brengen. Ik heb inmiddels begrepen dat een goede etoile du nord set, die Rivarossi in de planning had staan is gesneuveld doordat er rechten moesten worden betaald.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #11 Gepost op: 28 June 2012, 22:43:05 »
Volgens Wikipedia:
"Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de treindienst onderbroken. In 1946 is de dienst, onder de treinnummers 117 en 144, hervat met een samenraapsel van verschillende 1e- en 2e-klasrijtuigen en een enkel Pullmanrijtuig, de restauratie werd door CIWL verzorgd."
De Étoile du Nord was een van de treinen waarmee het TEE-net in 1957 van start ging. Hierbij werd het getrokken materieel vervangen door TEE materieel.

Gerard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2012, 22:58:11 »
Rivarossi heeft inderdaad de WPC/WP2 gecanceled (Etoile du Nord combo), maar dat is omdat hun licentie eind 2012 afloopt en ze dus een risico lopen met voorraad te blijven zitten die ze niet mogen verkopen. Hadden ze m een jaar eerder gebracht was er niets aan de hand geweest.
In 1954 reed er best een leuke EdN. Samenstelling zal ik over een paar weken eens in een grafiekje gooien, maar op basis van samenstelling en foto zag het er ongeveer zo uit:

NMBS C, type I2
NMBS AB, type I2
SNCF AB, Dev-Inox
SNCF C, DEV-AO (46)
SNCF, C, Nord
CIWL SB, WP2 (Etoile du Nord)
CIWL SAk, WPC
SNCF D, Nord

De NMBS type I2 is aangekondig in IIIa door LSM
De SNCF Nord C bestaat van LS, nog niet in IIIa
DEV-Inox en DEV-AO bestonden van Lima, hopelijk eens in IIIa van Jouef
SNCF D Nord bestaat nog niet van LS, maar ze hebben wel gezegd ze ooit uit te brengen
en finally de CIWL. Daar heeft Otto Dijkstra recent in de RM wat over geschreven. Daar wil LS ook weer wat brengen, maar ja, de economie...

Dus veel beloftes van ooit die trein, maar tot op heden nog geen enkel bijdetijds model te koop.
In het samenstellingsplaatje zal ik de bestelnummers van wat er al valt bestellen vermelden.

Dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2012, 08:16:43 »
@Dirkjan: Dat is inderdaad wel een leuke EdN die je daar noemt! Jammer dat er veel nog niet is in model, maar dus wel het een en ander aangekondigd. Dat zal ik eens bij gaan houden.

Railmagazine is in Denemarken opvallend slecht verkijgbaar...  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Etoile du Nord jaren '50
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2012, 09:57:19 »
De DEV-AO 46 is trouwens wel verkrijgbaar op dit moment bij Lematec. 595/stuk...