Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026
door
marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de
door
Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West
door
Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
24 December 2025, 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021
door
NS2408
24 December 2025, 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
24 December 2025, 17:26:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Etoile du Nord jaren '50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Etoile du Nord jaren '50 (gelezen 7859 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Etoile du Nord jaren '50
«
Gepost op:
28 June 2012, 11:02:34 »
Wie kan mij vertellen uit welke rijtuigen de Etoile du Nord in de jaren '50 was samengesteld? Ik vind op seinarm wel een geweldige pagina treinsamenstellingen
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/treinsamStalD.aspx
maar de Etoile du Nord staat er alleen genoemd voor 1940. Helaas geen samenstellingen van na 1945...
Eelco
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1525
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #1 Gepost op:
28 June 2012, 11:14:46 »
Hoi Eelco,
Wikipedia stelt dat na de oorlog (in WOII reed de trein niet) de samenstelling bestond uit "bij elkaar geraapte" 1e en 2e klasse rijtuigen en CIWL-restauratiewagens. Ik kan me voorstellen dat het herstel van de wat luxere rijtuigen na de oorlog geen prioriteit had.
gr. Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2012, 11:17:34 »
Op zich niet eens zo'n rare gedachte inderdaad. Ik heb de NL wikipedia-pagina ook gelezen, maar ik heb slechte ervaringen met Nederlandse wiki-pagina's (geen of matige bronvermelding, slordig, incompleet, foute info...) dus vandaar dat ik de vraag mbt tot de samenstelling ook hier even stel...
Gelogd
clickmaniac
Offline
Berichten: 1093
The perfect is the enemy of the good
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #3 Gepost op:
28 June 2012, 13:03:17 »
Gevonden! In "NS loc 3737, de laatste jumbo", p.30. Inderdaad een allegaartje, Etoile du Nord Amsterdam-Parijs (achter een 3700 want omgeleid via Utrecht -Den Bosch vanwege watersnoodramp.) Eerste rijtuig achter de loc een NS vooroorlogs stalen doorgangsrijtuig, dan twee DEV AO's (van verschillende series; eentje vooroorlogs, eentje na-oorlogs?) een NS stalen D, en dan wordt de foto erg vaag maar het lijken 2 CIWL-rijtuigen en daarachter nog iets - iets vaags maar relatief kort. Een "Nord" baggagerijtuig? Slechte drukkwaliteit.
Op de foto eronder, op het Bovendok, Amsterdam, weer zo'n NS doorgangsrijtuig met erachter een CIWL, lijkt tweekleurig,
Gelogd
gr, Diederik
https://youtube.com/user/limosalimosa
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #4 Gepost op:
28 June 2012, 13:12:07 »
Meteen even gekeken natuurlijk, leuke foto
De Etoile du Nord van voor de oorlog vind ik de mooiste, maar met een collectie treinen bedoeld voor een baan in NL rond 1954, is het niet passend. Maar een paar mooie CIWL wagens in een trein lijkt me wel erg leuk, 't zijn fraaie rijtuigen.
edit: op die foto eronder staat een ovalen ramer bij de CIWL-wagon, zie ik bij nadere bestudering. Artitec komt daar mee, maar ik ga mijn toekomstige exemplaar gebruiken voor een stoptreintje met een C12c en een C10c. Maar dat terzijde.
edit 2: bij bestudering van 'Stoomtractie 1944-1958' komen verschillende Etoile du Nord treinen voorbij (oa pag 153), maar deze laten maar bitter weinig wagons zien. Wel is duidelijk dat er met ingang van de zomerdienst 1950 geen stoomtractie meer gebruikt werd..
Eelco
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:26:55 door NS8714
»
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4084
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #5 Gepost op:
28 June 2012, 13:51:38 »
Bij Otto Dijkstra staan een paar samenstellingen:
http://spoorinfo.nl/ciwl/ciwl1.htm
inclusief van welke maatschappij
Dirkjan
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #6 Gepost op:
28 June 2012, 13:55:08 »
top, dank je!
Geen CIWL inzet te zien rond 1954 helaas. Dan maar eens gaan denken aan een fantasie-inzet voor op m'n toekomstige baan.
Eelco
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 13:58:23 door NS8714
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #7 Gepost op:
28 June 2012, 18:29:19 »
In het boek over de NS1100 staat volgens mij ook een foto van een vertrekkende turquoise NS 1100 met erachter wat merkwaardige franse rijtuigen. Betere beschouwing levert op dat het rijtuigen zijn van de franse nord met bijzonder gevormde ruiten, welke LS models in model gaat uitbrengen of vorig jaar al deels heeft gedaan.
