Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:16:41
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 13:07:23
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:48:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16

Auteur Topic: Rekening houden met verhuizen?  (gelezen 7069 keer)

Scorpion

• Gast
Rekening houden met verhuizen?
« Gepost op: 06 May 2007, 22:13:32 »
Hoi Allen,

Hebben jullie rekening gehouden dat je misschien een keer gaat verhuizen?
Ofwel hebben jullie bv met de onderbouw en ook de sporen etc rekening gehouden dat het makkelijk in stukken te demonteren is? Of gewoon alles opbouwen en bij eventueel een verhuizing alle afbreken en opnieuw beginnen?
Ik zat te denken aan een ondergrond in platen van een meter, en de sporen die er dan precies op komen eventueel los laten ... echter met de scenery is daar bijna geen rekening mee te houden ..

Hoe doen jullie dat?

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2007, 22:19:46 »
Ja, ik heb rekening gehouden met verhuizen ( op me zelf gaan wonen) ben nu thuiswonend bij mn ouders.

bijvoorbeeld.

Vaste plaat maten nemen ( 61x122 ) MDF ( dus niet teveel in wildvreemde stukken zagen maar gewoon vaste maten )
Metalen onderpoten ( bureau poten ) is wat duurder dan zelf poten maken maar kan je wel 100 jaar lang gebruiken.

Behanglijm gebruiken om je grind gras etc te lijmen.

Rails met dubbelzijdig tape vastmaken ( of schroeven ) ( spijkers is minder handig )

zo ben ik bezig met een 3 tot 5 jaren plan in 2009 zal alles weer gesloopt worden maar een groot deel van mijn baan zal weer worden hergebruikt dus de dingen die ik hierboven noem.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2007, 22:24:04 »
Ben je momenteel al aan het bouwen of moet je nog beginnen???
Dan is het misschien handig om modulebakken te maken bv 1200 bij 600
mm

groet

eric   :)

spijt dat ik het zelf nooit gedaan heb heb nu een vaste baan

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2007, 22:24:46 »
Ik heb alles op modules van 1,5x1m en 1x1m gebouwd, dat ging prima met het verhuizen vorig jaar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2007, 22:27:54 »
Modulles heeft ook welleens een flinke nadeel...

stel je voor je maakt in een kamer van 4x4 modulles de kamer rond.

vervolgens ga je verhuizen en kom je in een kamer van 3,40 bij 2,70

dan zit je met een flink probleem mag je je gehele modulles geheel slopen en veranderen....en das soms een behoorlijk rot klus.

en met modulles moet je iedere keer rails doormidden zagen moeilijk weer hergebruiken bij je volgende baan ;D.

maja ik bouw liever in mijn leven 5 banen met een 10 jaren plan  ;D ( van 20 jaar tot 70 jaar )  ;D lekker veel leren en ervaren :)

ps zelf ben ik wel voor plan om een stukje N spoor in modulles te maken ( het noorden van nederland dus wadlopers en koplopers   :) )
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2007, 22:41:20 »
Als je zorgt dat de sporen iedere keer op de zelfde plek op de module scheiding liggen dan kan je de modules ook uit wisselen. Pas zo'n zelfde standaard ook toe voor je wegen en dan kan je ze in iedere willekeurige volgorde plaatsen.

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2007, 22:43:15 »
tja verhuizen blijft altijd moeilijk.
heb nu een station van 4 modules,
maar kan er nu maar 3 kwijt.
ben nu zo aan het aanpassen dat
ik er hier 3 aan elkaar kan zetten en
met beurzen 4 .
voordeel van demontabel bouwen is
wel dat je niet alles hoeft aan te passen
na een evt verhuizing.