Op de site zijn die te vinden als voitures rapides nord en/of voitures express nord. Ik weet niet zeker welke, want ik kan de afbeeldingen niet vinden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Weerd
Offline
Berichten: 1284
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #8 Gepost op:
28 June 2012, 18:59:23 »
Mijn vroegste internationale samenstellingsboek van de NS (VRM deel III, buitenlands verkeer) dateert van 1958. En toen werd de Etoile du Nord al gereden met de nieuwe rood/creme vierdelige TEE treinstellen van de NS/SBB.
De gloriejaren van de mooie blauwcreme rijtuigen dateren uit de dertiger jaren en naoorlogs gebruikte men gewoon een opgelapt zooitje CIWLrijtuigen, aangevuld met goede franse, belgische en nederlandse rijtuigen.
Foto's geven in dat geval de beste informatie, want de samenstellingen kwamen niet altijd meer overeen met de dienstvoorschriften.
Gerard
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #9 Gepost op:
28 June 2012, 19:29:46 »
Okay, dan weet ik genoeg. Welke CIWL restauraties en Pullmanrijtuigen zijn zonder probleem inzitbaar in de jaren '50 en goed verkrijgbaar in model? (om het even welke trein).
Eelco
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 19:58:34 door NS8714
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #10 Gepost op:
28 June 2012, 22:16:40 »
Lees de meest recente Railmagazine met de bijdrage van Otto Dijkstra en je komt tot de ontdekking dat er geen goede CIWL restauraties te koop zijn die ook in Nederland hebben gereden op dit moment. 2e hands is er misschien nog iets te vinden dat erop lijkt van Rivarossi. Verder is onze hoop vooral gevestigd op LS models om deze CIWL rijtuigen eens uit te brengen. Ik heb inmiddels begrepen dat een goede etoile du nord set, die Rivarossi in de planning had staan is gesneuveld doordat er rechten moesten worden betaald.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Weerd
Offline
Berichten: 1284
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #11 Gepost op:
28 June 2012, 22:43:05 »
Volgens Wikipedia:
"Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de treindienst onderbroken. In 1946 is de dienst, onder de treinnummers 117 en 144, hervat met een samenraapsel van verschillende 1e- en 2e-klasrijtuigen en een enkel Pullmanrijtuig, de restauratie werd door CIWL verzorgd."
De Étoile du Nord was een van de treinen waarmee het TEE-net in 1957 van start ging. Hierbij werd het getrokken materieel vervangen door TEE materieel.
Gerard
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4084
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #12 Gepost op:
28 June 2012, 22:58:11 »
Rivarossi heeft inderdaad de WPC/WP2 gecanceled (Etoile du Nord combo), maar dat is omdat hun licentie eind 2012 afloopt en ze dus een risico lopen met voorraad te blijven zitten die ze niet mogen verkopen. Hadden ze m een jaar eerder gebracht was er niets aan de hand geweest.
In 1954 reed er best een leuke EdN. Samenstelling zal ik over een paar weken eens in een grafiekje gooien, maar op basis van samenstelling en foto zag het er ongeveer zo uit:
NMBS C, type I2
NMBS AB, type I2
SNCF AB, Dev-Inox
SNCF C, DEV-AO (46)
SNCF, C, Nord
CIWL SB, WP2 (Etoile du Nord)
CIWL SAk, WPC
SNCF D, Nord
De NMBS type I2 is aangekondig in IIIa door LSM
De SNCF Nord C bestaat van LS, nog niet in IIIa
DEV-Inox en DEV-AO bestonden van Lima, hopelijk eens in IIIa van Jouef
SNCF D Nord bestaat nog niet van LS, maar ze hebben wel gezegd ze ooit uit te brengen
en finally de CIWL. Daar heeft Otto Dijkstra recent in de RM wat over geschreven. Daar wil LS ook weer wat brengen, maar ja, de economie...
Dus veel beloftes van ooit die trein, maar tot op heden nog geen enkel bijdetijds model te koop.
In het samenstellingsplaatje zal ik de bestelnummers van wat er al valt bestellen vermelden.
Dirkjan
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11771
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #13 Gepost op:
29 June 2012, 08:16:43 »
@Dirkjan: Dat is inderdaad wel een leuke EdN die je daar noemt! Jammer dat er veel nog niet is in model, maar dus wel het een en ander aangekondigd. Dat zal ik eens bij gaan houden.
Railmagazine is in Denemarken opvallend slecht verkijgbaar...
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4084
Re:Etoile du Nord jaren '50
«
Reactie #14 Gepost op:
29 June 2012, 09:57:19 »
De DEV-AO 46 is trouwens wel verkrijgbaar op dit moment bij Lematec. 595/stuk...
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Etoile du Nord jaren '50