tinus.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2007, 22:49:55 »
In principe houd ik met het ontwerp geen rekening met een eventuele verhuizing. Per slot van rekening probeer je iedere keer een zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de beschikbare ruimte en die is nou een maal steeds verschillend.
Wel probeer ik mijn rail materiaal zoveel mogelijk te her-gebruiken maar daar is de laatste keer ook niet veel van terecht gekomen omdat ik ontdekt had dat ik de code 83 van rocoline toch wel wat mooier vond dan de oude code 100 die ik nog had liggen.
Dus onder de streep......
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2007, 22:56:57 »
Ik heb mijn spoorbaan in modules gebouwd. En daar heb ik bij mijn verhuizing vorig jaar veel gemak van gehad. Daarbij had ik het geluk dat de spoorbaan precies op de nieuwe zolder paste.
Ik zou sowieso modules aanraden. Het is nl. ook handig als je aan de onderkant aan de bedrading moet werken. Module op zijn kant op tafel en je kunt er op een stoel naast gaan zitten. Zeer comfortabel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scorpion

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2007, 23:07:19 »
Ik moet nog beginnen, ben bezig met banenplan in 4 fases ...
Maar het begin moet goed zijn he :)

De opmerking van neudalhausenstadbahn is volgens mij zeer moeilijk toe te passen, voor mij wel in ieder geval .... ik wil uiteindelijk veel rangeersporen in 2 verdiepingen recht en de hoek om, een mooi station in het midden, en een dorp aan de linkerkant.

Ik wist niet dat je rails kon schroeven, dat is wel handig want dan kun je ook bij veranderingen de rails weer gebruiken. Ook bv als ik van fase 1 naar fase 2 ga ....

Sikje248

• Online Online
    • Flickr fotopagina
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2007, 23:07:54 »
dan zit je met een flink probleem mag je je gehele modulles geheel slopen en veranderen....en das soms een behoorlijk rot klus.

Maar als je een vaste baan hebt en je gaat verhuizen dan moet je toch ook alles slopen? ???

Je zit wel inderdaad gebonden aan je afmetingen met modules, maar dit ligt aan je baanplan en hoe je de baan wilt.
Mijn modules staan in een rechte lijn en die zet in eens in de tijd op in de huiskamer. In een nieuw huis alleen zorgen dat de woonkamer groot genoeg is ;)
Maar als je begint aan een modulebaan via de muren zal je altijd stuiten op afmetingen die niet overeen komen in een nieuw huis.
Naar mijn mening zul je minder te hoeven slopen bij modules..

mvg. laurens

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2007, 09:34:34 »
Ik heb in mijn baan wel rekening proberen te houden met een eventuele verhuizing. Het raamwerk bestaat uit enkele segmenten welke met bouten moeren aan elkaar bevestigd zijn. De gebruikte poten zijn ook te demonteren, omdat deze met bouten en moeren gemonteerd zijn.

Bij het aanbrengen van het plaatmateriaal waar de rails op ligt heb ik ook nog rekening gehouden met de indeling van de segmenten. Bij het leggen van de rails en het bouwen van het landschap niet meer. Ik zal dus deels moeten slopen voordat ik de segmenten los van elkaar kan halen.

Eigenlijk dus een soort tussenvorm tussen modelebaan en vastebaan. Mocht de baan in een nieuwe ruimte niet passen, dan is er als optie altijd nog om één of meer segmenten aan te passen zodat het wel weer past.  ;)

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 May 2007, 21:01:56 »
Ik zit juist te dubben met het maken van mijn eerste module. De lengte is 1,30 meter maar daar kun je toch geen station op bouwen? Is het gebruikelijk om een station in tweeën te hakken en dus over twee modules uit te smeren?

Is het wel haalbaar om de sporen op precies dezelfde plek te laten eindigen op de module zodat de volgorde tussen modules veranderd kan worden? Een station over twee delen kan dan niet meer.

Heeft iemand een tip om de rails op de rand van de module vast te zetten zodat de aansluiting met de volgende module 'gladjes' verloopt? De uiteinden van de Tillig-rails die ik wil gaan gebruiken zijn nogal kwetsbaar dus die wil je niet zo dicht op de rand hebben maar de koppeling met het andere spoor moet wel goed verlopen.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2007, 21:05:41 »
Had ik het maar gedaan, nu zit ik met een heel groot probleem.
Alles afbreken :'(

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 May 2007, 21:09:41 »
@Geoffrey,

Dat probleem ken ik, en Sander inmiddels ook  8)

Ik ben nu begonnen met de bouw van modules.

mvg,

Matthijs